بخش خصوصی؛ پایه رشد اقتصادی خيرخواهان

بخش خصوصی؛ پایه رشد اقتصادی

اقتصاد ایران در حالی وارد سال پایانی سند چشم‌انداز ۲۰ ساله ۱۳۸۴ تا ۱۴۰۳ می‌شود که موفقیت کمی در جامه عمل پوشاندن به هدف رشد اقتصادی برای تبدیل ایران به اقتصاد اول منطقه مطابق با این سند داشته است. در واقع انتظار طبیعی این بود که دستیابی به رشد اقتصادی بالا و مداوم و به‌تبع آن ایجاد مشاغل جدید برای انبوه جوانان جویای کار، هر اولویت دیگر مدنظر حکومت را تحت‌الشعاع خود قرار دهد.
ایران قوی هاشمی‌طبا

ایران قوی

همچون سال‌های گذشته، در روز 22 بهمن مردم ایران در راهپیمایی سالروز پیروزی انقلاب اسلامی یعنی بیست‌و‌دوم بهمن حضور یافتند و خاطره پیروزی انقلاب و نیز شهدای انقلاب و دفاع مقدس را گرامی داشتند. انقلابی که با شعار استقلال، آزادی، جمهوری اسلامی پیروز شد و مردم اعم از خواص یا عوام با برداشت خود -‌هر‌چند متفاوت- از آن استقبال کرده و بر آن پای فشردند
پنجشنبه ۰۶ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 2024 April 25
کد خبر: ۱۰۳۸۶۸
تاریخ انتشار: ۳۰ بهمن ۱۳۹۶ - ۱۰:۰۱
هنر صنعت سینمای ما با پیشینه نزدیک به یک قرن دست به عصا در میان بودن یا نبودن» سر درگم در سرگرمی سازی/تفکر و اندیشه ورزی/جریان سازی/ بدجوری خاطر را آزروده می کند.!؟
تدبیر24»فیروز قاسمی - از اواخر دهه هشتاد به بعد به شخصه بندرت فیلمی را تماشا کردم که جریان ساز باشد، و تفکر برانگیز که عامل را ترسیم کند و باعث پرسشگری شود، و بعنوان یک اثر سینمایی ضمن پرکردن اوقات فراغت تاثیر گذار باشد و برای نسل های بعدی الگو و تفکر برانگیز چنانچه در پاره ای مشاهده نمودم«صرفآ نهیبی بیش نبود.»
«همواره استانداردهای فیلمسازی تکنیک، نماها،شات ها، فرم، محتوا و...همراه با تفکر و اندیشه، سینمایی با اندازه و قاب سینما.» با قاب/نوع نگاه/بینش و دانش تلویزیونی و... تفاوت بسیاری دارد به همین جهت تلفیقی از دست اندرکاران و عوامل تلویزیونی با عوامل و دست اندرکاران سینمایی به بیراهه رفتن و سردرگم شدن است، و این درهم شدن سبب آن می شود که سینما از ریل خارج و به دست تقدیر سپرده شود.
مهمترین مسله ای که ذهن پرسشگر مرا درگیر می کند، این است که سطع آگاهی و بینش مخاطب دست کم گرفته شود.!
هنر صنعت سینما با پشت سر گذاشتن تحولات چشمگیر در سیر تکاملی با بکار گیری همه هنرها امروز به زبان تصویر با ملت ها سخن می گوید و درجهت دهی افکار جهانی در ارتباط میان انسانها با هر گویشی تاثیر گذارترین وسیله ارتباطی است، بر همین اساس بسیاری از کشورها برای پیش برد اهداف سیاسی، اجتماعی و... در مواردی بسیار با وارانه جلوه دادن حقایق از هنر صنعت سینما استفاده ابزاری می کنند تا خواست و نظر خود را اعمال نمایند.
همچنین در کشورهای که در راس آن آمریکا با هالیوود قرار دارد ضمن آنکه بواسطه صنعت سینما ارز به کشور خود واریز می کنند، هنر ،فرهنگ،تکنولوژی، فنآوری و... خود را با تنوع ژانرها، سبک ها، و گرایش ها نیز در معرض دید جهانیان قرارمی دهند.
سینمای مستقل هالیوود با ظهور کارگردانهایی همانند اسپیلبرگ، اسکورسیزی، کاپولا، دی پالما و... هالیوود را به سیطره خود در آورد.
در همین جهت فیلمسازان با هر عقیده، دیدگاه و گرایش سیاسی در جهت همگرائی با مردم و استقلال فکری و تعهد حرفه ای در تمام زمینه ها با فیلمهایی که تولید می کنند، حکومت/پلیس/قاضی و... خود را با نقدهای داخلی و جهان شمول به چالش می کشند. و بدون حمایت مالی از سوی دولت ها با جذب اسپانسر و با کمک  استودیوهای قدرتمند به لحاظ مالی فیلم های فرا مرزی ... تهیه وتولید می کنند، و در جهت برگشت سرمایه با سود چشمگیری قبل از اینکه فیلم را به تصویر بکشند فروش جهانی فیلم را با کارشناسی ارزیابی و سود آن را تضمین می کنند، که به این طریق ارز به اقتصاد کشور خود تزریق کنند.
اصولآ سینما بخشی از اقتصاد است و بعنوان یک کالای فرهنگی و... در اقتصاد کشورها نقش بسزایی دارد.
براساس مقرارت جاری همه فیلم های کوتاه و بلند بخصوص سینمایی از معاونت سازمان سینمایی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی پروانه ساخت دریافت می کنند.و در نهایت تمام فیلمهای تولید شده از فیلترهای متفاوتی عبور می کنند و پروانه نمایش دریافت می کنند تا اکران شوند. در این پروسه خانه سینما محل گردهمایی سندیکاهای عوامل سینما می باشد و تحت نظارت معاونت سازمان سینمایی اداره می شود.و تقریبآ همه عوامل سینمایی عضو خانه سینما هستند و از سوی معاونت سازمان سینمایی بیش از پنجاه درصد حق بیمه و...برای عوامل عضو خانه سینما پرداخت می شود. در سوی دیگر تعداد قابل ملاحظه ای از فیلمهای با حمایت مالی و یا به واسطه نهادهاو سازمانهای فرهنگی و... که به نحوی بودجه آنها را نیز دولت پرداخت می کند تهیه و تولید می شوند. در این میان کم نیستند فیلمهایی که در جذب مخاطب داخلی هم موفق نمی باشند و حتی هزینه ها تهیه و تولید فیلم را نیز در اکران عمومی به دست نمی آورند.
نقش اقتصاد در سینما چیست.؟

