بخش خصوصی؛ پایه رشد اقتصادی خيرخواهان

بخش خصوصی؛ پایه رشد اقتصادی

اقتصاد ایران در حالی وارد سال پایانی سند چشم‌انداز ۲۰ ساله ۱۳۸۴ تا ۱۴۰۳ می‌شود که موفقیت کمی در جامه عمل پوشاندن به هدف رشد اقتصادی برای تبدیل ایران به اقتصاد اول منطقه مطابق با این سند داشته است. در واقع انتظار طبیعی این بود که دستیابی به رشد اقتصادی بالا و مداوم و به‌تبع آن ایجاد مشاغل جدید برای انبوه جوانان جویای کار، هر اولویت دیگر مدنظر حکومت را تحت‌الشعاع خود قرار دهد.
ایران قوی هاشمی‌طبا

ایران قوی

همچون سال‌های گذشته، در روز 22 بهمن مردم ایران در راهپیمایی سالروز پیروزی انقلاب اسلامی یعنی بیست‌و‌دوم بهمن حضور یافتند و خاطره پیروزی انقلاب و نیز شهدای انقلاب و دفاع مقدس را گرامی داشتند. انقلابی که با شعار استقلال، آزادی، جمهوری اسلامی پیروز شد و مردم اعم از خواص یا عوام با برداشت خود -‌هر‌چند متفاوت- از آن استقبال کرده و بر آن پای فشردند
جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - 2024 March 29
کد خبر: ۱۰۴۲۴۶
تاریخ انتشار: ۰۵ اسفند ۱۳۹۶ - ۱۱:۵۱
معاون ابتدایی آموزش و پرورش:
معاون آموزش ابتدایی آموزش و پرورش بر پرداخت نکردن هزینه توسط خانواده‌ها برای تهیه کتاب‌های داستان‌نویسی دانش‌آموزان ابتدایی که قرار است جایگزین پیک‌های نوروزی شود، تاکید کرد.

تدبیر24»رضوان حکیم‌زاده در برنامه «روی خط خبر» شبکه خبر درباره ممنوعیت پیک نوروزی برای دانش‌آموزان در ایام نوروز گفت: بر اساس بخشنامه ابلاغی وزیر آموزش و پرورش به استان‌ها براساس سند تحول بنیادین مبنی بر رشد خلاقیت و نوآوری در کودکان، تصمیم گرفته شد که دانش‌آموزان از تعطیلات نوروزی خود در کنار مسافرتشان برای تقویت مهارت سخن گفتن، خواندن، شنیدن و گوش کردن استفاده کنند.

وی ادامه داد: از طرفی بررسی‌های انجام شده نشان داده است که پیک نوروزی تاثیری در تعمیق مهارت‌های دانش‌آموزان نداشته است و توزیع آن تبدیل به یک جربان فرسایشی شده بود که خانواده‌ها نتوانند از فرصت‌های آزاد خود استفاده کنند بنابراین تصمیم گرفته شد که یک فعالیت یادگیری هدفمند را در قالب داستان‌خوانی،‌ داستان‌گویی و داستان‌نویسی را جایگزین پیک نوروزی کنیم.

معاون آموزش ابتدایی آموزش و پرورش با اشاره به انعطاف‌پذیری خانواده‌ها در راهنمایی کردن دانش‌آموزان ابتدایی بیان کرد: دانش‌آموزان باید بتوانند با راهنمایی مطالبی را بخوانند و خلاصه کنند حتی می‌توانند قصه مادربزرگ خود را بشنوند و بنویسند.

حکیم‌زاده با بیان اینکه قالب‌های متنوعی در دستورالعمل ذکر شده تا دانش‌آموز بتواند یکی از آن‌ها را انتخاب کند گفت: دانش‌آموزان باید تا قیل از تعطیلات کتاب مورد نظر خود را مشخص کنند که در این جهت برای تهیه ابزارهای کمک‌دهنده به آن‌ها خیران فرهنگی مشارکت دارند.

وی از تهیه گزارش‌های خبری داستان‌خوانی برای مدرسه خبر داد و افزود: دانش‌آموزان می‌توانند برای معلمان خود گزارش‌های خبری را در قالب قصه تهیه کنند و بنویسند. هدف این کار تقویت مهارت نوشتن و خلاقیت آن‌ها است.

معاون آموزش ابتدایی آموزش و پرورش تصریح کرد: داستان‌گویی روایتی از یک داستان با صدای دانش‌آموز است که ضبط می‌شود در این صورت است که مهارت گفتاری آن‌ها تقویت خواهد شد. معلمان ابتدایی با خلاقیت‌های خود به دنبال تقویت مهارت‌‌های دانش‌آموزان بودند اما فرصت تحصیل کم است بنابراین در ایام نوروز این اهداف پیگیری خواهد شد.

