بخش خصوصی؛ پایه رشد اقتصادی خيرخواهان

بخش خصوصی؛ پایه رشد اقتصادی

اقتصاد ایران در حالی وارد سال پایانی سند چشم‌انداز ۲۰ ساله ۱۳۸۴ تا ۱۴۰۳ می‌شود که موفقیت کمی در جامه عمل پوشاندن به هدف رشد اقتصادی برای تبدیل ایران به اقتصاد اول منطقه مطابق با این سند داشته است. در واقع انتظار طبیعی این بود که دستیابی به رشد اقتصادی بالا و مداوم و به‌تبع آن ایجاد مشاغل جدید برای انبوه جوانان جویای کار، هر اولویت دیگر مدنظر حکومت را تحت‌الشعاع خود قرار دهد.
ایران قوی هاشمی‌طبا

ایران قوی

همچون سال‌های گذشته، در روز 22 بهمن مردم ایران در راهپیمایی سالروز پیروزی انقلاب اسلامی یعنی بیست‌و‌دوم بهمن حضور یافتند و خاطره پیروزی انقلاب و نیز شهدای انقلاب و دفاع مقدس را گرامی داشتند. انقلابی که با شعار استقلال، آزادی، جمهوری اسلامی پیروز شد و مردم اعم از خواص یا عوام با برداشت خود -‌هر‌چند متفاوت- از آن استقبال کرده و بر آن پای فشردند
پنجشنبه ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ - 2024 March 28
کد خبر: ۱۰۳۲۵۲
تاریخ انتشار: ۲۲ بهمن ۱۳۹۶ - ۰۸:۰۴
ایران پیش از انعقاد توافق برجام مورد تحریم‌های شدید بین‌المللی قرار داشت که هرگونه داد و ستد و روابط اقتصادی میان کشورمان و سایر کشورها را بسیار محدود و سخت کرد.
 تدبیر24»کشورهای دیگر نیز با اطلاع از این موضوع به نحو دیگری با ایران ارتباط برقرار کرده و به داد و ستد می‌پرداختند. حال که پس از ماه‌ها مذاکرات فشرده توافق برجام به امضای ایران و 6 قدرت جهانی رسیده، بسیاری از تحریم‌ها نیز از سر راه برداشته شده و ایران می‌تواند با سایر کشورها مبادلات تجاری داشته باشد. از سوی دیگر در قضیه عدم اهدای گوشی‌های هوشمند سامسونگ به کاروان ورزشی ایران که در المپیک زمستانی 2018 حاضر بودند، برخورد زشتی صورت گرفته که باید محکم با آن برخورد کرد. زمانی که ایران از سوی شورای امنیت تحریم بود کره جنوبی نیز ایران را تحریم کرد، اما ایرانی‌ها بازهم به خرید کالاهای کره‌ای مبادرت ورزیدند. انگار باور نداریم که هر کشوری ایران را مورد تحریم قرار داد ایران نیز باید مقابله به مثل کرده و آنها را تحریم کند. کره‌ای‌ها نیز زمانی که می‌بینند ایران در این موارد محکم برخورد نمی‌کند، اجناس قاچاق به کشور وارد می‌شود و با وجود تحریم بازهم ایرانی‌ها کالای آنها را خریداری می‌کنند، به چنین اقداماتی دست می‌زنند. البته گرچه پس از پیگیری‌های صورت گرفته و با عذرخواهی مقامات کمیته بین‌المللی المپیک این مساله حل و فصل شد، اما کمیته ملی المپیک باید شکایت و اعتراض خود را نسبت به این نوع رفتار به مقامات COI و کشور میزبان اطلاع دهد. اگر قرار است شرکت‌هایی مثل سامسونگ در کشورمان باشند، از فروش کالاهای خود سود ببرند و در نهایت نیز چنین رفتارهایی با ایرانی‌ها داشته باشند ایران باید شرکت سامسونگ را تحریم کند تا دیگر آوردگاه‌های ورزشی را به محل مناقشه‌های سیاسی تبدیل نکند. بدین جهت باید ورود هرگونه کالاهای سامسونگ به کشور ممنوع شود تا کسی جرات نکند چنین بی‌احترامی به ایرانی‌ها کند، اما چون دست‌هایی در کار است که مقابل این مساله می‌ایستد، آنها به چنین اعمالی دست می‌زنند و ایرانی‌ها نیز بی‌تفاوت هستند. در این راستا گرچه برخی مطرح می‌کنند که به سبب وقوع این اتفاق باید در روابط با کره جنوبی نیز تجدید نظر کنیم، اما به نظر می‌رسد این مشکل به حدی نباشد که روابط دو کشور را تحت تاثیر قرار دهد و به راحتی قابل حل و فصل است. البته در این بین برخی مخالفان دولت که با هر اتفاقی دولت را هدف هجمه‌های خود قرار می‌دهند نیز به جای اینکه دنبال حقیقت بروند، به دنبال بهانه‌گیری‌اند و دولت را در این میان مقصر می‌دانند در حالی که این مساله هیچ ارتباطی به دولت ندارد که مورد هدف دلواپسان باشد. البته مخالفت با دولت جزئی از ماهیت آنهاست و نمی‌توان کاری کرد. از طرف دیگر در چهلمین سال انقلاب که دستاوردهای بسیاری از جمله در ورزش و مسائل دفاعی کشور داشته‌ایم، خوب است که با جدیت و استحکام بیشتری در رخدادهای این چنینی برخورد کنیم تا شاهد چنین رفتارهای ناپسند و توهین به ملت ایران نباشیم.

 

سیدمصطفی هاشمی‌طبا؛رئیس سابق کمیته ملی المپیک

مطالب مرتبط
بازدید از صفحه اول
sendارسال به دوستان
printنسخه چاپی
نظر شما:
نام:
ایمیل:
* نظر:
داغ ترین ها