ادامه دارد

پی نوشت:
توجه به این مهم که پرداختن به عقیده و...فیلمساز و یا هنرمند با هر گرایشی که دارد پر به بیراهه رفتن است.» فیلمساز و بطورکلی هنرمند با آثاری که بتصویر می کشد و یا اثری که خلق می کند و از خود بجای می گذارد، بیانگر جهان بینی و جامعه شناسی و... او می باشد.
اهمیت این مهم غیر قابل انکار است که در منظر هنر بخصوص هنر صنعت سینما افرادی که صرفآ با روحیه هنری پای به عرصه هنر و یا هنر صنعت سینما می گذارند با هرعقیده ای حتی افراطی ترین دیدگاه پس از آنکه با هنر و هنرمندانی در رشته های متفاوت آشنا می شوند و در شرایط های مخلتفی قرار می گیرند نوع نگاه و... در آنها متمایز می شود.
و تغییراتی اجتناب ناپذیر درآنها پدیدار می گردد و تبدیل به هنرمندانی فراسو با دیدگاهی جهان شمول می شوند.
اصولٱ مهمترین ویژه گی هنر در همین نکته نهفته است. که هنر فرا مرزیست، بخصوص هنر صنعت سینما که همه هنرها را در برمی گیرد.
بازدید از صفحه اول
sendارسال به دوستان
printنسخه چاپی
نظر شما:
نام:
ایمیل:
* نظر:
داغ ترین ها