بخش خصوصی؛ پایه رشد اقتصادی خيرخواهان

بخش خصوصی؛ پایه رشد اقتصادی

اقتصاد ایران در حالی وارد سال پایانی سند چشم‌انداز ۲۰ ساله ۱۳۸۴ تا ۱۴۰۳ می‌شود که موفقیت کمی در جامه عمل پوشاندن به هدف رشد اقتصادی برای تبدیل ایران به اقتصاد اول منطقه مطابق با این سند داشته است. در واقع انتظار طبیعی این بود که دستیابی به رشد اقتصادی بالا و مداوم و به‌تبع آن ایجاد مشاغل جدید برای انبوه جوانان جویای کار، هر اولویت دیگر مدنظر حکومت را تحت‌الشعاع خود قرار دهد.
ایران قوی هاشمی‌طبا

ایران قوی

همچون سال‌های گذشته، در روز 22 بهمن مردم ایران در راهپیمایی سالروز پیروزی انقلاب اسلامی یعنی بیست‌و‌دوم بهمن حضور یافتند و خاطره پیروزی انقلاب و نیز شهدای انقلاب و دفاع مقدس را گرامی داشتند. انقلابی که با شعار استقلال، آزادی، جمهوری اسلامی پیروز شد و مردم اعم از خواص یا عوام با برداشت خود -‌هر‌چند متفاوت- از آن استقبال کرده و بر آن پای فشردند
شنبه ۰۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 2024 April 20
کد خبر: ۱۰۴۲۴۵
تاریخ انتشار: ۰۵ اسفند ۱۳۹۶ - ۱۱:۵۰
حذف آزمون مدارس تیزهوشان به روایت آنها که درگیرش بودند
مادری 33 ساله:‌ وقتی خبر را شنیدم یک دل سیر گریه کردم؛ معدلم 20 بود اما قبول نشدن در مدرسه تیزهوشان‌ اعتماد به نفسم را گرفت
تدبیر24»داستان با یک پیام توئیتری شروع شد. پیامی که در آن سید محمد بطحایی وزیر آموزش و پرورش از یک تصمیم تازه خبر داد. این تصمیم جدید می‌‌گفت باید با حذف آزمون و تست و زودون استرس،‌ نشاط به مدارس ابتدایی برگردانده شود.

چند روز بعد شورای عالی آموزش و پرورش، جلسه ای تشکیل داد و یکی از مهم‌ترین مصوبات آن جلسه، حذف امتحانات زائد و آزمون‌های ورودی مدارس تیزهوشان و نمونه دولتی در پایه هفتم بود که در کنار مصوبه دیگر یعنی «حذف کتاب‌های کمک آموزشی در این دوره» نویدبخش رهاساختن دانش آموزان دوره ابتدایی از موضوعاتی بود که تا چند سال قبل، ‌فقط دانش آموزان مقاطع بالاتر با آن مواجه بودند.

این تصمیم اما با واکنش‌های متعددی مواجه شد و موجی از تحسین‌ها و همینطور نقدها به راه افتاد. موافقان که اکثرا صاحب‌نظران علوم تربیتی و روانشناسان هستند، بر جنبه تخریبی آزمون‌های مذکور تاکید دارند و اینکه دانش آموزان ابتدایی بجای اینکه در سنی که باید به کسب مهارتهای زندگی و تربیتی مشغول باشند، دغدغه و استرس آزمون را می ‌یابند.

خاطرات تلخی که اینک همراه بسیاری از جوانان امروز به عنوان دانش آموزان دیروز است،‌ موید همان دیدگاه کارشناسان مذکور است؛ جوانانی که در سنین کودکی خود گرفتار آزمون و رقابت برای ورود به مدارس خاص بودند و حالا بر این باورند چه لزومی داشت روزهایی که باید با نشاط همراه می‌شد،‌ به اسارت تست و آزمون‌های ورودی متعدد در آمد.

سپیده – الف 33 ساله که یک دختر 8 ساله دارد، درباره تصمیم جدید وزارت آموزش و پرورش گفت: «وقتی خبر حذف آزمون مدارس تیزهوشان و نمونه دولتی و خاص را شنیدم، بغضم گرفت و بعد یک دل سیر گریه کردم چرا که یاد دوره خودم افتادم که دچار چه مشکلات روحی شده بودم». او می‌گوید: «یکی از تلخ ترین خاطرات زندگی من که سنگینی غم آن مثل شکست عشقی بود، قبول نشدن در آزمون تیزهوشان بود. من در دو دوره ابتدایی و راهنمایی در آزمون ورود به مدارس تیزهوشان شرکت کردم اما با اینکه معدلم بیست بود در آزمونها قبول نشدم و همیشه این حس بد با من همراه بود که دانش آموز تیزهوشی نیستم و برای همین اعتماد به نفسم را از دست دادم. خدا می‌داند که چقدر احساس ناخوشایندی نسبت به خودم داشتم و با هیچ کس هم نمی توانستم در این باره صحبت کنم. ».

