بخش خصوصی؛ پایه رشد اقتصادی خيرخواهان

بخش خصوصی؛ پایه رشد اقتصادی

اقتصاد ایران در حالی وارد سال پایانی سند چشم‌انداز ۲۰ ساله ۱۳۸۴ تا ۱۴۰۳ می‌شود که موفقیت کمی در جامه عمل پوشاندن به هدف رشد اقتصادی برای تبدیل ایران به اقتصاد اول منطقه مطابق با این سند داشته است. در واقع انتظار طبیعی این بود که دستیابی به رشد اقتصادی بالا و مداوم و به‌تبع آن ایجاد مشاغل جدید برای انبوه جوانان جویای کار، هر اولویت دیگر مدنظر حکومت را تحت‌الشعاع خود قرار دهد.
ایران قوی هاشمی‌طبا

ایران قوی

همچون سال‌های گذشته، در روز 22 بهمن مردم ایران در راهپیمایی سالروز پیروزی انقلاب اسلامی یعنی بیست‌و‌دوم بهمن حضور یافتند و خاطره پیروزی انقلاب و نیز شهدای انقلاب و دفاع مقدس را گرامی داشتند. انقلابی که با شعار استقلال، آزادی، جمهوری اسلامی پیروز شد و مردم اعم از خواص یا عوام با برداشت خود -‌هر‌چند متفاوت- از آن استقبال کرده و بر آن پای فشردند
پنجشنبه ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ - 2024 March 28
کد خبر: ۱۰۳۰۷۲
تاریخ انتشار: ۱۹ بهمن ۱۳۹۶ - ۱۶:۳۰
روزهای پایانی جشنواره فیلم فجر و در حالی که بیشتر فیلمهای مهم و پربحث رونمایی شده اند، تلخ ترین فیلم جشنواره با متاثر کردن بسیاری از تماشاگران خود و به یاد شهدای "تنگه ابوقریب" در سینمای رسانه ها به نمایش درآمد.
تدبیر24»چهارشنبه‌ ۱۸ بهمن ماه ششمین روز جشنواره فیلم فجر در پردیس سینمایی "ملت" سینمای رسانه ها با نمایش دو فیلم دفاع مقدسی و جنگی و یک فیلم خانوادگی سپری شد و چند بازیگر هم برای اکران دومین فیلم خود راهی این سالن سینمایی شدند.
اولین فیلم اکران شده برای اهالی رسانه «سرو زیر آب» محمدعلی باشه آهنگر بود که پس از ۶ سال تلاش برای ساخت یک اثر جدید پس از «ملکه»، از اثر جدیدش رونمایی می کرد.

این فیلم که داستان آن به دوران جنگ تحمیلی و فعالیت در معراج شهدا و همراهی با خانواده‌هایی که به دنبال پیکر یا نشانی از عزیزان خود بودند برمی گشت، شاید آن طور که از کارگردان "ملکه" و "فرزند خاک" انتظار می‌رفت دارای کیفیت آن بالا نبود اما رضایت عده زیادی را به دست آورد. 

البته باشه آهنگر در نشست پرسش و پاسخ این فیلم که چندان شلوغ هم نبود به مشکلاتی در پروسه ساخت فیلم خود اشاره کرد و گفت که در طول این چند سال بارها فیلمنامه را بازنویسی کرده چون حتی به اسامی دو برادری که در معراج شهدا کار می کردند و یکی از آن ها سرانجام شهید شد هم اعتراض بود و ممیزها بر این عقیده بودند که اسامی جهانگیر و جهانبخش باید تغییر کند یا اینکه شهید زرتشتی نباید در فیلم باشد.

این نشست اگرچه آرام و بی سرو صدا برگزار میشد اما به ناگهان به صدا درآمدن آژیر خطر لحظاتی فضا را تغییر داد که ابتدا تصور شد شاید در گوشهای آتش سوزی رخ داده ولی بعد مجری نشستها (گبرلو) اعلام کرد که آژیر خطر بر اثر دود سیگار به صدا درآمده است.
بابک حمیدیان از جمله بازیگران این فیلم بود که پیش از این هم در جشنواره فیلم داشت، ولی در نشست پرسش و پاسخ هیچکدام‌ حاضر نشده است که گویا این مسئله به دلیل فیلمبرداری یک پروژه دیگر است.

