بخش خصوصی؛ پایه رشد اقتصادی خيرخواهان

بخش خصوصی؛ پایه رشد اقتصادی

اقتصاد ایران در حالی وارد سال پایانی سند چشم‌انداز ۲۰ ساله ۱۳۸۴ تا ۱۴۰۳ می‌شود که موفقیت کمی در جامه عمل پوشاندن به هدف رشد اقتصادی برای تبدیل ایران به اقتصاد اول منطقه مطابق با این سند داشته است. در واقع انتظار طبیعی این بود که دستیابی به رشد اقتصادی بالا و مداوم و به‌تبع آن ایجاد مشاغل جدید برای انبوه جوانان جویای کار، هر اولویت دیگر مدنظر حکومت را تحت‌الشعاع خود قرار دهد.
ایران قوی هاشمی‌طبا

ایران قوی

همچون سال‌های گذشته، در روز 22 بهمن مردم ایران در راهپیمایی سالروز پیروزی انقلاب اسلامی یعنی بیست‌و‌دوم بهمن حضور یافتند و خاطره پیروزی انقلاب و نیز شهدای انقلاب و دفاع مقدس را گرامی داشتند. انقلابی که با شعار استقلال، آزادی، جمهوری اسلامی پیروز شد و مردم اعم از خواص یا عوام با برداشت خود -‌هر‌چند متفاوت- از آن استقبال کرده و بر آن پای فشردند
جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - 2024 March 29
کد خبر: ۱۰۴۲۸۸
تاریخ انتشار: ۰۶ اسفند ۱۳۹۶ - ۰۹:۲۵
پالایشگاه پل‌دختر که قرار بود در روستای جلگه خلج اجرایی شود، رسماً به بایگانی طرح‌های اجرانشده و روی کاغذ مانده لرستان پیوست.
تدبیر24»پل‌دختر یکی از شهرستان‌های مهمی است که دارای چاه‌ها و پالایشگاه‌های پمپاژ نفت و گاز زیادی بوده که از مهم‌ترین چاه‌های نفت و گاز آن می‌توان به چاه نفت و گاز روستای مورانی، پالایشگاه تنگ فنی، نفت آسار و افرینه اشاره کرد.

با این پتانسیل‌ها و ظرفیت بالقوه، دولت و مسئولان استان، بارقه‌ امیدی را در دل مردم شهرستان پل‌دختر زنده کردند، امیدی که هیچ‌وقت رنگ حقیقت به خود نگرفت و در حد رویایی دست‌نیافتنی باقی ماند.

سال ۸۷ طرح احداث پالایشگاه نفت در شهرستان پل‌دختر تصویب شد و ۱۲ بهمن‌ ۸۸ از سوی وزارت نفت با تخصیص خوراک ۳۰ هزار بشکه نفت خام در روز برای آن موافقت اصولی صورت گرفت.

21 بهمن 88 در یک ظهر زمستانی ساکنین روستای جلگه خلج گرد هم آمده بودند تا در کنار مسئولان استان کلنگی را بر زمین بزنند، همه آمده بودند پیر، جوان، کودک ... همه با شوق‌وذوقی وصف‌ناپذیر در کنار زنانی که با اسپند شادی‌هایشان را تقسیم می‌کردند.
 

جهت احداث این پالایشگاه،450 میلیارد تومان هزینه می‌شود


 دکتر صابری، استاندار وقت لرستان در مراسم کلنگ زنی این پالایشگاه گفته بود: برای اجرای این طرح که روزانه 30 هزار بشکه نفت خام را به بنزین، بنزین سوپر، گازوئیل، نفت سفید، مازوت و قیر تبدیل می‌کند 450 میلیارد تومان هزینه می‌شود.

وی بابیان اینکه این طرح در زمینی به مساحت 70 هکتار در جلگه خلج پل‌دختر احداث می‌شود افزود: با بهره‌برداری از این طرح ملی، برای 200 نفر به‌طور مستقیم و 2000 نفر به‌صورت غیرمستقیم شغل ایجاد می‌شود.

