بخش خصوصی؛ پایه رشد اقتصادی خيرخواهان

بخش خصوصی؛ پایه رشد اقتصادی

اقتصاد ایران در حالی وارد سال پایانی سند چشم‌انداز ۲۰ ساله ۱۳۸۴ تا ۱۴۰۳ می‌شود که موفقیت کمی در جامه عمل پوشاندن به هدف رشد اقتصادی برای تبدیل ایران به اقتصاد اول منطقه مطابق با این سند داشته است. در واقع انتظار طبیعی این بود که دستیابی به رشد اقتصادی بالا و مداوم و به‌تبع آن ایجاد مشاغل جدید برای انبوه جوانان جویای کار، هر اولویت دیگر مدنظر حکومت را تحت‌الشعاع خود قرار دهد.
ایران قوی هاشمی‌طبا

ایران قوی

همچون سال‌های گذشته، در روز 22 بهمن مردم ایران در راهپیمایی سالروز پیروزی انقلاب اسلامی یعنی بیست‌و‌دوم بهمن حضور یافتند و خاطره پیروزی انقلاب و نیز شهدای انقلاب و دفاع مقدس را گرامی داشتند. انقلابی که با شعار استقلال، آزادی، جمهوری اسلامی پیروز شد و مردم اعم از خواص یا عوام با برداشت خود -‌هر‌چند متفاوت- از آن استقبال کرده و بر آن پای فشردند
پنجشنبه ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ - 2024 March 28
کد خبر: ۱۰۴۲۲۲
تاریخ انتشار: ۰۵ اسفند ۱۳۹۶ - ۱۰:۵۰
قیمت نفت روز جمعه تحت تاثیر تعطیلی میدان نفتی الفیل در لیبی و اظهارات خوش‌بینانه عربستان سعودی نسبت به متعادل شدن بازار، به بالاترین حد بیش از دو هفته گذشته صعود کرد.
تدبیر24»بهای معاملات آتی نفت برنت با ۹۲ سنت یا ۱.۴ درصد افزایش، در ۶۷.۳۱ دلار در هر بشکه بسته شد. برنت روز گذشته تا رکورد ۶۷.۳۷ دلار صعود کرده بود که بالاترین قیمت از هفتم فوریه بود.

بهای معاملات آتی وست تگزاس اینترمدیت آمریکا با ۷۸ سنت افزایش، در ۶۳.۵۵ دلار در هر بشکه بسته شد.

هر دو قیمت پایه برای دومین هفته متوالی صعود کردند. نفت برنت حدود ۳.۷ درصد رشد هفتگی داشت که بزرگ‌ترین افزایش هفتگی از پایان اکتبر بود، در حالی که نفت خام آمریکا حدود سه درصد رشد هفتگی به ثبت رساند.

میدان الفیل ۷۰ هزار بشکه در روز نفت تولید می‌کند. تولید نفت لیبی با وجود این‌که به دلیل نا آرامی‌ها پرنوسان مانده، اما در حدود یک میلیون بشکه در روز بوده است.

به گفته جان کلیداف در شرکت سرمایه‌گذاری "اگین کپیتال"، لیبی بار دیگر با اختلال در تولید روبه‌رو شده است. بازار در چند ماه اخیر به دفعات از اختلالات پیش آمده در روند تولید نفت این کشور و همچنین موارد دیگری مانند اختلال فعالیت خط لوله کی‌استون کانادا و خط لوله فورتیز دریای شمال سود برده است.

بر اساس گزارش رویترز، قیمت‌های نفت از اظهارات خالد الفالح، وزیر انرژی عربستان سعودی که اعلام کرد انتظار دارد روند کاهش ذخایر بازار نفت ادامه پیدا کند، حمایت شدند.

اوپک و شماری از تولید کنندگان خارج از این سازمان شامل روسیه تولیدشان را با هدف تقویت قیمت‌ها کاهش داده اند و امیدوارند با این اقدام سطح ذخایر کشورهای صنعتی به میانگین پنج ساله باز گردد.

قیمت‌ها پس از این‌که شرکت خدمات انرژی بیکرهیوز اعلام کرد شمار دکل‌های حفاری نفت آمریکا برای پنجمین هفته متوالی افزایش یافته است، بخشی از رشد خود را از دست دادند. طبق اعلام بیکرهیوز، شمار دکل‌های حفاری نفت آمریکا هفته گذشته، با یک حلقه افزایش، به ۷۹۹ حلقه رسید.

طبق گزارش اداره اطلاعات انرژی آمریکا، ذخایر نفت خام آمریکا در هفته منتهی به ۱۶ فوریه، ۱.۶ میلیون بشکه کاهش یافته و به ۴۲۰.۴۸ میلیون بشکه رسید. این کاهش با وجود ضعیف شدن تقاضا در پایان فصل زمستان نیمکره شمالی روی داده است. اما صادرات نفت خام آمریکا هفته گذشته به بیش از دو میلیون بشکه در روز صعود کرد که نزدیک به رکورد ۲.۱ میلیون بشکه در اکتبر بود.

تولید نفت خام آمریکا در هفته گذشته تغییر چندانی نداشت و در ۱۰.۲۷ میلیون بشکه در روز ایستاد که نزدیک به سطح تولید روسیه و بالاتر از میزان تولید عربستان سعودی بود.

برچسب ها: تدبیر24 ، قیمت نفت
بازدید از صفحه اول
sendارسال به دوستان
printنسخه چاپی
نظر شما:
نام:
ایمیل:
* نظر:
داغ ترین ها