بخش خصوصی؛ پایه رشد اقتصادی خيرخواهان

بخش خصوصی؛ پایه رشد اقتصادی

اقتصاد ایران در حالی وارد سال پایانی سند چشم‌انداز ۲۰ ساله ۱۳۸۴ تا ۱۴۰۳ می‌شود که موفقیت کمی در جامه عمل پوشاندن به هدف رشد اقتصادی برای تبدیل ایران به اقتصاد اول منطقه مطابق با این سند داشته است. در واقع انتظار طبیعی این بود که دستیابی به رشد اقتصادی بالا و مداوم و به‌تبع آن ایجاد مشاغل جدید برای انبوه جوانان جویای کار، هر اولویت دیگر مدنظر حکومت را تحت‌الشعاع خود قرار دهد.
ایران قوی هاشمی‌طبا

ایران قوی

همچون سال‌های گذشته، در روز 22 بهمن مردم ایران در راهپیمایی سالروز پیروزی انقلاب اسلامی یعنی بیست‌و‌دوم بهمن حضور یافتند و خاطره پیروزی انقلاب و نیز شهدای انقلاب و دفاع مقدس را گرامی داشتند. انقلابی که با شعار استقلال، آزادی، جمهوری اسلامی پیروز شد و مردم اعم از خواص یا عوام با برداشت خود -‌هر‌چند متفاوت- از آن استقبال کرده و بر آن پای فشردند
جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - 2024 March 29
کد خبر: ۱۰۴۱۵۳
تاریخ انتشار: ۰۴ اسفند ۱۳۹۶ - ۲۰:۰۰
شال‌بافی یکی از هنرها و صنایع‌دستی کهن در شهر آرمرده بانه است که طی سال‌های گذشته با رکود مواجه بوده و احیا مجدد آن نیازمند حمایت همه جانبه مسئولین است.
تدبیر24»شهرستان بانه از ظرفیت فراوانی در حوزه صنایع دستی برخوردار است و از دیرباز مردمان این دیار در حوزه صنایع‌دستی فعالیت چشم‌گیر و مستمری داشته‌اند.

شالبافی را می‌توان یکی از مهمترین رشته‌های صنایع دستی در این شهرستان برشمرد بطوری که شهرتی جهانی دارد و خوشبختانه در بانه بویژه شهر آرمرده هم از اقبال خوبی برخوردار است بطوری‌که در سال 93 این  رشته با نام بانه به ثبت ملی رسیده است.

شال نوعی پوشش مردانه است که در مناطق کردنشین از جمله کردستان از قدیم‌الایام تاکنون رواج داشته است و این نوع پوشش از پشم نوعی بز به نام «مرغز»که پشمی نرم لطیف و فردار دارد به دست می‌آید.

شالبافی از اصلی‌ترین سوغات و صنایع‌دستی شهرستان بانه است که در بیشتر روستاهای بخش آرمرده به ویژه در خود شهر آرمرده بافته می‌شود و بسیاری از زنان و مردان  این منطقه به کار شال‌بافی مشغول هستند.

شال‌بافی دارای  ۸ مرحله از هم جدا و در عین حال وابسته به همدیگر است که بیشترین و سخت‌ترین مراحل آن توسط زنان انجام می‌شود.

سعدالله رحیمی‌خواه، رئیس اداره میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری بانه در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا، اظهار کرد: یکی از رشته‌های پرطرفدار صنایع‌دستی در استان کردستان بخصوص شهرستان بانه رشته شال‌بافی است که از قدمتی 400 ساله برخوردار است و به‌علت ظرافت‌هایی که در پشم و مواد اولیه این پوشش وجود دارد موجب شده است که این پوشش خاص بوده و  از طرفی هم طرفداران خاص خود را داشته باشد.

وی افزود: شال‌بافی در شهرستان بانه با محوریت شهر آرمرده است  و بیشتر مردمان این شهر به گونه‌ای با این هنر در ارتباط هستند بطوری‌که هر خانواده یکی از مراحل تهیه و  آماده‌سازی آن را انجام می‌دهد، اما متأسفانه در چند سال گذشته بنا به دلایلی از جمله کاهش مواد اولیه، نبود یک شرکت تعاونی و اتحادیه قوی در ساماندهی شالبافان و عدم حمایت مستمر مسئولان از این هنر با رکود مواجه بوده است.

به گفته سرپرست اداره میراث‌فرهنگی و صنایع‌دستی و گردشگری شهرستان بانه، این اداره با اجرای طرح‌های حمایتی و برگزاری کلاس‌های آموزشی سعی در رونق و ایجاد بازار پایدار دارد به گونه‌ای که با آموزش شیوه صحیح بازاریابی و فروش سعی در ساماندهی بازار این محصول دارد.

وی گفت : سعی شده با استفاده از این هنر بومی با انجام کار کارشناسی و تشکیل تعاونی، اقداماتی برای معرفی شهر آرمرده به عنوان دهکده نساجی سنتی انجام شده که امید است با همکاری افراد فعال در این عرصه این امر هرچه زودتر محقق شود.

رحیمی‌خواه با تقدیر از توجه و پیگیری‌های «محمد فلاحی» فرماندار بانه در راستای احیا و رونق این صنعت در آرمرده گفت: اختصاص اعتباری به مبلغ 200 میلیون تومان  برای احداث نمایشگاه صنایع‌دستی در شهر آرمرده با محوریت شالبافی و هم‌چنین تلاش برای احیای شرکت تعاونی شالبافان در شهر آرمرده در راستای حمایت از فعالان این عرصه را از جمله اقدامات در طی چند ماه گذشته بمنظور توسعه و رونق این صنعت در آرمرده عنوان کرد.

