بخش خصوصی؛ پایه رشد اقتصادی خيرخواهان

بخش خصوصی؛ پایه رشد اقتصادی

اقتصاد ایران در حالی وارد سال پایانی سند چشم‌انداز ۲۰ ساله ۱۳۸۴ تا ۱۴۰۳ می‌شود که موفقیت کمی در جامه عمل پوشاندن به هدف رشد اقتصادی برای تبدیل ایران به اقتصاد اول منطقه مطابق با این سند داشته است. در واقع انتظار طبیعی این بود که دستیابی به رشد اقتصادی بالا و مداوم و به‌تبع آن ایجاد مشاغل جدید برای انبوه جوانان جویای کار، هر اولویت دیگر مدنظر حکومت را تحت‌الشعاع خود قرار دهد.
ایران قوی هاشمی‌طبا

ایران قوی

همچون سال‌های گذشته، در روز 22 بهمن مردم ایران در راهپیمایی سالروز پیروزی انقلاب اسلامی یعنی بیست‌و‌دوم بهمن حضور یافتند و خاطره پیروزی انقلاب و نیز شهدای انقلاب و دفاع مقدس را گرامی داشتند. انقلابی که با شعار استقلال، آزادی، جمهوری اسلامی پیروز شد و مردم اعم از خواص یا عوام با برداشت خود -‌هر‌چند متفاوت- از آن استقبال کرده و بر آن پای فشردند
سه‌شنبه ۲۸ فروردين ۱۴۰۳ - 2024 April 16
کد خبر: ۱۰۳۲۵۴
تاریخ انتشار: ۲۲ بهمن ۱۳۹۶ - ۰۸:۱۴
هادی حق‌شناس

تدبیر24»در چند روز گذشته موضوع رفتار شرکت سامسونگ با ورزشکاران ایرانی در المپیک زمستانی واکنش‌های زیادی به‌همراه داشت. از احضار سفیر کره در تهران تا تهدید ظریف به عدم استفاده از گوشی سامسونگ. اما عده‌ای معتقدند این واکنش‌ها برای پاسخگویی به چنین رفتار توهین‌آمیزی کافی نیست و باید واکنشی شدید به این موضوع از خود نشان دهیم تا همگان بدانند توهین به نمایندگان ایران در عرصه‌های ورزشی و بین‌المللی تاوانی گران دارد تا دیگر به خود اجازه جسارت به این ملت را ندهند. گرچه ضعف در دستگاه دیپلماسی در دهه‌های گذشته موجب شده اتباع ایرانی در برخی کشورها با چنین مواردی مواجه شوند، رفتار عمومی و فرهنگ عمومی نیز در حفظ حرمت ملی نقش زیادی دارد و می‌توان با حرکت‌های خودجوش ملی با رویکردی فرهنگی از بروز چنین اتفاقاتی در عرصه‌های بین‌المللی جلوگیری کرد. پیرامون این موضوع «آرمان» با دکتر هادی‌ حق‌شناس فعال سیاسی و اقتصادی به گفت‌وگو پرداخته که در ادامه می‌خوانیم.

رفتار تبعیض‌آمیز شرکت سامسونگ را چگونه ارزیابی می‌کنید؟

در خصوص این رخداد چند نکته کلیدی وجود دارد. اول اینکه باید بگوییم یک شرکت تجاری خصوصی این کار را کرده است نه کشور کره‌. پس باید واکنش مسئولان ما در حد همان شرکت خصوصی باشد نه بیشتر. این مساله که شرکت خصوصی در اهدای هدایای خود رفتاری تبعیض‌آمیز داشته و دو کشور را از فهرست دریافت‌کنندگان خود حذف کرده، طبیعی است که عملی زشت و غیر‌اخلاقی مرتکب شده است. این شرکت و کمپانی‌های بزرگی همچون او در راستای تبلیغات برای فروش بیشتر اجناس خود طبیعی است که چنین کاری را انجام دهند و روشی است در شرکت‌های بزرگ دنیا که به روش‌های گوناگون تبلیغ می‌کنند از جمله دادن هدایا به ورزشکارانی که به کشورهای آنان سفر می‌کنند (که همه اینها جزئی از مخارج تبلیغاتی شرکت‌ها محسوب می‌شود). این اتفاق را باید در قالب یک شرکت خصوصی ببینیم و نمی‌توانیم از نگاه سیاست خارجی و روابط دیپلماتیک به آن نگاه کنیم. چراکه اگر دولت کره قرار بود چنین رفتاری با ما داشته باشد امروز ما چنین ارتباط تجاری وسیعی با کشور کره‌جنوبی نداشتیم. بنابراین، روابط تجاری ما با این کشور خیلی گسترده‌تر از یک شرکت خصوصی به نام سامسونگ است هرچند این شرکت‌ها نماینده کشورهای خود محسوب می‌شوند و دولت‌ها در قبال رفتار آنان مسئول هستند.

