بخش خصوصی؛ پایه رشد اقتصادی خيرخواهان

بخش خصوصی؛ پایه رشد اقتصادی

اقتصاد ایران در حالی وارد سال پایانی سند چشم‌انداز ۲۰ ساله ۱۳۸۴ تا ۱۴۰۳ می‌شود که موفقیت کمی در جامه عمل پوشاندن به هدف رشد اقتصادی برای تبدیل ایران به اقتصاد اول منطقه مطابق با این سند داشته است. در واقع انتظار طبیعی این بود که دستیابی به رشد اقتصادی بالا و مداوم و به‌تبع آن ایجاد مشاغل جدید برای انبوه جوانان جویای کار، هر اولویت دیگر مدنظر حکومت را تحت‌الشعاع خود قرار دهد.
ایران قوی هاشمی‌طبا

ایران قوی

همچون سال‌های گذشته، در روز 22 بهمن مردم ایران در راهپیمایی سالروز پیروزی انقلاب اسلامی یعنی بیست‌و‌دوم بهمن حضور یافتند و خاطره پیروزی انقلاب و نیز شهدای انقلاب و دفاع مقدس را گرامی داشتند. انقلابی که با شعار استقلال، آزادی، جمهوری اسلامی پیروز شد و مردم اعم از خواص یا عوام با برداشت خود -‌هر‌چند متفاوت- از آن استقبال کرده و بر آن پای فشردند
جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - 2024 March 29
کد خبر: ۱۰۳۲۶۵
تاریخ انتشار: ۲۲ بهمن ۱۳۹۶ - ۰۹:۳۶
حالا که برخی در مسیر پیش‌روی خود در بسکتبال ناکام شده‌اند انگشت اتهام را به سمت دیگری می‌گیرند و با صحبت از اتفاق هایی عجیب به دنبال توجیه ضعف‌هایشان هستند. باید منتظر ماند و واکنش فدراسیون و کمیته انضباطی را دید اما نمی توان از پرسیدن چند سوال مهم نیز غافل شد؛ سوال اینجاست که چرا اکنون؟ چرا امروز صحبت از فساد می‌شود؟
تدبیر24» لیگ برتر بسکتبال امسال با تغییرات زیادی همراه بود. مایه دارهای جنوبی با تمام هزینه‌هایی که داشتند در مسیر رسیدن به فینال و قهرمانی ناکام شدند و دیدار رده‌بندی را برگزار کردند که در نهایت پتروشیمی به عنوان  تیمی که باید از عنوان قهرمانی‌اش دفاع می‌کرد در با تمام ستاره‌هایش به مقام سوم اکتفا کرد. ناکام اصلی این فصل پتروشیمی بود. این تیم با ده بازیکن ایرانی ستاره و بازیکنان خارجی فوق‌العاده در تکرار قهرمانی‌اش ناکام شد و پس از اینکه در آسیا نیز عنوانی کسب نکرد سالی تلخ را به پایان برد اما این روزها به جای اینکه شاهد توضیح درباره دلایل ناکامی و شکست باشیم حرف‌هایی شنیده می‌شود که عجیب و غریب است. مهران شاهین‌طبع سرمربی این تیم پس از کسب مقام سوم در لیگ برتر بسکتبال صحبت‌هایی کرده که نه تنها به او برای فرار از شکست‌های تلخ کمک نمی‌کند بلکه بیشتر او را زیر سوال می برد. یکی از مربیان موفق ایران که امسال سالی پر از ناکامی را پشت‌سر گذاشت امروز به جای قبول اشتباه‌ و ضعف تیمش دیگران را مقصر می‌داند. حالا در میان تمام اتهام‌هایی که زده سوال‌هایی وجود دارد که قطعا خودش بهتر از همه می‌تواند توضیح بدهد.