این مسئول با اشاره به نقش شرکت تعاونی شالبافان در رونق گرفتن بازار کسب و کار این صنعت ابراز امیدواری کرد که با تلاش این شرکت تعاونی و حمایت مسئولان بتوانیم شال آرمرده را به یک برند مخصوص به شهر آرمرده تبدیل کرد.

رئیس اداره میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری شهرستان بانه، کمبود مواد اولیه برای تهیه شال «پشم بز مرغض» بدلیل کم شدن این گونه از بز در شهرستان بانه را از مهم‌ترین مشکلاتی که شالبافان آرمرده‌ای با آن مواجه هستند، دانست و گفت: همین امر موجب شده است که شالبافان مواد اولیه برای تهیه شال را از عراق وارد کرده و خود این موضوع نیز افزایش بهای شال و کاهش تقاضای این محصول را در بازار عرضه بدنبال داشته است.

وی با اشاره به نقش تعاونی شالبافان در رونق گرفتن مجدد این صنعت در بانه گفت: با توجه به راه‌اندازی مجدد شرکت تعاونی شالبافان در آرمرده امیدواریم با اقداماتی که این  شرکت تعاونی در راستای ساماندهی شالبافان، وارد کردن مواد اولیه با قیمت ارزانتر، راه‌اندازی بازارچه و نمایشگاه‌های شال انجام خواهد داد در آینده نزدیک شاهد رونق گرفتن و شکوفایی مجدد این هنر کهن و دیرینه در بخش آرمرده شهرستان بانه باشیم.

«حمید ساعدپناه» رئیس اداره کار، تعاون و رفاه اجتماعی بانه هم از تشکیل شرکت تعاونی شالبافان آرمرده در مهرماه خبر داد و گفت: این شرکت تعاونی اواخر مهر ماه  امسال در راستای حمایت از هنر شالبافی و ایجاد اشتغال خانگی در این شهر تشکیل شد.

وی با بیان این‌که هیئت مدیره جدید و مدیر عامل شرکت تعاونی شالبافان آرمرده نیز معرفی شده است، افزود: شرکت تعاونی مذکور هم‌اکنون بالغ بر 60 نفر عضو دارد و برای عضویت افراد جدید هم مشکلی وجود ندارد و کسانی که تمایل به عضویت در این شرکت تعاونی داشته باشند می‌توانند با مراجعه به دفتر این شرکت در آرمرده اقدام کنند.

وی افزود: سیاست اداره کار استقبال از تشکیل شرکت‌های تعاونی متناسب با ظرفیت و پتانسیل‌های موجود در نقاط مختلف شهرستان بانه با اولویت مشاغل خانگی و صنایع‌دستی است.

ساعدپناه تصریح کرد: توسعه صنایع‌دستی و خارج کردن آن از حالت سنتی امکان‌پذیر نیست مگر با تشکیل شرکت‌های تعاونی و اجرای سیاست‌های حمایت از صنایع‌دستی بمنظور ایجاد اشتغال پایدار.

این مسئول خاطرنشان کرد: از متقاضیان دریافت تسهیلات اشتغالزایی چه در قالب تعاونی‌ها و چه در قالب خود اشتغالی افراد استقبال می‌کنیم و در این راستا در حوزه تسهیلات اشتغال روستایی، خوشه‌های کسب و کار و طرح‌های اولویت‌دار را مشخص کردیم و این تسهیلات در حوزه‌های صنایع‌دستی، کشاورزی و خدماتی قابل پرداخت است.

فاروق علی آرمرده، مدیر عامل جدید اتحادیه شالبافان آرمرده نیر از راه‌اندازی مجدد این اتحادیه خبر داد و گفت: با توجه به جلسه‌ای در مهرماه با رئیس اداره کار و رئیس صنایع‌دستی شهرستان بانه به همین منظور در شهرداری آرمرده برگزار شد این اتحادیه دوباره احیا شد.

وی افزود: مدیر عامل، هیئت مدیره و اعضای جدید شرکت تعاونی 818 شالبافان آرمرده نیر انتخاب شدند و هم‌اکنون این شرکت تعاونی توانسته به تعداد 60 نفر از شالبافان این شهر را عضوگیری کند.

علی آرمرده با بیان این‌که کار ثبت تغییرات شرکت تعاونی جدید آرمرده بطول انجامید، خاطرنشان کرد: تا هفته آینده تغییرات این شرکت تایید و به ثبت خواهد رسید.

رئیس شرکت تعاونی 818 شالبافان آرمرده، نبود فضای مناسب برای دفتر شرکت تعاونی، کمبود تجهیزات اولیه مورد نیاز و در نهایت ناکافی بودن منابع مالی را از مشکلات عمده این شرکت تعاونی برشمرد.

وی گفت: در پی درخواستی که برای واگذاری مکانی برای استقرار دفتر شرکت تعاونی از شهرداری داشتیم، آنها محلی برای این موضوع در اختیار ما گذاشتند.

فاروق علی آرمرده با بیان این‌که بیش از 400 نفر از زنان و مردان آرمرده مشغول کار شالبافی هستند، اظهار امیدواری کرد با اقداماتی که در راستای ساماندهی و حل مشکلات اعضای این شرکت انجام می‌دهیم بتوانیم اعتماد سایر شالبافان را هم جلب کرده و اعضای بیشتری را در این شرکت تعاونی ساماندهی کنیم.

برچسب ها: تدبیر24
بازدید از صفحه اول
sendارسال به دوستان
printنسخه چاپی
نظر شما:
نام:
ایمیل:
* نظر:
داغ ترین ها