بخش خصوصی؛ پایه رشد اقتصادی خيرخواهان

بخش خصوصی؛ پایه رشد اقتصادی

اقتصاد ایران در حالی وارد سال پایانی سند چشم‌انداز ۲۰ ساله ۱۳۸۴ تا ۱۴۰۳ می‌شود که موفقیت کمی در جامه عمل پوشاندن به هدف رشد اقتصادی برای تبدیل ایران به اقتصاد اول منطقه مطابق با این سند داشته است. در واقع انتظار طبیعی این بود که دستیابی به رشد اقتصادی بالا و مداوم و به‌تبع آن ایجاد مشاغل جدید برای انبوه جوانان جویای کار، هر اولویت دیگر مدنظر حکومت را تحت‌الشعاع خود قرار دهد.
ایران قوی هاشمی‌طبا

ایران قوی

همچون سال‌های گذشته، در روز 22 بهمن مردم ایران در راهپیمایی سالروز پیروزی انقلاب اسلامی یعنی بیست‌و‌دوم بهمن حضور یافتند و خاطره پیروزی انقلاب و نیز شهدای انقلاب و دفاع مقدس را گرامی داشتند. انقلابی که با شعار استقلال، آزادی، جمهوری اسلامی پیروز شد و مردم اعم از خواص یا عوام با برداشت خود -‌هر‌چند متفاوت- از آن استقبال کرده و بر آن پای فشردند
پنجشنبه ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ - 2024 March 28
کد خبر: ۱۰۳۳۳۴
تاریخ انتشار: ۲۳ بهمن ۱۳۹۶ - ۰۹:۳۵
مدیرکل بیمه سلامت استان تهران از برنامه این سازمان برای حذف دفترچه بیمه کاغذی در بخش خدمات بستری طی ماه‌های آینده خبر داد و گفت: این سامانه در مرحله اول برای چند بیمارستان در استان تهران به صورت آزمایشی اجرا می‌شود و بعد از آن امکان اجرا در تمام کشور وجود خواهد داشت.

تدبیر24»دکتر مجید قنادی در گفت‌وگو با ایسنا، درباره برنامه بیمه سلامت استان تهران برای حذف دفترچه‌های بیمه کاغذی توضیح داد و گفت: در قدم اول یک سامانه الکترونیکی بین موسسات طرف قرارداد این سازمان به نام سامانه شرکای کاری طراحی شد و از سال گذشته در حال پیاده کردن آن هستیم. مقرر شده است که تمام موسسات طرف قرارداد با این سازمان، اسناد خود را از طریق این سامانه برای ما ارسال کنند. همچنین سامانه‌های بیمه‌گری متفرق نیز در دل سامانه‌ای به نام «امید» جمع شده‌اند.

وی افزود: گام بعدی، لینک این سامانه به موسسات طرف قرارداد است که بعد از اجرایی شدن آن، امکان نوشتن نسخه الکترونیکی مهیا می‌شود. در حال حاضر برنامه‌ای برای حذف دفترچه بیمه در بخش بستری طراحی شده و به احتمال زیاد در ماه‌های آینده نیز اجرایی می‌شود. دنبال آن هستیم که بتوانیم سامانه بیمه‌گری خود را به سیستم HIS بیمارستان‌ها وصل کنیم تا بیمارانی که نیاز به خدمات بستری دارند، با ارائه شماره ملی بتوانند خدمت مورد نیاز خود را دریافت کنند و نیازی به ارائه دفترچه نداشته باشد.

مدیرکل بیمه سلامت استان تهران همچنین اضافه کرد: اگر بتوانیم دفترچه‌های کاغذی را حذف کنیم، خدمت رسانی راحت‌تر می‌شود و امکان سوء استفاده از این دفترچه‌ها کاهش پیدا می‌کند. این سامانه در مرحله اول برای چند بیمارستان در استان تهران به صورت آزمایشی اجرا می‌شود و بعد از آن در تمام کشور اجرا خواهد شد. سازمان بیمه سلامت، وزارت بهداشت و مجلس همه به دنبال این هستند که طی سال آینده حتما این کار انجام شود.  

مدیرکل بیمه سلامت استان تهران همچنین از طراحی یک برنامه موبایلی برای بیمه شدگان به منظور دسترسی آسان به موسسات طرف قرارداد با این سازمان خبر داد و گفت: نقشه هوشمندی در سایت اداره کل سازمان طراحی شده است که به کمک آن می‌توان نشانی این موسسات را پیدا کرد. علاوه بر آن برنامه‌ای موبایلی طراحی شده که به کمک آن می‌توانند نشانی پزشکان، موسسات شبانه‌روزی و بیمارستان‌های نزدیک محل زندگی خود و استان تهران را شناسایی کنند.  

۲۳۰۰ میلیارد از بودجه بیمه سلامت تخصیص داده نمی‌شود

قنادی با اشاره به تخصیص پیدا نکردن بخش زیادی از بودجه‌های مصوب سال‌های گذشته به بیمه سلامت، اظهار کرد: مبلغ ۱۸ هزار میلیارد تومان بودجه مورد نیاز  بیمه سلامت در تمام کشور است، اما آنچه مصوب می‌شود و بعد در مراحل بعدی نیز کم‌تر می‌شود، رقم پایینی است. نباید بودجه درمان را کاهش داد، بلکه  برای مدیریت این حوزه، ابتدا باید بودجه مورد نیاز تامین شود تا درمان به مخاطره نیفتد، بعد از آن اهرم‌های مدیریتی لازم به کار گرفته شود و در کنار آن سیستم درمان را اصلاح کنند.