لطفا اسناد را منتشر کنید

مهران شاهین‌طبع مدعی شده نتایج مرحله نیمه‌نهایی لیگ خارج از زمین بسکتبال رقم خورده و گفته است:" اسناد و مدارکی داریم که رئیس سابق فدراسیون بسکتبال کشور و آقای آوانسیان برخی داوران را تحت تاثیر خود قرار دادند تا دو تیم خوزستانی برای سومین سال پیاپی به فینال صعود نکنند." سوال از مهران شاهین‌طبع اینجاست که چرا این اسناد را رسانه‌ای نمی‌کند؟ اگر اتفاقی افتاده و پشت‌پرده‌ای وجود دارد چرا همین امروز برابر آن نمی‌ایستد و از بیشتر شدن فساد جلوگیری نمی‌کند؟ چرا وقتی برابر مهرام برنده می‌شد حرفی از اتفاق‌های پشت‌پرده نمی‌زد؟ پس ابتدا این انتظار وجود دارد که اسناد به سرعت منتشر شوند و سپس این سوال پاسخ داده شود که چرا همان زمان که اسناد به دستش رسید صحبت نکرد؟

چرا امروز آقای شاهین‌طبع؟

سوال دیگر از مربی سابق تیم ملی بسکتبال ایران این است که چرا امروز صحبت از اتفاق‌های پشت پرده می‌زند؟ محمود مشحون 14 سال ریاست فدراسیون بسکتبال را برعهده داشت و امروز دیگر قدرتی ندارد و حالا از او انتقاد می‌شود؟ شاهین‌طبع در قسمت دیگری از صحبت‌هایش گفته‌است:" حتی در سال هایی که تیم های من هم قهرمان شد می توان گفت یک یا دو قهرمانی با باند بازی صورت گرفت و اصلا قابل قبول نبوده زیرا پشت صحنه اتفاقاتی افتاد که با روحیات ورزش همخوانی نداشت." واقعا چرا امروز مربی تیم ملی این موارد را مطرح کرده‌است؟ آن زمان که به افتخارهایش اضافه می‌شد چرا صحبت از دست‌های پشت پرده نبود؟ چرا تا فصل قبل که همه چیز برایش مهیا بود و تیمش قهرمان می‌شد این انتقادها به خصوص از محمود مشحون وجود نداشت؟ آیا اگر پتروشیمی امسال قهرمان لیگ می‌شد یا به فینال صعود می‌کرد مهران شاهین‌طبع از این اسناد فساد حرف می‌زد؟ گفته که حرف می‌زده اما واقعا صحبت می‌کرد؟

چرا با فدراسیون همکاری کردید؟

شاهین‌طبع گفته برخی از قهرمانی تیم‌هایش را قبول ندارد. شاید خودش اشاره به قهرمانی‌های اخیرش داشته باشد اما خیلی از قدیمی‌های بسکتبال به قهرانی‌های سال‌های 82 و 85 اشاره می‌کنند. با این حال خود شاهین‌طبع امروز گفته که دست‌های پشت‌پرده وجود داشته و فدراسیون قبلی بسکتبال را به فساد متهم کرده‌است. سوال دیگر از مربی سابق تیم ملی این است که اگر فساد وجود داشته چرا خودش با فدراسیون همکاری کرده‌است؟ مگر خود او آغاز کننده یک موج انتقادی در بسکتبال نبود و سپس دستیار سرمربی تیم ملی نشد و سال‌ها به همراه تیم ملی تورنمنت‌های مختلف را تجربه نکرد؟ چرا آن زمان که شاهین‌طبع همه کاره تیم ملی و البته بسکتبال بود و حرفش تاثیر زیادی در فدراسیون داشت چنین حرف‌هایی نمی‌زد؟ اصلا چرا مهران شاهین‌طبع با فدراسیونی که امروز توسط خودش متهم به فساد و تغییر نتیجه است همکاری داشته است؟

