بخش خصوصی؛ پایه رشد اقتصادی خيرخواهان

بخش خصوصی؛ پایه رشد اقتصادی

اقتصاد ایران در حالی وارد سال پایانی سند چشم‌انداز ۲۰ ساله ۱۳۸۴ تا ۱۴۰۳ می‌شود که موفقیت کمی در جامه عمل پوشاندن به هدف رشد اقتصادی برای تبدیل ایران به اقتصاد اول منطقه مطابق با این سند داشته است. در واقع انتظار طبیعی این بود که دستیابی به رشد اقتصادی بالا و مداوم و به‌تبع آن ایجاد مشاغل جدید برای انبوه جوانان جویای کار، هر اولویت دیگر مدنظر حکومت را تحت‌الشعاع خود قرار دهد.
ایران قوی هاشمی‌طبا

ایران قوی

همچون سال‌های گذشته، در روز 22 بهمن مردم ایران در راهپیمایی سالروز پیروزی انقلاب اسلامی یعنی بیست‌و‌دوم بهمن حضور یافتند و خاطره پیروزی انقلاب و نیز شهدای انقلاب و دفاع مقدس را گرامی داشتند. انقلابی که با شعار استقلال، آزادی، جمهوری اسلامی پیروز شد و مردم اعم از خواص یا عوام با برداشت خود -‌هر‌چند متفاوت- از آن استقبال کرده و بر آن پای فشردند
پنجشنبه ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ - 2024 March 28
کد خبر: ۱۰۳۲۹۱
تاریخ انتشار: ۲۲ بهمن ۱۳۹۶ - ۱۶:۲۵
«نتایج مطالعه ای که در نشریه Nutrition Reviews منتشر شد، نشان داد که کم آبی بدن می تواند بر تغییرات خلق و خو، از جمله افزایش خشم و عصبانیت، نیز موثر باشد.»
تدبیر24»عصر ایران نوشت: «حدود ۶۰ درصد بدن انسان را آب تشکیل داده است. برای این که بدن عملکرد درست خود را ارائه کند، ما باید روزانه به میزان کافی آب بنوشیم. تامین آب مورد نیاز بدن عاملی کلیدی برای کمک به تمامی اندام ها در ارائه عملکرد درست خود محسوب می شود. نوشیدن آب به میزان کافی به اجرای روان همه چیز کمک می کند؛ در شرایطی که کم آبی بدن می تواند موجب بروز اختلالاتی در فرآیندهای بدن شود.

به گفته برخی متخصصات تغذیه یک فرد عادی باید روزانه حدود دو لیتر آب بنوشد که این میزان در آب و هوای گرم یا در صورت انجام فعالیت های شدید افزایش می یابد. کم آبی بدن می تواند به واسطه عدم نوشیدن آب به میزان کافی یا دلایل دیگری مانند اسهال، استفراغ، تب، تعریق بیش از اندازه، و تکرر ادرار (به عنوان مثال، در نتیجه دیابت یا مصرف برخی داروها) شکل بگیرد.

در ادامه با برخی از علائم و عوارض احتمالی کم آبی بدن بیشتر آشنا می شویم.

احساس گرسنگی حتی پس از خوردن غذا

در بسیاری مواقع، افراد کم آبی بدن را با گرسنگی اشتباه می گیرند. اگر مدت زمان زیادی از غذا خوردن شما نمی گذرد اما همچنان با احساس گرسنگی مواجه هستید، یک لیوان آب بنوشید و شرایط را بررسی کنید. نوشیدن آب می تواند به احساس پری و سیری کمک کند. انجام این کار پیش از وعده های غذایی می تواند به درک این که واقعا چقدر گرسنه هستید، کمک کند. از این رو، تا زمانی که احساس رضایت و سیری در شما شکل بگیرد به غذا خوردن ادامه می دهید و از پرخوری جلوگیری می شود.

