بخش خصوصی؛ پایه رشد اقتصادی خيرخواهان

بخش خصوصی؛ پایه رشد اقتصادی

اقتصاد ایران در حالی وارد سال پایانی سند چشم‌انداز ۲۰ ساله ۱۳۸۴ تا ۱۴۰۳ می‌شود که موفقیت کمی در جامه عمل پوشاندن به هدف رشد اقتصادی برای تبدیل ایران به اقتصاد اول منطقه مطابق با این سند داشته است. در واقع انتظار طبیعی این بود که دستیابی به رشد اقتصادی بالا و مداوم و به‌تبع آن ایجاد مشاغل جدید برای انبوه جوانان جویای کار، هر اولویت دیگر مدنظر حکومت را تحت‌الشعاع خود قرار دهد.
ایران قوی هاشمی‌طبا

ایران قوی

همچون سال‌های گذشته، در روز 22 بهمن مردم ایران در راهپیمایی سالروز پیروزی انقلاب اسلامی یعنی بیست‌و‌دوم بهمن حضور یافتند و خاطره پیروزی انقلاب و نیز شهدای انقلاب و دفاع مقدس را گرامی داشتند. انقلابی که با شعار استقلال، آزادی، جمهوری اسلامی پیروز شد و مردم اعم از خواص یا عوام با برداشت خود -‌هر‌چند متفاوت- از آن استقبال کرده و بر آن پای فشردند
شنبه ۰۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 2024 April 20
کد خبر: ۱۰۴۰۸۱
تاریخ انتشار: ۰۳ اسفند ۱۳۹۶ - ۰۸:۰۸
خشونت رفتاری مخالف اندیشه و خرد است و در هیچ مکتب فکری و اعتقادی الهی خشونت پذیرفته شده نیست.
تدبیر24»تمامی ادیان ابراهیمی و حتی مکاتب انسانی خشونت را نفی کرده‌اند. خشونت در هر جامعه‌ای نشانه نوعی بیماری است. جوامعی که گرفتار ضعیف‌های جدی هستند، به خشونت متوسل می‌شوند. هر خشونتی دارای دلایلی است و در صورت بررسی علل خشونت ریشه‌های آن مشخص خواهد شد. به صورت کلی در هیچ فرهنگ و منشی خشونت قابل پذیرش نیست مگر اینکه در آن مکاتب نگاه نامتعارفی به انسان و هویت انسان‌ها و اختیار و کرامت انسانی داشته باشند. نازی‌ها از دیدگاه خود برتربینی و داعش از منظر اقدامات خود نمونه‌های این مکاتب انحرافی هستند که خشونت را برای رسیدن به اهداف خود توجیه می‌کنند. مشکل جدی این دیدگاه این است که در اعمال آنها رابطه منطقی و عقلانی وجود ندارد و اعمال خشونت‌ورزانه به دلیل بی‌منطقی است. در حوزه عقلانی خرد متفکران به آسیب شناسی خشونت می‌پردازد. در انتقادات اخیر در تهران نیازمند تحلیل واقعی هستیم. واقعیت آن است که قاطبه دراویش اهل رفتارهای بی‌آزار هستند که همواره با انقلاب اسلامی همسو بوده‌اند و در جنگ تحمیلی هم شهید داده‌اند. افراد پرتلاشی که سر در اعمال خود دارند. اما درحال حاضر مشکل کنونی به وجود آمده اکنون عقلای قوم باید این موضوع را قبل از اینکه تبدیل به بحرانی دائمی شود مورد تدبیر قرار دهند. نباید اجازه داد که دمل چرکینی از این مورد به وجود آید. مدیران جامعه نباید غیر‌عاقلانه با موضوعات برخورد کنند. باید هر موضوعی مورد بررسی قرار بگیرد که چرا برخی در این جامعه به خشونت متوسل می‌شوند. البته برخی معتقدند این افراد از سوی بیگانگان هدایت شده‌اند، برخی دیگر معتقد هستند به خواسته این افراد کمتر توجه شده اما مشخص نیست علت اصلی توسل به خشونت در بین آنهاچیست؟ باید روی علت‌های این پدیده اقدامات کارشناسی صورت بگیرد. علت‌یابی این مسائل از سوی جامعه شناسان و اهل علوم انسانی چندان سخت نیست. اشخاصی که به ‌کشورمان متعهد هستند قبل از اینکه چنین حوادثی به وجود آید باید اقدام به پیشگیری کنند. پیشگیری یعنی زمانی که مشکلی به وجود می‌آید کارشناسان ذی‌ربط باید آن را مورد بررسی قرار داده تا علت را جویا شوند. نه اینکه از طرفین یک موضوع افراد آسیب ببینند. اگر موضوعی به امر بحرانی تبدیل شود، از اذهان پاک نخواهد شد. برای حل این بحران‌ها باید به رفتارهای عاقلانه متوسل شد. متاسفانه گاهی مشکلات از سوی برخی تندروها افزایش یافته و به این ترتیب برای کشور هزینه ایجاد شده است. این امید وجود دارد در اقدامی عاقلانه راه منطقی برای حل این مشکلات پیدا کرد. این اقدام شدنی است به شرط اینکه افرادی به بررسی این امور بپردازند که شایستگان در رأس امور قرار بگیرند. نه اینکه افرادی با دیدگاه‌های خاص به بررسی این مشکلات در جمع‌های بسته بپردازند و افرادی که در مورد چنین بحران‌هایی تحلیل‌های منطقی دارند، کنار گذاشته شوند.


سید فاضل موسوی،تحلیلگر مسائل سیاسی
مطالب مرتبط
بازدید از صفحه اول
sendارسال به دوستان
printنسخه چاپی
نظر شما:
نام:
ایمیل:
* نظر:
داغ ترین ها