استاندار لرستان با اعلام اینکه این طرح از مصوبات سفر دوم هیئت دولت به لرستان است، افزود: موافقت اصولی ساخت این پالایشگاه 12 بهمن‌ماه امسال بعد از 15 ماه پیگیری مسئولان صادر شد که فردا کار ساخت آن آغاز می‌شود.

مصوبه‌ای که همانند خیلی از مصوبات دیگر همانند پایانه سنگ و... به‌هیچ‌وجه اجرایی نشد.

وی به تولید روزانه 16 هزار بشکه نفت خام و دو میلیون و 700 هزار فوت مکعب گاز در لرستان اشاره کرد و گفت: 83 درصد نفت خام استان از چاه‌های نفت سرکان مالکوه پل‌دختر و مابقی در شهرستان کوهدشت تولید می‌شود.

استاندار لرستان اظهار امیدواری کرد این طرح طی 2 و نیم تا سه سال آینده به بهره‌برداری برسد.

امیدی که 9 سال از آن روز می‌گذرد ولی‌ بعد از مراسم زیبای کلنگ دیگر کسی در آنجا و برای ادامه‌ی عملیات حضور پیدا نکرد.

چند سالی که از زمان کلنگ زنی این پروژه گذشت، مردم و رسانه‌ها پیگیر عدم اجرایی شدن پالایشگاه شدند که هرروز دلایل جالب و قابل‌توجهی ارائه می‌شد.

برای احداث این پروژه مشکلات زیادی وجود داشت و چون مکان پالایشگاه در نزدیکی رودخانه کشکان قرار داشت، سازمان محیط‌زیست مخالف اصلی ساخت آن بود. با مخالفت محیط‌زیست چند سال این پروژه در گیرودار مجوزهای زیست‌محیطی بود.
 

طرح ارزیابی زیست‌محیطی پالایشگاه پل‌دختر تائید نشد


محمدحسین بازگیر مدیرکل وقت محیط‌زیست لرستان در اردیبهشت‌ماه سال ۹۱ از تائید نشدن طرح ارزیابی پالایشگاه پل‌دختر خبر داده بود و گفته بود: ما پالایشگاه را ملزم به ارائه طرح ارزیابی زیست‌محیطی کردیم ولی این طرح خیلی دیر به ما ارائه‌شده و مطابق ارزیابی‌ها این طرح یکسری ایرادات نیز دارد.

وی بابیان اینکه کمیته ارزیابی اثرات زیست‌محیطی سازمان علت مخالفت خود با اجرای این پروژه را نزدیکی به رودخانه کشکان عنوان کرده است، افزود: مجری طرح هنوز راهکاری برای جلوگیری از احتمال مشکلات آینده برای رودخانه کشکان به‌عنوان شریان حیاتی پل‌دختر ارائه نداده است، تصریح کرد: تا زمانی که این موضوع حل نشود، اجازه اجرای پروژه داده نخواهد شد.

مدیرکل محیط‌زیست وقت استان لرستان به قوانین موجود در این زمینه اشاره کرد و گفت: مطابق دو مصوبه هیئت‌وزیران و همچنین طبق ماده ۱۹۲ قانون برنامه پنجم توسعه احداث پالایشگاه در هر مقیاسی نیازمند طرح ارزیابی زیست‌محیطی است.

بازگیر با تأکید بر اینکه قبل از کلنگ زنی پروژه طرح ارزیابی زیست‌محیطی این پروژه ارائه نشده بود، افزود: متأسفانه محل در نظر گرفته‌شده برای اجرای این پروژه به رودخانه و روستاهای اطراف بسیار نزدیک است و این امر در آینده منجر به مخاطرات جدی خواهد شد.

این دلایل مطرح‌شده توسط مدیرکل محیط‌زیست این سؤال را در ذهن متبادر می‌کند که چرا طرحی به این مهمی نباید توسط یک مشاور قوی طراحی و تمامی جوانب آن در نظر گرفته می‌شد؟

هفتم بهمن‌ماه 1392 فریدون رشیدی، فرماندار وقت شهرستان پل‌دختر خبری اطلاع‌رسانی کرد که شاید امید را دوباره در دل مردم منطقه زنده کند ولی...


