بخش خصوصی؛ پایه رشد اقتصادی خيرخواهان

بخش خصوصی؛ پایه رشد اقتصادی

اقتصاد ایران در حالی وارد سال پایانی سند چشم‌انداز ۲۰ ساله ۱۳۸۴ تا ۱۴۰۳ می‌شود که موفقیت کمی در جامه عمل پوشاندن به هدف رشد اقتصادی برای تبدیل ایران به اقتصاد اول منطقه مطابق با این سند داشته است. در واقع انتظار طبیعی این بود که دستیابی به رشد اقتصادی بالا و مداوم و به‌تبع آن ایجاد مشاغل جدید برای انبوه جوانان جویای کار، هر اولویت دیگر مدنظر حکومت را تحت‌الشعاع خود قرار دهد.
ایران قوی هاشمی‌طبا

ایران قوی

همچون سال‌های گذشته، در روز 22 بهمن مردم ایران در راهپیمایی سالروز پیروزی انقلاب اسلامی یعنی بیست‌و‌دوم بهمن حضور یافتند و خاطره پیروزی انقلاب و نیز شهدای انقلاب و دفاع مقدس را گرامی داشتند. انقلابی که با شعار استقلال، آزادی، جمهوری اسلامی پیروز شد و مردم اعم از خواص یا عوام با برداشت خود -‌هر‌چند متفاوت- از آن استقبال کرده و بر آن پای فشردند
جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - 2024 March 29
کد خبر: ۱۰۳۹۵۱
تاریخ انتشار: ۰۱ اسفند ۱۳۹۶ - ۱۵:۰۰
قانون حفظ حقوق شهروندي در سال ٨٢ در ماه‌هاي آخر مجلس ششم نگارش شد. از ابتدايي كه اين متن نوشته شد تذكري به صورت مداوم مطرح بود كه به جاي نوشتن قانون و گذاشتن متن روي متن ضمانت اجرايي اين منشور بايد تضمين شود.
تدبیر24»متن منشور حقوق شهروندي، متن زيبايي است اما در مورد اين متن به جاي اينكه وقت زيادي براي تدوين آن صرف شود، دولت بايد تدبيري اتخاذ مي‌كرد تا قوانين موجود اصلاح شود. حقوق شهروندي در قسمت‌هاي مختلف قانون اساسي مورد توجه قرار گرفته است. به عنوان مثال در فصل سوم قانون اساسي‌ بندي وجود دارد به نام قانون مردم. آن چيزي كه يك تبعه كشور براي حفاظت از قانون خود بايد متصور باشد در اين بند به آن اشاره شده است. اين متن آنقدر شيوا و واضح است و موضوعي درباره حقوق مردم در اين فصل وجود ندارد كه به آن اشاره نشده باشد. همچنين موضوع حقوق شهروندي از همان سال‌هاي ابتداي انقلاب مورد توجه مسوولان بوده است. در سال ٦٠ فرمان ٨ ماده‌اي امام صادر شد. در اين فرمان حضرت امام به نهاد‌هاي امنيتي، انتظامي و قضايي فرماني در ٨ ماده در راستاي حقوق شهروندي مردم به دستگاه‌هاي ذي‌صلاح ابلاغ كردند. پس از آن قانون آيين دادرسي كيفري تدوين شد. قانون آيين دادرسي درباره احضار، جلب و نحوه تحقيق از متهمان بود.

اصل ١١٣ قانون اساسي در حوزه اختيارات رييس‌جمهور است. مسووليت اجراي قانون اساسي بر عهده رييس‌جمهور است. ما در كشور قانون و منشور كم نداريم اما آنچه كم است، ضمانت اجرايي است. اجراي قانون بايد در ذهن مردم ضمانت داشته باشد. اگر قانوني تصويب شود در حالي كه ضمانت اجرايي نداشته باشد، اين موضوع تنها اضافه كردن متني جديد بر متون قبلي خواهد بود. شرايط براي اجراي منشور حقوق شهروندي فراهم است و مسوولان ذي‌ربط بايد به وظايف قانوني خود عمل كنند و اگر اين موضوع اجرايي نشد، مسوولان بالا‌دستي بايد با خاطيان برخورد كنند و دليل اين عدم اجراي قانون، نبود ضمانت اجرايي است. ضمانت اجرا حلقه مفقوده منشور حقوق شهروندي است.

نعمت احمدی، حقوقدان
مطالب مرتبط
بازدید از صفحه اول
sendارسال به دوستان
printنسخه چاپی
نظر شما:
نام:
ایمیل:
* نظر:
داغ ترین ها