این مادر جوان در ادامه می‌گوید: «حالا باز خدا را شکر که مسئولان بعد از سی سال فهمیدند چقدر نتیجه و اثر بدی دارد اینکه دانش آموزی بخاطر قبول نشدن در یک آزمون ، فکر کند تیزهوش نیست. از ما که گذشت ولی حالا خوشحالم که دخترم درگیر این آزمونها نخواهد شد».

کودکان،‌ گرفتار عطش فخرفروشی والدین

احسان – ف هم به عنوان یک معلم که مطالعه زیادی در خصوص سیستم‌های آموزش و پرورش کشورهای دیگر داشته است،‌ با تاکید بر اینکه «مدارس تیزهوشان و استثنایی و نمونه و به طور کلی، هر طبقه‌بندی بین انسان‌ها سال‌ها است که از کشورهای پیشرفته و بر اساس تحقیقات برچیده شده است، می‌گوید: « بچه ی کلاس ششمی واقعا به فکر مدارس سمپاد و تیزهوش و نمونه دولتی و این گونه موضوعات نیستند و این ما بزرگترها و والدین هستیم که برای آنان "مساله" درست کرده‌ایم؛ وگرنه بچه‌های 10-11 ساله دوست دارند بازی کنند و به صورت متعارف درس و مشق داشته باشند».

او در ادامه با اشاره به بازاری که افراد سودجو سوار بر موج میل و گرایش والدین به آینده بهتر برای فرزندانشان، در حوزه کتاب ایجاد کرده‌اند؛ خاطرنشان کرد: «عطش ورود به مدارس خاص، آفتی است که گریبان‌گیر فرهنگ خانواده‌ها شده است. برای همین از هر ده کتاب موئسسات مختلف حداقل دو کتاب، ویژه آزمون مدارس استعداد درخشان است و متاسفانه بقیه کتابها نیز در مدارس عادی به دانش‌آموزان داده می‌شود. در این فضا، فقط نزدیک به یک هشتم دانش آموزان دوره ابتدایی درگیر این مسئله هستند و بقیه جامعه آماری آزمون زده‌ها درگیر تست‌های بی‌هدف فخر فروشان شده‌اند».

زهرا کاویانی نیز معلم پایه ششم است و به پانا از واکنش دانش‌آموزانش وقتی که خبر حذف آزمون‌های مدارس تیزهوشان و ... را می شنوند، می‌گوید : « دانش آموزانم شادی کردند و یکی‌شان که بسیار هم درسخوان است، گفت "خانم از الان با آرامش درس میخونم" . بچه‌ها به قدری روحیه شان خوب شده که واقعا مشخص است آنان از تابستان به این طرف چقدر بابت کلاس‌های فوق‌العاده و انواع تست و آزمون‌ها زجر کشیده‌اند. البته یکی از شاگردانم هست که می‌گوید هنوز این خبر را باور ندارد و تا حدودی دمغ است».

وزیر آموزش و پرورش که تا کنون بارها تاکید کرده «در ماه‌های آینده، شاهد تغییرات و تحولات اساسی بسیاری در آموزش و پرورش خواهیم بود»؛ بنابر اظهاراتش اینگونه به نظر می آید که این وزارتخانه مصمم است هرآنچه را که نظام تربیتی کشور ما را به انحراف کشیده است، برطرف کند. تاکنون که اولین خبر یعنی حذف آزمون پایه هفتم برای مدارس تیزهوشان و غیره منتشر شده، جریان ساز بوده و در عین حال،‌مقاومتهایی هم تاکنون نسبت به آن صورت گرفته است. مهم‌ترین این واکنش‌ها، نامه 160 نماینده مجلس شورای اسلامی به رئیس جمهور است که در آن نسبت به انحلال مدارس استعدادهای درخشان و نمونه دولتی که از طریق لغو برگزاری آزمون اتفاق افتاده است، اعتراض کرده‌اند. البته این دقیقا همان اتفاقی بود که سید محمد بطحایی درباره وقوع فشارهای متعدد علیه این تصمیم و دیگر تصمیم‌های پایه‌ای وزارتخانه‌اش پیش بینی کرده بود. بخاطر همین افزایش واکنش‌های مقاومتی علیه تحول جدید است، که خانم کاویانی معلم پایه ششم در خاتمه صحبتهایش خطاب به وزیر آموزش و پرورش از وی درخواست می‌کند: ما منتطر انتشار نام نمایندگان امضا کننده آن نامه خواهیم ماند اما آقای وزیر لطفا به نمایندگی فرزندان این سرزمین و برای حفظ حیثیت آموزش و پرورش مقاومت کنید و از تصمیم خود عقب‌نشینی نکنید.


پانا

بازدید از صفحه اول
sendارسال به دوستان
printنسخه چاپی
نظر شما:
نام:
ایمیل:
* نظر:
داغ ترین ها