بخش خصوصی؛ پایه رشد اقتصادی خيرخواهان

بخش خصوصی؛ پایه رشد اقتصادی

اقتصاد ایران در حالی وارد سال پایانی سند چشم‌انداز ۲۰ ساله ۱۳۸۴ تا ۱۴۰۳ می‌شود که موفقیت کمی در جامه عمل پوشاندن به هدف رشد اقتصادی برای تبدیل ایران به اقتصاد اول منطقه مطابق با این سند داشته است. در واقع انتظار طبیعی این بود که دستیابی به رشد اقتصادی بالا و مداوم و به‌تبع آن ایجاد مشاغل جدید برای انبوه جوانان جویای کار، هر اولویت دیگر مدنظر حکومت را تحت‌الشعاع خود قرار دهد.
ایران قوی هاشمی‌طبا

ایران قوی

همچون سال‌های گذشته، در روز 22 بهمن مردم ایران در راهپیمایی سالروز پیروزی انقلاب اسلامی یعنی بیست‌و‌دوم بهمن حضور یافتند و خاطره پیروزی انقلاب و نیز شهدای انقلاب و دفاع مقدس را گرامی داشتند. انقلابی که با شعار استقلال، آزادی، جمهوری اسلامی پیروز شد و مردم اعم از خواص یا عوام با برداشت خود -‌هر‌چند متفاوت- از آن استقبال کرده و بر آن پای فشردند
جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - 2024 March 29
کد خبر: ۱۰۳۲۵۳
تاریخ انتشار: ۲۲ بهمن ۱۳۹۶ - ۰۸:۰۹
با توجه به قدم گذاشتن ایران در سال چهلم پیروزی انقلاب اسلامی و بررسی دوباره آرمان‌های این حرکت عظیم مردمی، باید اعلام داشت میزان رسیدن به شعارهای سال 57 به نوعی، نسبی قلمداد می‌شود.
تدبیر24»چراکه انقلاب در برخی از زمینه‌ها به‌ویژه در سال‌های اول موفقیت واقعا چشم‌گیری داشته است. اما نباید فراموش کرد که گذشت زمان در مفهوم این آرمان‌ها، تغییرات و بروزرسانی‌هایی ایجاد کرده است. برای نمونه استقلال یکی از مهم‌ترین دلایل و اهدافی بود که مبارزان انقلابی تحت رهبری امام، در براندازی رژیم پهلوی آن را دنبال می‌کردند. در آن زمان با توجه به شرایط خاص خود، مفهوم استقلال بدین گونه بود که ایران دستورات کشوری خود را از سفارت‌های خارجی دریافت نکند و همچنین مقامات کشور و وکلای مردم در مجلس به دست بیگانگان انتخاب نشوند. اما گذشت زمان، معنای هدف «استقلال» را متحول کرد. امروزه در جهان، بحث تکنولوژی و جهان درهم تنیده ازاین نظر و به‌لحاظ اقتصادی نشان داده که نه فقط ایران، که سایر کشورهای جهان نیز نیازمند برقراری یک سری روابط با سایر ملل هستند که بنابر موقعیت این کشورها متفاوت است. از جهتی گلوگاه اقتصادی جهان در دست کشورهای خاصی قرار دارد که بهره‌مندی از آن با هزینه قابل قبول اما متفاوت برای هرکشور، میسر است. در نتیجه روابط مثبت با دنیا در عین حفظ قدرت ملی، برای جوان امروز مفهوم همان استقلالی را دارد که دانشجویان انقلابی آن دوره از آن دفاع می‌کردند. از طرف دیگر برخی آرمان‌های آن دوره برای جوان امروز موضعیتی ندارد و نمی‌توان گفت هنوز هم باید همان راه را در پیش گرفت. در مورد بروزرسانی موضوعات انقلابی برای جوانان امروز باید از بسیاری جهات به عمق بیشتری رفته و در آن کندوکاو بیشتری انجام داد و به کشف لایه‌های بیشتری رسید. یکی دیگر از شعارهای انقلابی بحث جمهوریت و اسلامیت نظام بود. به هرحال بحث تمامی انقلابیان در دوران انقلاب و هدف از اعمال آن در ارکان قانون اساسی این بود که اسلامی با چهره رحمانی به مردم جامعه نشان داده شود. در بحث جمهوریت هم کسی منکر آن نخواهد شد که انقلابیون هدف والایشان جمهوریت بود و این مفهوم در ساده‌ترین معنی خود به اداره کشور با رای مردم اشاره دارد، بدین صورت که رای مردم تعیین کننده مقامات و اداره کنندگان اصلی نظام است. به هرحال رای مردم در انتخاب بسیاری از مسئولان، همواره از اهمیت زیادی برخوردار بوده‌ است. اما عملکرد ضعیف برخی از نهادها در انتخاب افراد لایق خدمت‌رسانی، باعث مخدوش شدن این اهداف برای نسل جوان و همچنین سوال برانگیز برای نسل انقلاب خواهد شد. این اهداف باید با تغییرات رو به مثبت بتواند به نحو احسن، تمامی آحاد جامعه را متوجه تصمیمات خود کند و ابهامات و خدشه‌های احتمالی به بدنه را از بین برد.



غلامرضا حیدری، نماینده‌اصلاح‌طلب مجلس دهم
مطالب مرتبط
بازدید از صفحه اول
sendارسال به دوستان
printنسخه چاپی
نظر شما:
نام:
ایمیل:
* نظر:
داغ ترین ها