بخش خصوصی؛ پایه رشد اقتصادی خيرخواهان

بخش خصوصی؛ پایه رشد اقتصادی

اقتصاد ایران در حالی وارد سال پایانی سند چشم‌انداز ۲۰ ساله ۱۳۸۴ تا ۱۴۰۳ می‌شود که موفقیت کمی در جامه عمل پوشاندن به هدف رشد اقتصادی برای تبدیل ایران به اقتصاد اول منطقه مطابق با این سند داشته است. در واقع انتظار طبیعی این بود که دستیابی به رشد اقتصادی بالا و مداوم و به‌تبع آن ایجاد مشاغل جدید برای انبوه جوانان جویای کار، هر اولویت دیگر مدنظر حکومت را تحت‌الشعاع خود قرار دهد.
ایران قوی هاشمی‌طبا

ایران قوی

همچون سال‌های گذشته، در روز 22 بهمن مردم ایران در راهپیمایی سالروز پیروزی انقلاب اسلامی یعنی بیست‌و‌دوم بهمن حضور یافتند و خاطره پیروزی انقلاب و نیز شهدای انقلاب و دفاع مقدس را گرامی داشتند. انقلابی که با شعار استقلال، آزادی، جمهوری اسلامی پیروز شد و مردم اعم از خواص یا عوام با برداشت خود -‌هر‌چند متفاوت- از آن استقبال کرده و بر آن پای فشردند
جمعه ۳۱ فروردين ۱۴۰۳ - 2024 April 19
کد خبر: ۱۰۴۰۱۹
تاریخ انتشار: ۰۲ اسفند ۱۳۹۶ - ۱۰:۲۵
شهر سارایوو بوسنی که قرار بود عنوان شهروند افتخاری را به «اورهان پاموک» اعطا کند، دعوت خود را از این داستان‌نویس ترک برنده نوبل پس گرفت.
تدبیر24»«گاردین» نوشت: «بای بوک» نام ناشر و کتاب‌فروشی اهل بوسنی است که از «اورهان پاموک» ـ نویسنده ترکیه‌ای رمان‌های «زندگی نو» و «نام من سرخ» ـ دعوت کرده بود تا طی مراسمی که در بهار برگزار می‌شود عنوان شهروند افتخاری سارایوو را به او اعطا کند؛ اما این دعوت با رای‌گیری دوباره اعضای تصمیم‌گیرنده، لغو شد.

«دمیر اوزونوویک» مدیر انتشارات «بای بوک» اعلام کرد: کمیته تصمیم‌گیرنده در ابتدا با رای هفت به صفر، شهروند افتخاری شدن «اورهان پاموک» را تصویب کرد اما در رای‌گیری دوم، نتیجه چهار به سه و به لغو این دعوت تصمیم گرفته شد.

او در ادامه گفت: توضیح کمیته تصمیم‌گیری این بوده که «اورهان پاموک» هیچ کاری برای شهر سارایوو انجام نداده است. برخی از اعضای وابسته به حزب حاکم پیش‌بینی کردند که تجلیل از «پاموک» ممکن است موجب عصبانیت دولت کنونی ترکیه شود. آن‌ها از این فرصت استفاده کردند و در پیامی به «پاموک» نوشتند که به سارایوو دعوت نمی‌شود.

«اورهان پاموک» از نویسندگان معترض و منتقدان سرسخت دولت «رجب طیب اردوغان» در وطن خود است و به خاطر سخنان و انتقادهای خود حتی به زندان هم افتاده است. گفته می‌شود تغییر در تصمیم کمیته «بای بوک»، به دلیل مخالفت‌های «پاموک» با دولت «اردوغان» و ترس بوسنیایی‌ها از رئیس‌جمهور ترکیه بوده است.

«اوزونوویک» همچنین گفت: ما اعلام کردیم که «اورهان پاموک» یکی از مهم‌ترین نویسندگان معاصر است و تاکنون هیچ برنده جایزه نوبلی به سارایوو نیامده است. کتاب‌های آقای «پاموک» از پرطرفدارترین آثار در بوسنی و هرزگوین هستند و او از مشهورترین نویسندگان. ما تاکنون بارها از او برای حضور در شهر سارایوو دعوت کرده‌ایم.

شهردار سارایوو از اظهارنظر درباره علت این تغییر عقیده خودداری کرده است. حزب سوسیال دموکرات بوسنی هرزگوین از این تغییر انتقاد کرده است.

«مالک گاربیجا» سخنگوی این حزب در این‌باره گفت: من مطئنم ترکیه کشور دوست ماست و ترک‌ها دوستان ما. بنابراین اطمینان دارم آن‌ها هم از این اقدام جا می‌خورند، درست مثل هر دوست خوبی. یک دوست برمی‌خیزد و اجازه نمی‌دهد ما در برابرش زانو بزنیم. امیدوارم «اورهان پاموک» شهروند افتخاری ما بشود. او با کتاب‌های بزرگی که نوشته، به یکی از مشهورترین ترک‌ها و بزرگ‌ترین نویسندگان تاریخ تبدیل شده است و ما افتخار می‌کنیم که او همشهری ما بشود.

او در ادامه افزود: این آشفتگی‌های سیاسی موقتی است و مطمئنا سپری می‌شود اما این آثار ادبی شگفت‌انگیز تا مدت‌ها پس از به فراموشی سپرده شدن این پروژه‌های سیاسی، باقی خواهند ماند. شهر سارایوو و کارهای «اورهان پاموک»، هر دو  بخش‌های درخشانی از تاریخ بشریت هستند که علی‌رغم تصمیمات شرم‌آور و خواست مقامات این شهر، در کنار هم باقی خواهند ماند.

«گاربیجا» در پایان گفت: حزب سوسیال دموکرات، خواستار حل و فصل شدن این مساله از سوی مسئولان شهر است. البته من فکر می‌کنم دیگر خیلی دیر شده و آبروی شهرمان رفته و به محض این‌که این خبر منتشر شد، اعتبار سارایوو لکه‌دار شد.

«اورهان پاموک» به عنوان یکی از مطرح‌ترین رمان‌نویسان ترکیه، خالق آثاری چون «زندگی نو»، «موزه معصومیت»، «برف»، «کتاب سیاه»، «نام من سرخ» و اثر زندگی‌نامه‌ای «استانبول» است. «پاموک» اولین رمانش «جودت بیک و پسرانش» را در سال ۱۹۸۲ به چاپ رساند و یک سال پس از آن «خانه خاموش» را منتشر کرد. او نوبل ادبیات را در سال ۲۰۰۶ به خود اختصاص داد. «پاموک» در سال ۲۰۰۳ جایزه «ایمپک دوبلین» را برای «نام من سرخ» دریافت کرد. آثار این نویسنده تاکنون به بیش از ۴۰ زبان ترجمه شده و بیش از ۱۱ میلیون جلد در سرتاسر جهان فروش داشته‌ است.

بازدید از صفحه اول
sendارسال به دوستان
printنسخه چاپی
نظر شما:
نام:
ایمیل:
* نظر:
داغ ترین ها