بخش خصوصی؛ پایه رشد اقتصادی خيرخواهان

بخش خصوصی؛ پایه رشد اقتصادی

اقتصاد ایران در حالی وارد سال پایانی سند چشم‌انداز ۲۰ ساله ۱۳۸۴ تا ۱۴۰۳ می‌شود که موفقیت کمی در جامه عمل پوشاندن به هدف رشد اقتصادی برای تبدیل ایران به اقتصاد اول منطقه مطابق با این سند داشته است. در واقع انتظار طبیعی این بود که دستیابی به رشد اقتصادی بالا و مداوم و به‌تبع آن ایجاد مشاغل جدید برای انبوه جوانان جویای کار، هر اولویت دیگر مدنظر حکومت را تحت‌الشعاع خود قرار دهد.
ایران قوی هاشمی‌طبا

ایران قوی

همچون سال‌های گذشته، در روز 22 بهمن مردم ایران در راهپیمایی سالروز پیروزی انقلاب اسلامی یعنی بیست‌و‌دوم بهمن حضور یافتند و خاطره پیروزی انقلاب و نیز شهدای انقلاب و دفاع مقدس را گرامی داشتند. انقلابی که با شعار استقلال، آزادی، جمهوری اسلامی پیروز شد و مردم اعم از خواص یا عوام با برداشت خود -‌هر‌چند متفاوت- از آن استقبال کرده و بر آن پای فشردند
جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - 2024 March 29
کد خبر: ۱۰۳۲۴۶
تاریخ انتشار: ۲۱ بهمن ۱۳۹۶ - ۱۳:۱۵
یک پژوهشگر عرصه نانو:
یک محقق فعال در حوزه نانوفناوری ضمن تاکید بر تبیین هرچه بیشتر تاثیرات نانو در زندگی مردم گفت: نانو مصرف را در جامعه بهینه و هدفمند می کند.
تدبیر24»دکتر رضا احمدی از فعالان جوان حوزه نانو که در حال حاضر مسئولیت تحقیق و توسعه در یک شرکت دانش بنیان تولید کننده منسوجات نانویی را عهده دار است، روز جمعه نانو را به زبان ساده به معنی افزایش بهره وری و کاهش هزینه ها در زندگی مردم دانست و افزود: به عنوان مثال، ضد زنگی که ما برای آهن آلات و صنعت استفاده می کنیم، بعد از یک تا دو سال ممکن است کارایی خود را از دست بدهد اما در مدل نانویی آن با یکبار رنگ وسیله برای سال های طولانی در برابر زنگ زدگی مقاوم می شود.
وی با تاکید بر این که امروز باید فواید علم نانو برای مردم تشریح و شناسانده شود، به یکی از پژوهش های انجام شده در وزارت بهداشت در خصوص سقط جنین اشاره کرد که براساس آن، در سال 1394 حدود 80 هزار سقط جنین در کشور اتفاق افتاده است و علت 65 هزار مورد از این تعداد حتی در پیشرفته ترین آزمایشگاه ها و دقیق ترین تست های بالینی مشخص نیست. 
این فعال حوزه نانو با بیان این که متاسفانه امروزه سقط یک حتی دو جنین برای خانم های باردار آن هم در شرایطی که رشد جمعیت نسبت به سال های قبل کاهش یافته، به یک موضوع عادی تبدیل شده است، به طراحی یک شکم بند بارداری نانویی و ضد امواج اشاره کرد و گفت: این شکم بند جنین خانم باردار را در برابر امواج محیطی مانند موبایل و وای فای و پارازیت ها در بازه فرکانس ۹۶۰ مگاهرتز تا ۱۳ گیگاهرتز محافظت می کند.
این فعال دانش بنیان ادامه داد: این کمربند با یک هزینه بسیار پایین از موارد سقط جنین که منشاء بیشتر آن امواج مغناطیسی است، جلوگیری خواهد کرد به شرطی که مردم به نانو اعتماد کنند و بدانند که نانو به سلامتی آنها کمک خواهد کرد.
وی همچنین با اشاره به این که در حال حاضر نخستین سرطان در خانم ها سرطان سینه است و طبق آمار علت تعداد کثیری از موارد ابتلا عاملی غیر از عوامل ژنتیک یا چاقی است، به طراحی لباس زیر ضد امواج نانویی نسل سوم برای نخستین بار در دنیا به منظور استفاده بانوان اشاره کرد و گفت: قسمت سینه بی دفاع ترین قسمت در برابر امواج است لذا این محصول می تواند از سلامتی بانوان محافظت کند.