هنوز پیمانکار جدید پالایشگاه پل‌دختر مشخص نشده است
 
فرماندار پل‌دختر از فسخ پیمان پیمانکار پالایشگاه این شهرستان خبر داد و گفت: پیمانکار پالایشگاه فسخ پیمان شده اما هنوز پیمانکار جدید مشخص نشده و قرار است استاندار و رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت لرستان برای مشخص شدن پیمانکار به تهران بروند.

یک سال بعد یعنی در شهریورماه ۹۳ نیز مهندس بازوند استاندار وقت لرستان از ورود سرمایه‌گذار جدید برای پالایشگاه نفت خبر می‌دهد.

وی با بیان اینکه پالایشگاه پل‌دختر ازجمله پروژه‌های بلاتکلیف استان است که به‌رغم گذشت چند سال از کلنگ زنی هنوز اجرایی نشده است، بیان کرد: در حال مذاکره برای واگذاری این پالایشگاه به سرمایه‌گذار جدید هستیم؛ قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیاء واحد انرژی و گاز نیز دارد با این قرارگاه در حال مذاکره هستیم.

استاندار لرستان تصریح کرد: در صورت رسیدن به توافق نهایی پالایشگاه‌های نفت پل‌دختر و الیگودرز برای احداث به این قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیا (ص) واگذار خواهد شد.

و بازهم این خبر فقط در حد شعار باقی ماند و ...

پس‌ازاین سکانس دیگری از نمایش پالایشگاه پل‌دختر روی پرده قرار گرفت و آن‌هم اظهارات بازوند، استاندار وقت لرستان مبنی بر واگذاری ‎ پالایشگاه پل‌دختر به شرکت سرمایه‌گذاری تأمین اجتماعی بود.

استاندار لرستان گفته بود: بر اساس برنامه ‎ ریزی‌های انجام‌شده باهدف رفع مشکلات واحدهای تولیدی و صنعتی استان، پالایشگاه پل‌دختر به شرکت سرمایه‌گذاری تأمین اجتماعی واگذار خواهد شد.
 

مقصر اصلی تأخیر پالایشگاه پل‌دختر، پیمانکار بود


 به دنبال این صحبت‌ها، فریدون رشیدی فرماندار وقت مقصر اصلی تأخیر پالایشگاه پل‌دختر را پیمانکار اعلام می‌کند.

وی تغییر پیمانکار پالایشگاه پل‌دختر را مفید دانست و افزود: با توجه به اینکه پیمانکار قبلی خیلی ضعیف عمل کرد و در کل موفق نبود، ما تغییر آن را به فال نیک می‌گیریم و بدون شک این جابه ‎ جایی به نفع مردم و اقتصاد لرستان است.

وی با یادآوری اینکه پیمانکار کنونی از سرمایه ‎ گذاران تأمین اجتماعی است، خاطرنشان کرد: متأسفانه پیمانکار قبلی تعلل می ‎ کرد و همیشه بهانه‌تراشی می ‎ کرد که یکی از بهانه ‎ هایش مشکل محیط‌زیست بود که ما رایزنی کردیم و محیط‌زیست استان اعلام کرد آمادگی هر نوع کمکی را دارد.

رشیدی تأکید کرد: مقصر اصلی در تأخیر احداث این پالایشگاه پیمانکار است که علت آن را نمی‌دانم! اگر پیمانکار زودتر عوض می‌شد، بهتر بود.

فرماندار ضمن تشکر از استاندار لرستان، تصریح کرد: در اولین جلسه‌ای که با آقای بازوند داشتم، موضوع پالایشگاه را مطرح کردم که دستور پیگیری داد و خوشبختانه در کوتاه ‎ ترین زمان تصمیم جدید اتخاذ شد و نتیجه داد.

رشیدی در پایان ابراز امیدواری کرد پیمانکار جدید بتواند پالایشگاه را به سامان برساند تا خیر آن به مردم رسد.

این صحبت‌ها و اعلام سرمایه‌گذار جدید نیز راه به‌جایی نبرد و ...
 

