بخش خصوصی؛ پایه رشد اقتصادی خيرخواهان

بخش خصوصی؛ پایه رشد اقتصادی

اقتصاد ایران در حالی وارد سال پایانی سند چشم‌انداز ۲۰ ساله ۱۳۸۴ تا ۱۴۰۳ می‌شود که موفقیت کمی در جامه عمل پوشاندن به هدف رشد اقتصادی برای تبدیل ایران به اقتصاد اول منطقه مطابق با این سند داشته است. در واقع انتظار طبیعی این بود که دستیابی به رشد اقتصادی بالا و مداوم و به‌تبع آن ایجاد مشاغل جدید برای انبوه جوانان جویای کار، هر اولویت دیگر مدنظر حکومت را تحت‌الشعاع خود قرار دهد.
ایران قوی هاشمی‌طبا

ایران قوی

همچون سال‌های گذشته، در روز 22 بهمن مردم ایران در راهپیمایی سالروز پیروزی انقلاب اسلامی یعنی بیست‌و‌دوم بهمن حضور یافتند و خاطره پیروزی انقلاب و نیز شهدای انقلاب و دفاع مقدس را گرامی داشتند. انقلابی که با شعار استقلال، آزادی، جمهوری اسلامی پیروز شد و مردم اعم از خواص یا عوام با برداشت خود -‌هر‌چند متفاوت- از آن استقبال کرده و بر آن پای فشردند
سه‌شنبه ۲۸ فروردين ۱۴۰۳ - 2024 April 16
کد خبر: ۱۰۲۹۸۲
تاریخ انتشار: ۱۸ بهمن ۱۳۹۶ - ۱۱:۰۰
۵ روز دیگر انقلاب، شمع کیک ۳۹ سالگی خود را فوت می‌کند. در این ۳۹ سال بسیاری خود را انقلابی دانستند یا نامیدند و به واسطه همین انقلابی دانستن خود بسیاری از رقبای خود را ضد انقلاب یا دست کم غیر انقلابی معرفی کردند.
تدبیر24»مصطفی داننده در ادامه یادداشت خود در «عصر ایران» نوشت: برخی از انقلابی‌ها برای اینکه انقلابی بودن خود را نشان دهند شروع به برچسب زدن به مخالفین خود کردند؛ گویی برچسب زدن از ویژگی‌های یک انقلابی است.

اما وقتی تاریخ را مرور می‌کنی می‌بینی سران انقلاب به گونه‌ای دیگر رفتار می‌کردند. آنها نه تنها برای دوستان انقلاب که حتی برای شاه هم راضی به برچسب زدن نبودند. برای درک بهتر این معنا خالی از لطف نیست خاطره‌ای از شهید بهشتی نقل کنیم:

برخی از انقلابیون نزد آیت‌الله بهشتی رفتند و گفتند: « ...گفتند حالا که «مرگ بر شاه» همه‌گیر شده؛ شعار جدید بدیم. شعار جدیدی که ساخته شده بود هم این بود: شاه زنازاده است، خمینی آزاده است. آیت‌الله بهشتی در واکنش به این شعار با عصبانیت می‌گوید: رضاخان ازدواج کرده، این شعار حرام است. از پلکان حرام که نمی‌شود به بام سعادت حلال رسید».

همانطور که می‌بینید یکی از مشهورترین انقلابی‌های تاریخ ایران حتی راضی نیست برای شاه شعاری خلاف واقع داده شود. امروز اما داستان کمی متفاوت است. بسیاری از کسانی که خود را انقلابی می‌نامند به راحتی به واسطه اینکه انقلابی هستند از بزرگ و کوچک نظام را مورد نوازش قرار می‌دهند.

فکر می‌کنم احتیاجی نیست برای این سخن خود مثالی بیاورم که خود شما بهتر از هر فرد دیگری با این افراد و ادبیاتشان آشنا هستید. رفتار این افراد باعث شده است بخشی از ما نسل سومی‌های انقلاب تا نام انقلابی‌گری به میان می‌آید آن را مساوی با تندروی یا پرخاش‌گری بنامیم. رفتار عده‌ای باعث شده است تا فردی خود را انقلابی می‌نامد به او بگوییم پس تندرو هستی یا خودش خیال کند انقلابی‌گری همان پرخاش‌گری است.

اگر رفتار امام خمینی و آیات خامنه‌ای، بهشتی، هاشمی، مطهری و ... را معیار انقلاب بدانیم به جرات می‌توان بسیاری از این انقلابی‌های فریادزن امروز را انقلابی‌نما نامید یا انقلابی‌هایی که انقلابی‌گری را همان پرخاش‌گری می دانند.

نکته جالب در این میان این است که بسیاری از کسانی که این روزها مدعیان انقلابی‌گری هستند در روزهای انقلاب در قبال انقلاب مردم سکوت کردند و حتی در برخی موارد مخالف آن بودند. به اسم انقلاب به بزرگان نظام بی‌احترامی می‌کنند. مردم را ضد انقلاب معرفی می‌کنند. از دیوار سفارت بالا می‌روند و برای نظام هزینه ایجاد می‌کنند.

به نظر می‌رسد انقلابیون که از انقلابی‌های ابتدای انقلاب هم انقلابی‌تر شده‌اند در تلاش هستند تا با تفکر تند خود مسیر عقلانیت در کشور را مسدود و مسیر تندروی را باز کنند اما نباید فراموش کنیم که امام و مقام معظم رهبری همیشه بر عقلانیت و اعتدال تاکید کرده‌اند.

کافی است سخنان و رسانه‌های این جریان را یک بار مرور کنید. یکی از روزنامه‌هایی که خود را نماد انقلابی‌گری می‌داند تقریبا هر روز تبدیل به برچسب‌نامه‌ای می‌شود که علیه این و آن منتشر می‌شود. این روزنامه به سیاستمدار یا هنرمند رحم نمی‌کند.

نسل من که نسل سوم انقلاب است برای شناخت انقلابی و انقلابی بهتر است برگ‌های تاریخ انقلاب اسلامی را ورق بزند و تا متوجه شود انقلابی‌گری همان پرخاش‌گری نیست.

بازدید از صفحه اول
sendارسال به دوستان
printنسخه چاپی
نظر شما:
نام:
ایمیل:
* نظر:
داغ ترین ها