بخش خصوصی؛ پایه رشد اقتصادی خيرخواهان

بخش خصوصی؛ پایه رشد اقتصادی

اقتصاد ایران در حالی وارد سال پایانی سند چشم‌انداز ۲۰ ساله ۱۳۸۴ تا ۱۴۰۳ می‌شود که موفقیت کمی در جامه عمل پوشاندن به هدف رشد اقتصادی برای تبدیل ایران به اقتصاد اول منطقه مطابق با این سند داشته است. در واقع انتظار طبیعی این بود که دستیابی به رشد اقتصادی بالا و مداوم و به‌تبع آن ایجاد مشاغل جدید برای انبوه جوانان جویای کار، هر اولویت دیگر مدنظر حکومت را تحت‌الشعاع خود قرار دهد.
ایران قوی هاشمی‌طبا

ایران قوی

همچون سال‌های گذشته، در روز 22 بهمن مردم ایران در راهپیمایی سالروز پیروزی انقلاب اسلامی یعنی بیست‌و‌دوم بهمن حضور یافتند و خاطره پیروزی انقلاب و نیز شهدای انقلاب و دفاع مقدس را گرامی داشتند. انقلابی که با شعار استقلال، آزادی، جمهوری اسلامی پیروز شد و مردم اعم از خواص یا عوام با برداشت خود -‌هر‌چند متفاوت- از آن استقبال کرده و بر آن پای فشردند
جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - 2024 March 29
کد خبر: ۱۰۳۳۱۰
تاریخ انتشار: ۲۳ بهمن ۱۳۹۶ - ۰۸:۲۱
سیدجلال ساداتیان

تدبیر24» تحولات منطقه عمیق و عمیق‌تر می‌شود، ایران درحالی پایان عمر داعش را اعلام کرده که در سوریه از سوی صهیونیست‌ها در مظان اتهام قرار گرفته است. تل‌آویو مدعی است که تحرکات اخیر علیه پرواز جنگنده‌هایش در حمله به خاک سوریه از سوی ایران صورت گرفته است. حال اینکه ایران ضمن حضور مستشاری در سوریه و مقابله با سایر گروهک‌های تروریستی صراحتا اعلام کرده است که در حوادث اخیر سوریه هیچ‌گونه همراهی دخالتی نداشته است. به‌نظر می‌رسد تل‌آویو بعد از سرنگون شدن عمده گروهک تروریستی در منطقه (داعش) که ‌گاه برای تضعیف اسد و حزب‌ا... از آن حمایت می‌کرد، نگران شده و قصد دارد به بهانه حفظ امنیت خود مجددا پای آمریکا را در منطقه بازکند. به بهانه بررسی ابعاد مختلف تحرکات تل‌آویو در سوریه «آرمان» با سیدجلال ساداتیان سفیر اسبق ایران در بریتانیا به گفت‌وگو پرداخته که در ادامه می‌خوانید.

حوادث اخیر را چگونه ارزیابی می‌کنید؟

حواث منطقه خاورمیانه در اغلب موارد، با هم در ارتباط هستند. برای تحلیل درست‌تر این حوادث باید با نگاهی دقیق و از بالا به منطقه و مناسبات و ساختارهای خاورمیانه نگریست و تحلیل جامع‌تری به این مناسبات داشت. در طول 7 سال ‌گذشته که داعش در منطقه حضور داشته است، یعنی در طول دوران ریاست‌جمهوری باراک اوباما، این گروه تروریستی ظهور یافت و در پایان دوره این رئیس‌جمهور، از تحرک افتاد. در طول این مدت اگر به منازعاتی که برای صهیونیست‌ها اتفاق افتاد نگاه کنیم، این رژیم را نسبت به گذشته در موقعیت برتری خواهیم یافت. نتانیاهو اینگونه می‌اندیشد که کشورهای منطقه در باتلاق خاورمیانه به دام افتاده‌اند و مبارزه با داعش توان مخالفان تل‌آویو را از بین می‌برد. اما با از بین رفتن داعش آب در گلوی صهیونیست‌ها خشک شده و احساس خفگی می‌کنند. از این روست که به هر بهانه‌ای می‌کوشد علیه ایران دست به تحرکاتی بزند.