دو سال قبل را فراموش کرده‌اند

دو سال قبل انتخابات فدراسیون بسکتبال برگزار شد. شنیده‌های زیادی وجود دارد که مهران شاهین‌طبع برای حفظ جایگاهش دوباره نزدیک مشحون ماند و حتی متهم شد که تلاش زیادی برای باقی ماندن مشحون در فدراسیون انجام داد. اگر این فدراسیون پشت‌پرده داشت چرا شاهین‌طبع در برابر آن تغییر مواضع داشت؟ چرا دو سال قبل را فراموش کرده؟ آیا شاهین‌طبع با اتهام‌های کنونی خود را زیر سوال نبرده‌است؟ یا اینکه اتفاق‌های دو سال قبل فراموش شده‌است؟ شاید هم باید بازگردیم به این جمله معروف که انسان در گذر زمان تغییر می‌کند. شاید به همین دلیل است که به عنوان دستیار باوئرمن از تصمیم برای حذف ستاره ها انتقادی نکرد و حتی حمایت هم کرد و اخیرا در گفت و گویی گفته دلیل حذف شدن صمد نیکخواه‌بهرامی را نمی‌داند. یا در جایی دیگر گفته که دلیل حذف نیکخواه بهرامی جوانگرایی نبوده.

به دنبال بهانه نباشید

در سال‌های اخیر مهران شاهین‌طبع بعد از یک دوران دوری از فدراسیون بسکتبال به محمود مشحون نزدیک شد. منتقد شماره اول فدراسیون بسکتبال که حتی به دلیل انتقاد چند ماه محروم شد با حضور در خبرگزاری ایسنا به همراه محمد کسایی‌پور،‌ موجی شدید علیه فدراسیون آغاز کرد تا اینکه به تیم ملی راه پیدا کرد و دستیار بچیروویچ شد. پس از آن نقدی وجود نداشت. مربی اسلوونیایی رفت اما او ماند و با باوئرمن نیز کار کرد. ارتباط نزدیکش با فدراسیون بارها انتقادهایی علیه‌او ایجاد کرد. در سال های اخیر شاهین‌طبع آنقدر به فدراسیون نزدیک بود که برخی مربیان سهمیه شدن بازیکنان ملی و آزاد شدن سهمیه‌های ملی را تصمیمی از طرف او و به سود پتروشیمی عنوان کردند. او با پتروشیمی قهرمان ایران شد و با اینکه در باشگاه‌های آسیا سوم شد اما به کارش ادامه داد. اما شاهین‌طبع امسال در باشگاه های آسیا ناکام نام گرفت و چهارم شد و در لیگ ایران نیز به مقام سوم بسنده کرد و حالا چنین مواردی را مطرح می‌کند. شاید بهتر باشد که مربی پرافتخار بسکتبال ایران به جای بهانه‌جویی و پنهان کردن ضعف‌های تیمش پیش از رقابت‌های حساس غرب‌آسیا در اردن مشکلات تیمش را برطرف کند تا در این مسابقات برابر الریاضی لبنان به مشکل نخورد.

شجاعت بسکتبال کجا رفته؟

یکی از بزرگان بسکتبال همیشه تاکید می‌کند که دوران مدیریت محمود مشحون تغییر در صفت‌های انسانی نیز ایجاد کرده و شجاعت را از میان اهالی این رشته دور کرده‌ است. آن زمانی که محمود مشحون بود هیچ کس نه در سالن آزادی و نه در جلسات فدراسیون نمی‌توانست حرفی روی حرف او بزند. او با یک نگاه همه را ساکت می‌کرد. هرکس انتقاد می‌کرد مشحون پاسخش را می‌داد و در نهایت آن فرد سکوت می‌کرد. اما امروز که مشحون نیست همه صحبت می‌کنند. شیر بیشه رفته و همه مدعی پادشاهی شده‌اند؟ پس شجاعت چه می‌شود؟ امروز همه حرف از دست‌های پشت پرده می‌زنند پس چرا تا دیروز که محمود مشحون روی صندلی ریاست بود کسی حرفی برای گفتن نداشت؟ سوال دیگر اینجا است که یعنی واقعا در شکست‌ها فرد دیگری مقصر نیست؟ اینکه باشگاه دانشگاه آزاد اسیر سوء مدیریت شد و ضربه خورد، ‌اینکه پتروشیمی با یک جین ستاره از پس چند بازیکن جوان برنیامد و اینکه بازیکن خارجی نفت آبادان در ثانیه پایانی آخرین دیدار برابر شهرداری تبریز پشت اصغر کاردوست پنهان شده بود و فضا را در اختیار سنتر تبریز گذاشت تا امتیاز بیاورد و خیلی از اتفاق‌های دیگر تاثیری در ناکامی برخی تیم‌ها نگذاشته و فقط داوران باعث باخت شده‌اند؟

دیوار کوتاه رسانه‌ها!

