بخش خصوصی؛ پایه رشد اقتصادی خيرخواهان

بخش خصوصی؛ پایه رشد اقتصادی

اقتصاد ایران در حالی وارد سال پایانی سند چشم‌انداز ۲۰ ساله ۱۳۸۴ تا ۱۴۰۳ می‌شود که موفقیت کمی در جامه عمل پوشاندن به هدف رشد اقتصادی برای تبدیل ایران به اقتصاد اول منطقه مطابق با این سند داشته است. در واقع انتظار طبیعی این بود که دستیابی به رشد اقتصادی بالا و مداوم و به‌تبع آن ایجاد مشاغل جدید برای انبوه جوانان جویای کار، هر اولویت دیگر مدنظر حکومت را تحت‌الشعاع خود قرار دهد.
ایران قوی هاشمی‌طبا

ایران قوی

همچون سال‌های گذشته، در روز 22 بهمن مردم ایران در راهپیمایی سالروز پیروزی انقلاب اسلامی یعنی بیست‌و‌دوم بهمن حضور یافتند و خاطره پیروزی انقلاب و نیز شهدای انقلاب و دفاع مقدس را گرامی داشتند. انقلابی که با شعار استقلال، آزادی، جمهوری اسلامی پیروز شد و مردم اعم از خواص یا عوام با برداشت خود -‌هر‌چند متفاوت- از آن استقبال کرده و بر آن پای فشردند
شنبه ۰۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 2024 April 20
کد خبر: ۱۰۴۱۳۰
تاریخ انتشار: ۰۴ اسفند ۱۳۹۶ - ۰۸:۰۴
آرامش و انسجام در هر جامعه‌اي به متغيرهاي مختلفي بستگي دارد. مهم‌ترين مساله‌اي كه بايد به آن توجه كرد، دستيابي به مكانيزم‌هايي اجماع‌ساز براي رفع اختلافات است.
تدبیر24» آرامش و انسجام در هر جامعه‌اي به متغيرهاي مختلفي بستگي دارد. مهم‌ترين مساله‌اي كه بايد به آن توجه كرد، دستيابي به مكانيزم‌هايي اجماع‌ساز براي رفع اختلافات است.مكانيزم‌هايي كه به خوبي در چارچوب قانون و حدود اختيارات، وظايف و مسووليت‌هاي هر نهاد اعم از نهادهاي بالادستي يا نهادهاي دولت و مجلس مربوط مي‌شود. نكته دوم ارتقاي فرهنگ سياسي در جامعه است. نخبگان سياسي كه گفت‌وگو را به عنوان ابزاري در جهت حل مناقشات جامعه مدنظر قرار مي‌دهند، بايد براي اين مساله تلاش كنند. هر گفت‌وگو و صلحي براي آشتي دو طرف مخاصمه‌جو و كاهش تنش‌ها و درك درست از وضعيت درست يا نادرست طرفين بايد حاصل شود. ديگر ويژگي گفت‌وگو پيرامون منافع ملي با تكيه بر قانون اساسي و همچنين در مرحله بعدي گفت‌وگو از موضع برابر و قانوني در كليه مراتب سياسي و اجرايي كشور است. اگر گفت‌وگوهاي سياسي تنها به ايام انتخابات منحصر نشود و عملا امكان گفت‌وگو درباره مسائل مختلف در طول سال فراهم باشد، جامعه با حرف‌هاي زياد در فرصت كم با آشفتگي و بعضا هيجان‌زدگي رو‌به‌رو نخواهد شد. در اين صورت در طول سال به نوعي جامعه از لحاظ احساسي و منطقي تخليه خواهد شد. تخليه جامعه به معناي آمادگي عقلاني براي حل مشكلات در كشور است. همچنين بايد گفت بر اساس قانون اساسي همه مردم در حاكميت نه تنها سهيم هستند بلكه خود مالك آن هستند. به همين دليل هر يك نفر به سهم مساوي در اداره امور كشور نقش خواهد داشت و هيچ كس در هيچ جايگاهي حق ويژه‌اي جز قانون اساسي كه مردم نيز آن را تاييد كرده‌اند نخواهد داشت.

او همه آنچه را تحت عنوان مشكلات در سه قوه كشور وجود دارد، مي‌خواهد به صراحت بر گردن رهبري بيندازد. اين در حالي است كه جناح اصولگرا كمترين پاسخ را به احمدي‌نژاد داشته است.

البته تغيير رييس قوه قضاييه از اختيارات رهبري است كه بر اساس وظايف ذاتي خويش و صلاحديدشان مي‌توانند اين تصميم را اتخاذ كنند. همه بايد التزام به قانون اساسي داشته باشيم. قانون مي‌تواند فصل‌الخطاب مشكلات و موانع پيش رو و اختلافات موجود در كشور باشد. بايد اين نكته را اضافه كرد كه قانون داراي روح و جسمي است. روح قانون اساسي اصل اساسي حق حاكميت مردم در تعيين مسوولان در تمامي سطوح است كه چنين مساله‌اي در سخنراني اخير رهبري مورد تاييد قرار گرفته است. نهادهايي چون شوراي نگهبان نيز نبايد تفسيري را ارايه كنند كه با روح قانون در تضاد باشد.



محمد کیانوش راد؛فعال سیاسی
مطالب مرتبط
بازدید از صفحه اول
sendارسال به دوستان
printنسخه چاپی
نظر شما:
نام:
ایمیل:
* نظر:
داغ ترین ها