وی افزود: برای سال ۹۷، ۱۲۰۰۰ میلیارد تومان بودجه در نظر گرفته شده است که ۲۳۰۰ میلیارد تومان از آن مربوط به درآمدی است که از سوی کانون‌های خیریه و مشارکت‌های مردمی باید کسب شود، اما در عمل اتفاق نمی‌افتد و در مجموع ۱۰۰۰۰ میلیارد تومان باقی می‌ماند. این در حالیست که هزینه‌ها در طول سال به سمت ۱۶ تا ۱۸ هزار میلیارد تومان می‌رود. کسری بودجه به ارائه خدمات درمانی آسیب می‌زند و این موضوع می‌تواند باعث شود موسسات طرف قرارداد از راه‌هایی اقدام کنند که بتوانند هزینه خدمات درمانی را به صورت آزاد دریافت کنند یا اینکه سعی می‌کنند قرارداد خود را حذف کنند تا خیال‌شان از نظارت دولتی راحت باشد.  

وی درباره آخرین وضعیت پرداخت بدهی‌های این سازمان به موسسات طرف قرارداد خود توضیح داد و گفت: ما تا حدود سه ماه گذشته از مهر ۹۵ بدهی داشتیم، اما با انتقال بیمه سلامت به وزارت بهداشت چندین مرحله پرداخت انجام شد. با توجه به مذاکراتی که با انجمن‌های علمی و تخصصی شده و همچنین همکاری آنها، تا امروز ارائه خدمت در مراکز درمانی طرف قرارداد با بیمه سلامت به هیچ وجه متوقف نشده است.

قنادی تصریح کرد: با توجه به اینکه داروها توسط شرکت‌های مختلفی تامین می‌شود، اگر بدهی‌های آنها به موقع پرداخت نشود، به تمام سیستم آسیب می‌رسد، به همین دلیل بدهی دارو و تجهیزات به صورت ویژه دیده شد تا از ارائه نشدن درمان به دلیل کمبود دارو و تجهیزات خودداری شود. علاوه بر این رقم، باز هم درباره تخصیص اعتبار برای پرداخت‌های دیگر قول‌هایی داده شده است. در حال حاضر بودجه مورد نیاز بیمه سلامت استان تهران ماهانه ۱۸۰ میلیارد تومان است که معمولا نیز به صورت کامل تخصیص داده می‌شود.

امکان تایید اینترنتی نسخه‌ها در بیشتر داروخانه‌های طرف قرارداد

قنادی همچنین از امکان تایید نسخه‌ها در داروخانه‌های طرف قرارداد با این سازمان در استان تهران خبر داد و گفت: یکی از معضلات بیمه‌شدگان، تایید دارو بود که به همین دلیل در حال حاضر این خدمت در بیشتر داروخانه‌ها به صورت اینترنتی انجام می‌شود. برخی بیماران نیز برای دریافت داروهای خاص نیاز به تشکیل پرونده دارند که به همین منظور می‌توانند به داروخانه‌های ۱۳ آبان، هلال احمر و ۱۲ فروردین مراجعه کنند؛ بعد از تشکیل پرونده نیز می‌توانند داروی خود را از هر داروخانه‌ای دریافت کنند. مدتی است که سه داروخانه شهیدکاظمی، هلال احمر جشنواره و شهرری نیز به این روند اضافه شده است و مسئول فنی داروخانه این پرونده‌ها را تشکیل می‌دهد. ما سعی کردیم برخی از فعالیت‌های سازمان را به بخش خصوصی واگذار کنیم؛ به همین دلیل اگر بتوانیم مجوز بگیریم، می‌توان تشکیل پرونده را به داروخانه‌های بیشتری محول کرد. اگر داروخانه‌ای متقاضی این کار باشد، به شرط اینکه شش ماه از قراردادش با سازمان گذشته  و منعی برای فعالیت نداشته باشد، می‌تواند تایید دارو را انجام دهد.  

کاهش متقاضی دریافت بیمه سلامت رایگان در تهران

وی با اشاره به تحت پوشش قرار گفتن سه میلیون و ۱۰۰ هزار نفر در استان تهران توسط بیمه سلامت، اظهار کرد: یک میلیون و ۵۰۰ هزار نفر ازاین جمعیت، بیمه سلامت همگانی دارند و خدمات برای آنها رایگان است. این افراد به عنوان حاشیه نشین تلقی می‌شوند؛ به همین دلیل طبق مصوبه دولت و مجلس ما به دنبال جذب حاشیه نشین‌های بیشتر و حذف غیر حاشیه‌نشین‌ها هستیم و کار شناسایی موارد همپوشانی بیمه‌ای را آغاز کرده‌ایم. ما بانک اطلاعاتی کسانی را که تحت پوشش بیمه تامین اجتماعی هستند، داریم و به کسانی که دفترچه این سازمان را نداشته باشند، دفترچه بیمه سلامت همگانی می‌دهیم. البته همپوشانی بیمه‌ای بیشتر در بخش بیمه روستایی وجود دارد. با توجه به اینکه جمعیت روستایی استان فقط ۲۶۰ هزار نفر است، در مجموع این همپوشانی بیمه‌ای کل عدد بزرگی نیست.

قنادی در پایان صحبت‌هایش گفت: در حال حاضر متقاضی دریافت دفترچه بیمه همگانی دراستان تهران کاهش پیدا کرده است و مردم به دنبال دریافت خدمات درمانی از هر دو بخش خصوصی و دولتی هستند؛ به همین دلیل می‌توان گفت تعداد افراد تحت پوشش صندوق بیمه‌ای ایرانیان رو به رشد است.

بازدید از صفحه اول
sendارسال به دوستان
printنسخه چاپی
نظر شما:
نام:
ایمیل:
* نظر:
داغ ترین ها