شاهین‌طبع در قسمتی از صحبت‌هایش گفته که اگر تیمش به فینال هم می‌رسید و قهرمان می‌شد بازهم این حرف‌ها را مطرح می‌کرد. طبیعی است که این صحبت‌ها را انجام دهد اما بازهم دیر چنین تصمیمی گرفته و به نفع بسکتبال کار نکرده‌است. او درقسمتی دیگر از حرف‌هایش گفته‌است:" با دلیل و مدرک به شما می‌گویم که دخالت‌هایی وجود داشت، مثل همان روزی که ما به تیم ملی عراق باختیم و صبح همان روز یکی از رسانه‌ها با هماهنگی که صورت گرفته بود، استعفای رئیس فدراسیون را اعلام و باعث تخریب روحیه بازیکنان شد." سوال از مهران شاهین‌طبع اینجا است که واقعا ملی‌پوشان بسکتبال ایران انقدر بی‌تجربه و جوان هستند که با یک خبر تحت تاثیر قرار بگیرند و برابر عراق مغلوب شوند؟ آن باخت یک اتفاق بود و دیگر هم تکرار نمی‌شود اما بهتر است به جای این بهانه‌ها دلیل اصلی شکست تیم ملی به صورت فنی مطرح شود تا در دور رفت مشکلی به وجود نیاید. فدراسیون‌نشین‌های قبلی بازی نکردن حامد حدادی برابر قطر را به استعفای مشحون ربط دادند و سپس خود حدادی موضوع را تکذیب کرد و بهتر است مربی سابق تیم ملی مثل مسوولان قبلی فدراسیون  دلایل اصلی را پنهان نکند و به دنبال فرار از پاسخ‌گویی نباشد. سوال دیگر اینکه آیا داوران باعث باخت پتروشیمی در باشگاه‌های آسیا شدند؟ جایی که این تیم با امکانات عالی خود در قاره کهن چهارم شد.

انتظار از داوران و فدراسیون

امروز خانواده داوران بسکتبال ایران باید تصمیم بگیرند و برابر این اتهام‌ها سکوت را بشکنند. این روزها همه علیه خانواده داوری بسکتبال حرف می‌زنند و آنها را متهم می‌کنند که تحت تاثیر دیگران هستند. باید کمیته داوران فدراسیون بسکتبال برابر این صحبت‌ها واکنشی نشان دهد. از طرف دیگر از فدراسیون بسکتبال این انتظار وجود دارد که خیلی سریع پرونده‌ای برای بررسی این ادعاها باز کند و تمام موارد را بررسی کند. اگر چنین اتهام‌هایی درست است متخلفان معرفی شوند و شدیدا با آنها برخورد شود و اگر ادعا صحت نداشت با افرادی که چنین صحبت‌هایی را بدون سند انجام داده اند برخورد شود. امروز خانواده بسکتبال متاسف است. از اینکه چنین مواردی مطرح شده‌ و کسی هم به دنبال بررسی آن نیست. اگر این اتهام ها درست باشد متخلفان منفعت طلب و تیشه بدست بوده‌اند که می‌خواستند ریشه بسکتبال را بزنند و اگر اثبات نشود آنها که برای فرار از توضیح دلایل شکست چنین مواردی را مطرح کرده‌اند همان منفعت‌طلبانی خواهند بود که تیشه بدست گرفته‌اند تا بسکتبال را نابود کنند. امروز خانواده بسکتبال منتظر است تا ببیند فدراسیون بسکتبال چه واکنشی درقبال چنین اتهام‌های سنگینی خواهد داشت.
مطالب مرتبط
بازدید از صفحه اول
sendارسال به دوستان
printنسخه چاپی
نظر شما:
نام:
ایمیل:
* نظر:
داغ ترین ها