با این حال یکی از خبرنگاران از مینا ساداتی (همسر حمیدیان) که بازیگر نقش "سرو زیر آب" بود درخواست کرد که برای فیلم دیگرش حتما به سینمای رسانه ها بیاید.
از ویژگی های قابل توجه فیلم باشه آهنگر فیلمبرداری خوب علیرضا زرین دست بود که با توجه روایت داستان در استان‌های یزد و لرستان و نماهای جاده‌ای زیاد تصویر کارت پستالی زیبایی در فیلم ثبت شده است، این فیلمبردار با سابقه را می توان پیش بینی کرد که جزو یکی از کاندیداهای بهترین فیلمبردار امسال دانست.
از اتفاقات عجیب این روز دلخوری باشه آهنگر بود که ترجیح داده بود شخصی به پردیس ملت بیاید اما گویا از طرف دست اندرکاران ملت شناخته نشد و همین اتفاق باعث قهر او و بازگشتش از مجموعه شد که در نهایت با میانجیگری یکی از مدیران سینمایی به محل نمایش فیلم آمد.

دومین فیلم روز چهارشنبه «تنگه ابوقریب» ساخته بهرام توکلی و یکی از جنگی‌ ترین فیلمهای تاریخ سینمای ایران بود که به لحاظ ساختار و پرداخت به موضوع، رضایت تعداد زیادی از اهالی رسانه را کسب کرد.
توکلی که تاکنون بیشتر فیلمهای اجتماعی ساخته، در این فیلم جانفشانی و شرایط سخت گردان عمار را در تنگه ابوقریب پنج روز پیش از قطعنامه ۵۹۸ میان ایران و عراق به تصویر کشیده و در آخر هم مظلومیت شهدای آن عملیات را با اشاره به اسامی آنها یاد کرده است.
این فیلم که صرفا روایت عملیات مربوط به گردان عمار در تنگه ابوقریب بوده و براین نکته تاکید دارد که اهیت آنچه در این عملیات گذشت با توجه به مقطع زمانیاش، در تاریخ گم شده است، بعضیها را در سالن سینما متاثر کرد و تصاویر بسیار خشنی را از جنگی بی رحمانه علیه مردم ایران و شیمیایی شدن آنها نشان می‌دهد که لازم است هنگام اکران عمومی برای تماشای فیلم به بیماران روحی و قلبی و نیز کودکان تذکر داده شود. 
در این فیلم مهدی پاکدل یکی از بازیگران است که گریمش شباهت زیادی به نقش او در فیلم "چهارراه استانبول" دارد.
نشست پرسش و پاسخ این فیلم نسبتا با استقبال زیادی از سوی اهالی رسانه و منتقد همراه بود که بیشتر آنها از فیلم ابراز رضایت می کردند.
در این فیلم امیر جدیدی پس از بازی قابل توجه در فیلم «عرق سرد» بازی خوب دیگری در این فیلم جنگی داشت. همچنین در کنار او، جواد عزتی دیگر بازیگر «تنگه ابوقریب» هم پس از لاتاری برای این فیلم به پردیس ملت آمد.
آخرین فیلم روز ششم جشنواره جدیدترین ساخته روح الله حجازی با نام «اتاق تاریک» بود که با بازی ساره بیات و ساعد سهیلی به موضوع کودک آزاری می‌پرداخت.

بازیگر خردسال این فیلم‌ از نقاط قوت "اتاق تاریک" بود که حرف زدن و  بامزهگیهایش در طول زمان فیلم، واکنش احساسی تماشاگران را به همراه داشت.

فیلم‌ اگرچه طولانی بود و داستان آن میتوانست خیلی سریعتر و با ریتمی تندتر روایت شود، اما از نظر آن‌هایی که فرزند داشتند، فیلمی آموزنده و خوب تعریف میشد.

محمد حیدری دبیر پیشین جشنواره فیلم فجر 18 بهمن ماه، ساعاتی در پردیس سینمایی ملت حاضر شد.

بازدید از صفحه اول
sendارسال به دوستان
printنسخه چاپی
نظر شما:
نام:
ایمیل:
* نظر:
داغ ترین ها