کودکان را با کتاب و داستان آشتی دهیم

حکیم‌زاده خاطرنشان کرد: با توجه به گسترش روزافزون فناوری اطلاعات و ارتباطات، بیشتر زمان دانش‌آموزان با دیدن تلویزیون گذرانده می‌شود یکی از اهداف ما آشتی دوباره کودکان با کتاب و داستان است زیرا داستان ارزش‌های اخلاقی و تربیتی را به دنبال دارد.

وی همچنین اضافه کرد: خداوند نیز برای رساندن پیام از قصه در قرآن کریم استفاده کرده است بنابراین ما نیز باید فرصت دهیم تا دانش‌آموزان با داستان ارتباط برقرار کنند.

کتاب‌ها مناسب با سن بچه‌ها انتخاب شوند

معاون آموزش ابتدایی آموزش و پرورش با بیان اینکه در دستورالعمل ابلاغ شده به استان‌ها پیش‌بینی شده است که معلمان، دانش‌آموزان را راهنمایی کنند تا کتاب‌های انتخابی متناسب با سنشان انتخاب شود، افزود: در این صورت دانش‌آموزان می‌توانند با آداب و رسوم و فرهنگ‌های مختلف آشنا شوند.

حکیم‌زاده با تاکید براینکه باید حق انتخاب و آزادی عمل را در کودکان به رسمیت بشناسیم گفت: تاکید شده است برای داستان‌نویسی در ایام نوروز نباید یک کتاب خاص برای دانش‌آموزان تهیه شود همچنین برای این موضوع نباید از خانواده‌ها و دانش‌آموزان هزینه‌ای اخذ شود.

وی همچنین درباره نحوه ازریابی و امتیازدهی به داستان‌های دانش‌آموزان بیان کرد: در این فعالیت به دنبال انتخاب برترین داستان نیستیم همه دانش‌آموزان برترین و بهترین هستند هدف این کار انجام دادن فعالیت‌ها توسط دانش‌آموزان است لذا این تجربه‌ها می‌تواند با ابتکار معلمان در کلاس درس به اشتراک گذاشته شود.

معاون آموزش ابتدایی آموزش و پرورش افزود: براساس دستورالعمل ابلاغی، ما در این موضوع فعالیت متمرکز پیک را انجام نمی‌دهیم در گذشته با توجه به امکانات کلاس‌ها معلمان تکالیف می‌دادند که فایده‌ای نداشت بنابراین تصمیم گرفتیم در فرصت نوروزی فعالیت هدفمند انجام شود.

حکیم‌زاده این طرح را برای پیش‌دبستانی‌ها نیز اعلام کرد و افزود: مراحل اجرایی این طرح را پیش‌بینی کردیم تا معلمان و خانواده‌ها توجیه شوند همچنین قالب‌های فعالیت باید معرفی شود.

توانمندسازی معلمان ابتدایی

وی درباره طرح توانمندسازی معلمان ابتدایی بیان کرد: برنامه‌ای با کمک مرکز نیروی انسانی داریم که امسال طرح آزمایشی آن در استان‌های خراسان شمالی، آذربایجان شرقی و آذربایجان غربی با عنوان طرح کارآمد که تکیه بر آموزش دارد، در حال اجراست تا استعدادهای معلمان شناسایی شود.

معاون آموزش ابتدایی آموزش و پرورش از اعلام نتایج این طرح در تابستان خبر داد و گفت: اگر این طرح نیاز به بررسی و اصلاح داشته باشد پس از بررسی مشکلات آن در تمام استان‌ها اجرا خواهد شد.

حکیم‌زاده عنوان کرد: براساس مبانی نظری توانمندسازی معلمان را در یک چارچوب در نظر گرفتیم که آن‌ها بتوانند مهارت و توانمندی خود را افزایش دهند.

وی ادامه داد:‌ براساس سند تحول بنیادین باید ازدوره ابتدایی به عنوان اساسی‌ترین و بنیادی‌ترین دوره استفاده شود. باید تربیت محور برنامه‌ها قرار بگیرد و پرورش خلاقیت و استعداد محور کار باشد.

وی با بیان اینکه باید دانش‌آموزان فرصت کودکی کردن را داشته باشند افزود: خبر حذف مدارس سمپاد در دوره دوم متوسطه صحیح نیست و مبنی بر اطلاعاتی است که درست ارائه نشده اما در دوره ابتدایی و متوسطه اول از طرح‌های جشنواره جابربن حیان، خوارزمی و طرح شهاب برای جایگزینی حذف آزمون استفاده می‌شود.

بازدید از صفحه اول
sendارسال به دوستان
printنسخه چاپی
نظر شما:
نام:
ایمیل:
* نظر:
داغ ترین ها