پالایشگاه پل‌دختر همچنان مسکوت مانده است


قدرت الله ترابی نژاد فرماندار وقت پل‌دختر پانزدهم تیرماه 1393 نیز گفته بود: پس از گذشت چهار سال از کلنگ زنی، پالایشگاه پل‌دختر همچنان مسکوت مانده است.

وی بیان کرد: کلنگ احداث پالایشگاه نفت پل‌دختر در سال 88 به زمین زده شد اما متأسفانه وزارت نفت با تأمین خوراک این پالایشگاه موافقت نمی‌کند.

این مسئول بابیان اینکه علیرغم کلنگ زنی این پروژه در سال 88 هنوز هیچ اقدامی برای آن صورت نگرفته و مسکوت مانده است، اضافه کرد: به‌منظور تأمین خوراک این پالایشگاه از طریق نمایندگان و استاندار لرستان نامه‌ای به معاون پارلمانی ریاست جمهوری ابلاغ شد تا این مشکل مرتفع شود.

ترابی نژاد ادامه داد: اگر مطالعات خوب انجام می شد، قطعاً این پالایشگاه به سرنوشت امروز مبتلا نمی‌شد.

مشکلات زیست‌محیطی، پای‌کار نیامدن سرمایه‌گذار، عدم تأمین خوراک و ... دست‌به‌دست هم داده تا پالایشگاه بدون پالایش اجرایی نشود.
 

کلنگ زنی پالایشگاه پل‌دختر اقدامی عجولانه بود


سید حمیدرضا کاظمی نماینده پل‌دختر در مجلس اسفند 1395 درباره این پروژه گفته بود: پروژه پالایشگاه پل‌دختر سال 88 کلنگ زنی شد که اقدامی عجولانه بود و سرمایه‌گذاری نداشت.

وی ادامه داد: با سرمایه‌گذاران مختلفی صحبت کرده‌ایم که این پروژه را در اختیار بگیرند اما هنوز هیچ‌کدام جواب مثبت نداده‌اند و در حال بررسی شرایط پروژه هستند.

کاظمی با اشاره به اینکه ظرفیت این پروژه تولید 30 هزار بشکه در روز است، افزود: سرمایه‌گذاران از این ظرفیت ناراضی بودند و در صحبتی که با وزیر صنعت، معدن و تجارت برای افزایش خوراک داشتیم، قول داد اگر سرمایه‌گذار پای‌کار بیاید، آن را تا 100 هزار بشکه در روز افزایش خواهد داد.

نماینده پل‌دختر گفت: ساخت این پالایشگاه نفت به حدود 1000 میلیارد تومان نیاز دارد و امیدواریم بخش خصوصی برای احداث این پروژه ورود کند.

در این مدت وعده‌های زیادی برای واگذاری پروژه داده‌شده اما هیچ‌کدام محقق نشده است.
 

پالایشگاه پل‌دختر مصوبه‌ای بوده که پیگیری نشده است


 دکتر کاظمی نماینده مردم پل‌دختر در مجلس تیرماه امسال نیز گفته بود: پالایشگاه پل‌دختر مصوبه‌ای بوده که پیگیری نشده است.

وی اظهار کرد: از زمانی که به‌عنوان منتخب مردم پل‌دختر انتخاب شدم شش سرمایه‌گذار به مهندس بازوند استاندار لرستان معرفی کردم تا اقدامات مقدماتی برای این پروژه انجام شود. پالایشگاه پل‌دختر در حد مصوبه‌ای بوده که پیگیری نشده است.

کاظمی بیان کرد: مشکل اصلی پالایشگاه پل‌دختر 30 هزار بشکه خوراک است و هیچ سرمایه‌گذاری حاضر به راه‌اندازی پالایشگاه با این مقدار خوراک نیست.

وی گفت: با مسئولین وزارت نفت رایزنی شده تا این 30 هزار را به 100 هزار بشکه افزایش دهد. سرمایه‌گذاری اعلام آمادگی کرده و به مسئولین استان معرفی‌شده تا مقدمات کار برای استارت این پروژه فراهم شود.