احمدی با بیان این که این محصولات ضد امواج در برخی از کشورها از جمله چین، ایتالیا و آمریکا به روش نسل اول یعنی همان استفاده از نقره ساخته می شوند، به تفاوت محصولات تولیدی ایرانی با نوع خارجی اشاره کرد و گفت: بیش از 99 درصد لباس های زیر نانویی حاوی نانو ذرات طلا و از ویژگی آنتی باکتریال برخوردار است که برای خانم ها مفید می باشد.
وی با تاکید بر به صرفه بودن استفاده از محصولات نانو در مقایسه با سایر محصولات مشابه اظهار کرد: حتی برای خانواده هایی که با تکیه بر یارانه ها زندگی می کنند، اگر تاثیر محصولات نانویی همچون شکم بند ضد امواج یا پشه بند نوزاد، قنداق، کلاه و پرده های پنجره ضد امواج را بدانند، به صرفه تر خواهد بود که به سمت استفاده از تولیدات با ویژگی نانو رو آورند.
به گفته دکتر احمدی، قیمت کمربند ضدامواج خارجی که با روش نسل یک یا همان استفاده از نقره ساخته شده است و حتی گاه امواج را جذب و چه بسا گرمای نامحسوس تولید می کند، حدود 520 هزار تومان است، اما نوع ایرانی آن که با استفاده از نسل دو تولید شده است و 99 درصد امواج را دفع می کند و از سوی صاایران به عنوان معتبرترین مرکز در این زمینه آزمایش شده، حدود 180 هزار تومان است. این محصول علاوه بر ثبت داخلی ثبت جهانی نیز شده است.
وی همچنین به هدفمند کردن مصارف به عنوان یکی از ویژگی های اصلی فناوری نانو اشاره کرد و با ذکر مثالی گفت: ما در کنسرسیوم متشکله از چند شرکت دانش بنیان حوزه نانو موفق به طراحی و تولید یک سری لباس شده ایم که زیر بغل و سینه را خنک کرده و برای استفاده در فصل تابستان طراحی شده است ضمن اینکه آنتی باکتریال و یا ضدباکتری هم می باشد.
وی ادامه داد: ما موفق با تولید حوله سوپر جاذب هم شده ایم که دو برابر حوله های طبیعی آب جذب می کند و آنتی باکتریال و ضد رشد باکتری است، این درحالی است که اکثر حوله هایی که در سرویس بهداشتی منازل قرار داده و استفاده می شوند، باکتری بالایی را از محیط جذب می کنند و بسیار آلوده هستند.
به گفته دکتر احمدی، تفاوت قیمت محصولات نانویی همچون حوله، در مقایسه با هزینه های درمان بیماری های احتمالی همچون بیماری های پوستی ناچیز است. 
وی معتقد است که تولید برنامه های دارای محتوای مناسب و جذاب از سوی رسانه های دیداری و شنیداری به خصوص از سوی شبکه های پربیننده صدا و سیما در کنار بهره مندی از روزنامه ها و سایت ها پربیننده در شناساندن ظرفیت های شرکت ها دانش بنیان به جامعه بسیار تاثیرگذار است. 
این فعال حوزه نانو همچنین اظهار کرد: صدا و سیما باید تبلیغات در برنامه های پر بیننده را به شرکت های دانش بنیان اختصاص دهد و هر تولید کننده را به اندازه سهم و محصولات تولیدی حمایت کند که راهکاری بسیار اثرگذار است.
وی با اشاره به تلاش های ستاد توسعه نانو معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری برای تبدیل علم به فناوری، اظهار کرد: اما واقعا بودجه کم است و ما برای ارتباط هرچه مفیدتر با جامعه، به رسانه های ترویج دهنده و مبلغ در این حوزه نیاز داریم.
بازدید از صفحه اول
sendارسال به دوستان
printنسخه چاپی
نظر شما:
نام:
ایمیل:
* نظر:
داغ ترین ها