احساس خستگی، سردرگمی، پریشانی و حتی سرگیجه

کم آبی بدن می تواند بر سطوح انرژی و شناخت شما تاثیرگذار باشد و حفظ هوشیاری را دشوارکند. در حقیقت، کم آبی بدن می تواند شایع‌ترین دلیل خستگی روزانه باشد. تمام اندام های بدن انسان برای ارائه عملکرد درست به اکسیژنی که توسط خون انتقال داده می شود، وابسته هستند. هنگامی که کم آبی بدن بر گردش خون اثر می گذارد، هیچ یک از اندام ها کارایی لازم را ندارند و از این رو نه تنها بدن، بلکه ذهن نیز با مشکل مواجه می شود. این شرایط می تواند به مشکلات حافظه کوتاه مدت و دشواری در تمرکز منجر شود. نتایج مطالعه ای که در نشریه Nutrition Reviews منتشر شد، نشان داد که کم آبی بدن می تواند بر تغییرات خلق و خو، از جمله افزایش خشم و عصبانیت، نیز موثر باشد.

ابتلا به یبوست

یک عدم تعادل در مایعات می تواند اثر قابل توجهی بر دستگاه گوارش انسان بگذارد. در شرایطی که اغلب مصرف فیبر به عنوان راه حل اولیه درمان یبوست در نظر گرفته می شود اما نوشیدن آب نیز به همان اندازه مهم است.

تحریک پوست

اگر بدن به میزان کافی آب دریافت نکند، آثار این شرایط می تواند در پوست نمایان شود. شرایط پوست خشک که فاقد چربی است، با پوست کم آب متفاوت است. با این وجود، برخی علائم مشابه وجود دارند، که از آن جمله می توان به پوسته پوسته شدن، خارش، حساسیت، خشکی و کدری اشاره کرد. پوست کم آب می تواند مستعد بروز جوش نیز باشد.

افزایش خطر حمله قلبی و شوک ناشی از حجم کم خون

قلب برای ارائه عملکرد درست خود به آب نیاز دارد و زمانی که به میزان کافی از این ماده وجود ندارد - درباره کمبود شدید صحبت می کنیم - احتمال بروز مشکلات جدی در سیستم قلبی عروقی افزایش می یابد. کم آبی بدن رگ های خونی را منقبض کرده و خون را غلیظ‌تر می‌کند. در نتیجه، قلب باید سخت‌تر کار کند تا خون را در سراسر بدن به گردش درآورد. در موارد شدید، این شرایط می تواند بدن را وارد یک شوک قلبی کند که می تواند زندگی فرد را در معرض خطر قرار دهد، زیرا قلب در پمپاژ خون کافی به سراسر بدن ناتوان است. کم آبی بدن می تواند حجم خون را نیز کاهش دهد و شرایطی به نام شوک هیپوولمیک (Hypovolemic) یا شوک ناشی از حجم کم خون شکل بگیرد که در این وضعیت نیز زندگی فرد در معرض خطر قرار می گیرد.

افزایش احتمال ابتلا به عفونت مثانه، کلیه، یا دستگاه ادراری

کلیه ها و آب یک نوع رابطه همزیستی با هم دارند. یکی از وظایف کلیه ها تنظیم تعادل آب بدن است و همچنین در دفع سموم و مواد زائد از جریان خون نقش دارند. کلیه ها در کنار کبد به عنوان سیستم پالایش طبیعی بدن عمل می کنند. آنها برای ارائه عملکرد درست به آب نیاز دارند و ناتوانی این اندام ها در ارائه عملکرد درست ممکن است بروز عفونت های مثانه و دستگاه ادراری را موجب شود. افزون بر این، تجزیه رسوبات مواد معدنی و نمک که به طور طبیعی در کلیه ها جمع می شوند به آب نیاز دارد. بدون آب، این رسوبات می توانند سنگ های کلیه دردناک را شکل دهند.»

بازدید از صفحه اول
sendارسال به دوستان
printنسخه چاپی
نظر شما:
نام:
ایمیل:
* نظر:
داغ ترین ها