بخش خصوصی؛ پایه رشد اقتصادی خيرخواهان

بخش خصوصی؛ پایه رشد اقتصادی

اقتصاد ایران در حالی وارد سال پایانی سند چشم‌انداز ۲۰ ساله ۱۳۸۴ تا ۱۴۰۳ می‌شود که موفقیت کمی در جامه عمل پوشاندن به هدف رشد اقتصادی برای تبدیل ایران به اقتصاد اول منطقه مطابق با این سند داشته است. در واقع انتظار طبیعی این بود که دستیابی به رشد اقتصادی بالا و مداوم و به‌تبع آن ایجاد مشاغل جدید برای انبوه جوانان جویای کار، هر اولویت دیگر مدنظر حکومت را تحت‌الشعاع خود قرار دهد.
ایران قوی هاشمی‌طبا

ایران قوی

همچون سال‌های گذشته، در روز 22 بهمن مردم ایران در راهپیمایی سالروز پیروزی انقلاب اسلامی یعنی بیست‌و‌دوم بهمن حضور یافتند و خاطره پیروزی انقلاب و نیز شهدای انقلاب و دفاع مقدس را گرامی داشتند. انقلابی که با شعار استقلال، آزادی، جمهوری اسلامی پیروز شد و مردم اعم از خواص یا عوام با برداشت خود -‌هر‌چند متفاوت- از آن استقبال کرده و بر آن پای فشردند
جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - 2024 March 29
کد خبر: ۱۰۴۳۵۳
تاریخ انتشار: ۰۷ اسفند ۱۳۹۶ - ۰۸:۰۳
نيروي انتظامي اخيرا اطلاعيه‌اي در مورد مجازات خانم‌هايي كه به نوعي در ملأعام كشف حجاب كرده‌اند، منتشر كرده است كه موارد زير در مورد آن گفتني است.

تدبیر24»اولا، تبصره ماده ٦٣٨ تكليف اين مورد را به نحو صريح روشن و اعلام كرده است «زناني كه بدون حجاب شرعي در معابر و انظار عمومي ظاهر شوند به حبس از ١٠ روز تا دو ماه يا پرداخت جزاي نقدي از ٥٠ هزار تا ٥٠٠ هزار ريال محكوم خواهند شد» بنابراين از جهت قانونگذار مجازات كشف حجاب در معابر و انظار عمومي همان است كه تبصره آمده است. ثانيا اشاره نيروي انتظامي به ماده ٦٣٩ و مجازات مندرج در آن از جهات گوناگون قابل تامل است.

الف: مفهوم ماده ٦٣٩ كه مجازات عمل توصيف شده در آن يك تا ده سال حبس است از نظر عرفي روشن است زيرا هرچند معناي مركز فساد ابهام و اجمال دارد اما مركز فحشا مفهومي روشن دارد.

ب: اين ماده ناظر به محل‌هاي محدود و سرپوشيده مانند منازل و آپارتمان‌ها و امثال اينها است. نه كوچه و خيابان. مويد مواردي كه گفته شد، تبصره ماده ٦٣٩ است كه سخن از قوادي مي‌گويد و حكم آن را روشن مي‌كند. به عبارت ديگر قانونگذار مي‌خواهد تكليف قوادي را كه جرمي است با سه طرف مشخص، روشن كند و بگويد كه اگر فردي علاوه بر داير كردن جايي براي فحشا قوادي نيز كند، مجازات مضاعف خواهد داشت.

ثالثا: انطباق اعمالي كه ممكن است وصف كيفري داشته باشد با قانون و توصيف موارد با مقام قضايي يعني دادستان است. نه نيروي انتظامي. نيروي انتظامي ضابط دادگستري و تحت امر دادستان است و فرامين و دستورات او را اجرا مي‌كند. آنچه گفتيم مويد است به ماده ٥٧٧ قانون مجازات اسلامي كه مي‌گويد چنانچه مستخدمين و مامورين دولتي اعم از استانداران و فرمانداران و بخشداران يا معاونان آنها و مامورين انتظامي در غير مورد حكميت، در اموري كه در صلاحيت مراجع قضايي است؛ دخالت نمايند و با وجود اعتراض متداعيين يا يكي از آن يا اعتراض مقامات صلاحيت‌دار قضايي رفع مداخله نكنند به حبس از دو ماه تا سه سال محكوم خواهند شد. اطلاعيه مورد بحث هرچند دخالت به معني اخص در امور قضايي نيست اما بدون ترديد خروج از حدود صلاحيت نيروي محترم انتظامي است. بنابراين گمان مي‌رود تشخيص عناوين چه در اين مورد و چه در موارد ديگر بايد به مقامات صلاحيت‌دار يعني مقامات قضايي واگذاشته شود و هر تشكيلاتي صرفا به ايفاي وظايف قانوني خود اكتفا كند. بي‌ترديد، دستگاه قضايي اجباري ندارد كه بر اساس اين اطلاعيه حكم صادر كند و نمي‌كند. عكس آن صادق است يعني نيروي انتظامي مرئوس قوه قضاييه است نه بالعكس. ممكن است كه بعدا دادستان و داسرا نيز چنين تفسيري داشته باشند اما در آن صورت نيز وكلاي مدافع متهمان پاسخ مناسب را خواهند داد. به نظر مي‌رسد كه اين اطلاعيه پيش‌درآمد توجيه ويدئويي است كه از نحوه برخورد پليس با يكي از خانم‌ها منتشر شد.


بهمن کشاورز،حقوقدان
مطالب مرتبط
بازدید از صفحه اول
sendارسال به دوستان
printنسخه چاپی
نظر شما:
نام:
ایمیل:
* نظر:
داغ ترین ها