بخش خصوصی؛ پایه رشد اقتصادی خيرخواهان

بخش خصوصی؛ پایه رشد اقتصادی

اقتصاد ایران در حالی وارد سال پایانی سند چشم‌انداز ۲۰ ساله ۱۳۸۴ تا ۱۴۰۳ می‌شود که موفقیت کمی در جامه عمل پوشاندن به هدف رشد اقتصادی برای تبدیل ایران به اقتصاد اول منطقه مطابق با این سند داشته است. در واقع انتظار طبیعی این بود که دستیابی به رشد اقتصادی بالا و مداوم و به‌تبع آن ایجاد مشاغل جدید برای انبوه جوانان جویای کار، هر اولویت دیگر مدنظر حکومت را تحت‌الشعاع خود قرار دهد.
ایران قوی هاشمی‌طبا

ایران قوی

همچون سال‌های گذشته، در روز 22 بهمن مردم ایران در راهپیمایی سالروز پیروزی انقلاب اسلامی یعنی بیست‌و‌دوم بهمن حضور یافتند و خاطره پیروزی انقلاب و نیز شهدای انقلاب و دفاع مقدس را گرامی داشتند. انقلابی که با شعار استقلال، آزادی، جمهوری اسلامی پیروز شد و مردم اعم از خواص یا عوام با برداشت خود -‌هر‌چند متفاوت- از آن استقبال کرده و بر آن پای فشردند
جمعه ۳۱ فروردين ۱۴۰۳ - 2024 April 19
کد خبر: ۱۰۳۳۰۸
تاریخ انتشار: ۲۳ بهمن ۱۳۹۶ - ۰۸:۱۱
آلودگی هوا از مهم‌ترین مخاطرات زیست‌محیطی برای کلانشهری همچون تهران می‌باشد .
تدبیر24»آلودگی هوا از مهم‌ترین مخاطرات زیست‌محیطی برای کلانشهری همچون تهران می‌باشد که در سال‌های اخیر هزینه‌های جانی و مالی بسیاری برای شهر و مردمان آن به همراه داشته است که پیش از هر اقدامی لازم است این متغیرهای ذی‌مدخل در آلایندگی هوا و میزان تاثیرگذاری آنها به درستی شناسایی شود و در کنار اقلیم و جغرافیای تهران که افزایش میزان پایداری هوا را داراست و در سوی دیگر کاهش قابل توجه نزولات جوی در سال‌های اخیر را تجربه کرده است؛ اقداماتی پایدار و بلندمدت تصویب و اجرایی شود. چرا که محور اقدامات به‌عمل آمده تاکنون بیشتر بر سیاست‌های زودبازده وگذرا نظیر تعطیلی مدارس، طرح زوج و فرد کردن خودروها، عدم تردد کامیون‌ها، تعطیلی کارخانجات و... در روزهای آلوده قرار داشته است و این در شرایطی است که سهم ذرات معلق آلاینده از خودروهای شخصی 3درصد و سهم آن در وسایل حمل و نقل عمومی، اتوبوس‌ها و مینی‌بوس قریب به 34 درصد می‌باشد. بنابراین معضل آلودگی هوای تهران در کنار فرهنگ سازی برای ایجاد انگیزه و تمایل در شهروندان برای استفاده از وسایل حمل و نقل عمومی، نیازمند تدارک زیرساخت‌ها برای دسترسی سریع و آسان می‌باشد که تحقق این امر اهتمام بیشتر شهرداری تهران را طلب می‌کند و در کنار آن همانطور که بارها تأکید کردم بهره‌گیری از انرژی پاک و افزایش استفاده از خودروهای هیبریدی برای استفاده شخصی و حمل و نقل عمومی باید انجام شود. اما این در شرایطی است که به‌جای تمرکز بر برنامه‌های کارشناسی بر محور توجه به محیط زیست، فشار و محدودیت را در قالب محدودیت‌های ترافیکی برای شهروندان تعریف کرده ایم. حال آنکه خیابان به عنوان یک کالای عمومی به حساب آمده و نباید برای استفاده عموم از آن هزینه ای بر دوش شهروندان وارد آورد و ساکنین یک منطقه از شهر را تحت فشار مضاعف قرار داد. البته برای مستثنی شدن ساکنان مناطق تحت پوشش طرح ترافیک جدید، مقرر شده شهرداری سامانه‌ای را تعریف کند که ساکنان آن مناطق اطلاعات خود را در آن ثبت و از امتیاز ویژه برخوردار شوند اما همین موضوع هم باید ارزیابی شود که تردد خودروهای غیر ساکنین تا چه‌اندازه است و ایجاد سامانه اطلاعاتی مربوط به این مورد می‌تواند چه میزان کمک کند؟ و این سوال مطرح است که ایجاد این سامانه‌ها یکی از پس دیگری در سیستم مدیریتی که صحبت از کاهش بوروکراسی‌ها می‌شود تا چه حد سازگار و همگراست؟ و این نکته که آیا فروش دسترسی به خیابان شهر که از سال 58 تاکنون در قالب طرح‌های ترافیک و زوج و فرد صورت پذیرفته توانسته باری از دوش آلودگی تهران بردارد؟ کارشناسان امر و متخصصان و مسئولان یقینا باید این نکته را مدنظر داشته باشند که رهایی از بحران، صرفا با یک راهکار تحت عنوان طرح ترافیک و افزایش گستره آن حادث نمی‌شود، معضل آلودگی هوای تهران نیازمند نگاهی یکپارچه و جامع در تمام ابعاد اعم از بهره‌گیری از بنزین با استاندارد یورو 4 برای همه خودروها، استفاده از خودروهای هیبریدی در ناوگان حمل و نقل عمومی، گسترش خطوط حمل و نقل ریلی درون شهری و برون شهری برای دسترسی به شهرستان‌های حومه تهران، خروج صنایع آلاینده، رسیدگی به وضعیت موتورسیکلت ها، پیشگیری از تراکم فروشی و جلوگیری از، اضمحلال باغات تهران، بهره‌گیری از فضای سبز سازگار با اقلیم و جغرافیای تهران و گسترش فرهنگ دوچرخه سواری و ایجاد زیرساخت‌های آن است که این مهم جز در مدیریت یکپارچه و تعامل گرا میان دستگاه‌های ذیربط با موضوع مدیریت شهری میسر نخواهد شد.


فاطمه ذوالقدر، نماینده مجلس دهم
مطالب مرتبط
بازدید از صفحه اول
sendارسال به دوستان
printنسخه چاپی
نظر شما:
نام:
ایمیل:
* نظر:
داغ ترین ها