چه واکنشی باید به اینگونه رفتارها نشان داد؟

ورزشکاران ما در اصل نماینده و نماد ملی ما هستند و وقتی یک شرکت به نمادهای ملی یک کشور توهین می‌کند و به پیراهن تیم ملی آن توهین می‌کند، طبیعی است که واکنش‌های زیادی به‌دنبال خواهد داشت زیرا به هویت و نماد ملی ما جسارت کرده است و مردم انتظار دارند برخوردی متناسب با این قضیه از طرف مسئولان صورت پذیرد همان‌طور که مسئولان مربوطه هم در چند روز اخیر واکنش‌های خوبی از خود نشان دادند و این واکنش‌ها موجب شد این شرکت از مواضع خود عقب‌نشینی کند. اما برای جلوگیری از تکرار چنین رویدادهایی باید در فرهنگ عمومی کشور اتفاقاتی رخ دهد. باید دید اگر این قضیه به‌طور عکس اتفاق افتاده بود، به این معنی که کاروان کره‌ای برای مسابقاتی وارد کشور ما شده بود، ما چنین برخوردی با کاروان تیم ملی کره داشتیم و بین ورزشکاران کره‌ای و دیگر ورزشکاران در اهدای هدایا تبعیض قائل می‌شدیم؟ چه واکنشی در جامعه کره بروز می‌کرد و بر اساس فرهنگ کره این توهین چه بازخوردی می‌داشت؟ بر این اساس ما نیز باید متناسب با برخوردهایی که با ورزشکاران ما در نقاط مختلف جهان می‌شود در قالب یک حرکت فرهنگی، واکنشی مناسب از خود نشان دهیم تا چنین حوادثی تکرار نشود. بنابراین این برمی‌گردد به رفتار فرهنگ عمومی ما که متناسب با هر کنشی چه واکنشی از خود نشان دهیم تا تاثیرگذار باشد. در مورد این اتفاق به‌نظر می‌رسد واکنش‌ها و برخوردهای متناسبی صورت گرفت اما از نگاه عموم به این ماجرا، مردم خواهان برخوردی بیشتر و واکنشی شدیدتر از طرف مسئولان هستند.

شرکت سامسونگ ادعا نموده به‌دلیل وجود تحریم‌ها از اهدای هدیه به ورزشکاران ایرانی خودداری نموده است.

این یک بهانه بی‌اساس است که سامسونگ مطرح کرده است. اگر به‌دلیل تحریم از دادن هدیه به ورزشکاران ما خودداری کرده‌اند، پس چرا نمایندگی‌های این شرکت میلیون‌ها دلار محصولات خود را در بازار ایران به فروش می‌رسانند؟ بهانه شرکت سامسونگ به‌طور کامل غیرقابل قبول است زیرا که ما امروز از آن تحریم‌ها گذشته‌ایم و عبور کرده‌ایم هرچند که در زمان تحریم‌ها هم شرکت‌هایی همچون سامسونگ در ایران حضور داشتند و محصولات خود را عرضه می‌کردند. در حال حاضر هم کشتی‌های زیادی بین ایران و کره در حال تردد هستند و مبادلات تجاری زیادی صورت می‌گیرد؛ پس در این صورت تحریم‌ها نمی‌تواند دلیلی موجه برای چنین رفتاری باشد. این حرکت غیراخلاقی بیشتر با هدف تحقیر ورزشکاران ایرانی صورت گرفته و این حرکت سامسونگ بیشتر جنبه تبلیغاتی و سیاسی داشته است. بنابراین باید در ابعاد غیراقتصادی تحلیل و بررسی شود. از آنجایی که این حرکت ابعادی غیراقتصادی دارد بهتر است مردم خودشان یک برخورد مناسب با محصولات سامسونگ داشته باشند که از این پس هیچ ‌شرکتی در دنیا به خود اجازه جسارت به نمادها و نمایندگان مردم ایران را ندهد.

رفتارهای اخیر آمریکایی‌ها در ایجاد محدودیت‌های بیشتر می‌تواند تاثیری در رفتار شرکت‌های بزرگ تجاری همچون سامسونگ داشته باشد؟

آمریکا از سال 58 به‌دنبال تحریم و ایجاد محدودیت برای ملت ما بوده است و رفتارهای امروز آنان برای ما تازگی ندارد؛ زیرا نزدیک به چهل سال است ما چنین رفتارهایی را از دولت‌های مختلف در آمریکا مشاهده کرده‌ایم. مواضع ضد ایرانی ترامپ با هدف فشار بیشتر بر ایران و تجدید تحریم‌ها ممکن است باعث شود برخی شرکت‌های خصوصی برای جلب نظر و جلب حمایت سرمایه‌داران آمریکایی‌، دست به چنین رفتارهای متملقانه بزنند.

مطالب مرتبط
بازدید از صفحه اول
sendارسال به دوستان
printنسخه چاپی
نظر شما:
نام:
ایمیل:
* نظر:
داغ ترین ها