اما مسلمانان رودرروی هم قرار گرفته‌اند. این به‌نفع تل‌آویو نیست؟

تل‌آویو از حضور بیشتر ایران در منطقه نسبت به یک‌دهه گذشته احساس خطر می‌کند، از این رو با استراتژی‌های مختلف به‌دنبال مقابله با تحرکات ایران است.

به‌نظر شما استراتژی صهیونیست‌ها چیست؟

همان‌طور که اشاره شد آنها استراتژی‌های مختلفی را طرح‌ریزی کرده‌اند. از جمله اینکه با حمایت از همه‌پرسی استقلال اقلیم، قصد داشتند در مقابل ایران ایستادگی کنند. تنها رژیمی که از استقلال کردستان حمایت کرد، تل‌آویو بود. ضمن اینکه این همه‌پرسی حق مردم کردستان عراق است، اما چون با توطئه از این حق حمایت می‌کرد، بیشتر از اینکه حمایت‌کننده باشد، به آن ضربه زد. دیدیم که این همه‌پرسی به نتیجه نرسید و خوشبختانه این اقدام علیه ایران خنثی شد. در اقدام دیگر علیه کشورمان، رژیم اسرائیل تلاش‌کرد با عربستان همراهی کند تا شاید در لبنان بتواند فتنه‌ای را بر پا کند. سعد حریری را به داخل عربستان کشاندند تا این فتنه را اجرایی ‌کنند. اما با واکنش‌هایی که در منطقه و جهان پدید آمد و البته با سخنان سیدحسن نصر‌ا... این توطئه خنثی شد. هرکدام از این موارد نیازمند تحلیل‌های فراوان است. اما تل‌آویو به‌دنبال این تلاش بوده و هست که در منطقه حادثه‌ای ایجاد کند تا دوباره پای آمریکا را به خاورمیانه باز کند.

آیا آمریکا به منطقه بازخواهد گشت؟

آمریکا با وجود رئیس‌جمهوری مانند ترامپ، به‌دنبال بهره‌برداری از حوادث منطقه است. در نتیجه تل‌آویو به‌دنبال ایجاد حوادثی است تا ایران را به واکنش بکشاند و آنگاه واشنگتن را راضی به مقابله با مسلمانان کند. واقعیت این است که این تحلیل مدنظر بسیاری از کارشناسان مسائل منطقه است و همه اذعان دارند که تل‌آویو به‌دنبال اجرا کردن چنین نقشه‌ای است.

رژیم صهیونیستی تا چه‌ اندازه نگران ایران است؟

به یاد داشته باشیم که حضور ایران تنها در سوریه خلاصه نمی‌شود و کشورمان حضور موثر مستشاری در عراق دارد و به خاطر تاثیر قدرتمندانه در منطقه است که عراق از نفوذ داعش خارج شده است. اسرائیل نگران پیوند بین لبنان، سوریه، عراق و ایران است، زیرا ایران همواره در مقابل این زیاده‌خواهی‌های این رژیم ایستاده است.

چرا با همه حمایت‌های آمریکا، اسرائیل از نفوذ ایران در منطقه نگران است؟

زیرا اسرائیل فاقد عمق استراتژیک است. در نتیجه سعی دارد تهدیدات را از خود دور کند. اسرائیل برای رسیدن به این منظور، تاکنون به مواضع حزب‌ا... در سوریه حمله کرده است زیرا از قوی‌تر شدن این مواضع هراس دارد. آخرین فشار تل‌آویو بمباران اخیر سوریه بود. تمام این تحرکات تهدیدآمیز و برای ایجاد درگیری است. تل‌آویو به‌دنبال ایجاد وضعیتی است که مواجهه نظامی ایران و آمریکا را موجب شود. تا این لحظه به‌نظر می‌رسد آمریکا به این موضوع آگاه است. اسرائیل درصدد است این‌گونه جلوه دهد که سوریه فاقد پدافند هوایی بوده و ایران هواپیمای اسرائیل را مورد هدف قرار داده است. سپس با برجسته کردن حضور نظامی ایران در سوریه از آمریکا بخواهد در منطقه حاضر شود، اقدام شومی که باید هوشمندانه با آن مقابله کرد.

مطالب مرتبط
بازدید از صفحه اول
sendارسال به دوستان
printنسخه چاپی
نظر شما:
نام:
ایمیل:
* نظر:
داغ ترین ها