این بار نیز معرفی سرمایه‌گذار جدید و دادن امیدی دوباره که ...

اما قرار نبود پس از 9 سال این پالایشگاه در پل‌دختر و آن‌هم روستای جلگه خلج احداث شود و این مهم زمانی تقریباً قطعی شد که ...
 

اخذ مجوز 5000 بشکه از خط انتقال برای راه‌اندازی یک مینی پالایشگاه
 

 نماینده مردم پل‌دختر در مجلس شورای اسلامی از اخذ مجوز 5000 بشکه از خط انتقال از وزارت نفت برای راه‌اندازی یک مینی پالایشگاه در این شهرستان خبر داد.

سید حمیدرضا کاظمی درباره وضعیت پالایشگاه پل‌دختر اظهار کرد: بعدازاینکه این پروژه مصوب می‌شود هنوز سرمایه‌گذار پیدا نشده بود که کلنگ زنی کردند.

وی بابیان اینکه سرمایه‌گذار به دنبال سود و منافع خود است و بایستی وضعیت خوراک و مسائل زیست‌محیطی آن تعیین تکلیف شود تا بتوانیم سرمایه‌گذاری برای آن مشخص کنیم، اضافه کرد: قبل از اینکه نسبت به کلنگ زنی این پروژه اقدام شود بایستی سرمایه‌گذار آن را مشخص می‌کردند.

کاظمی با اشاره به اینکه خوراکی که برای این پالایشگاه در نظر گرفته‌شده 30 هزار بشکه است که مقرون‌به‌صرفه نیست و باید این خوراک بالای 100 هزار بشکه باشد تا برای سرمایه‌گذار توجیه اقتصادی داشته باشد، یادآور شد: چندین سرمایه‌گذار را پای میز مذاکره آوردیم اما آنها پس از برآورد رغبت نکردند چون باید خط انتقالی باشد که بتواند نفت خام را به لرستان بیاورد.

نماینده مردم پل‌دختر در مجلس شورای اسلامی گفت: نفت خام را از دو طریق می‌توان تأمین کرد یکی از طریق خط انتقال خوزستان به مرکز کشور که روزی 450 هزار بشکه نفت خام از منطقه پل‌دختر عبور و به سمت پالایشگاه اراک و تهران می‌رود. این میزان نفت خام نیاز دو شهر اراک و تهران است و نمی‌تواند خوراک پالایشگاه پل‌دختر را تأمین کند از طرفی نفتی که در این منطقه وجود دارد  چنانچه کل چاه‌های نفت را به خط اصلی وصل کند 25 هزار بشکه می‌شود و این مقدار می‌تواند بخشی از خوراک را تأمین کند، اگر بخواهیم از ایلام و کرمانشاه نفت خام بیاوریم، هزینه خط انتقال آن بالاست.

وی گفت: در مطالعات اولیه‌ای که سرمایه‌گذار ورود پیدا می‌کند برای بحث خوراک می‌مانیم.

نماینده مردم پل‌دختر در مجلس شورای اسلامی اعلام کرد: درنهایت مجوز 5000 بشکه از خط انتقال از وزارت نفت برای راه‌اندازی یک مینی پالایشگاه اخذ کردیم و البته در کنار آن پیگیر پالایشگاه پل‌دختر نیز هستیم تا تکلیف خوراک آن مشخص شود تا برای سرمایه‌گذار جاذبه داشته باشد و بتواند سرمایه‌گذاری کند.

پالایشگاهی که قرار بود احداث شود به مینی پالایشگاه تبدیل شد هرچند امیدواریم به سرنوشت پالایشگاه جلگه خلج دچار نشود.

به‌هرحال امیدواریم دیگر شاهد چنین کلنگ زنی‌های بدون حساب‌وکتابی در استان لرستان نباشیم و با امید دادن واهی بذر یاس را در دل مردم نکاریم.
برچسب ها: تدبیر24 ، کلنگ
بازدید از صفحه اول
sendارسال به دوستان
printنسخه چاپی
نظر شما:
نام:
ایمیل:
* نظر:
داغ ترین ها