بخش خصوصی؛ پایه رشد اقتصادی خيرخواهان

بخش خصوصی؛ پایه رشد اقتصادی

اقتصاد ایران در حالی وارد سال پایانی سند چشم‌انداز ۲۰ ساله ۱۳۸۴ تا ۱۴۰۳ می‌شود که موفقیت کمی در جامه عمل پوشاندن به هدف رشد اقتصادی برای تبدیل ایران به اقتصاد اول منطقه مطابق با این سند داشته است. در واقع انتظار طبیعی این بود که دستیابی به رشد اقتصادی بالا و مداوم و به‌تبع آن ایجاد مشاغل جدید برای انبوه جوانان جویای کار، هر اولویت دیگر مدنظر حکومت را تحت‌الشعاع خود قرار دهد.
ایران قوی هاشمی‌طبا

ایران قوی

همچون سال‌های گذشته، در روز 22 بهمن مردم ایران در راهپیمایی سالروز پیروزی انقلاب اسلامی یعنی بیست‌و‌دوم بهمن حضور یافتند و خاطره پیروزی انقلاب و نیز شهدای انقلاب و دفاع مقدس را گرامی داشتند. انقلابی که با شعار استقلال، آزادی، جمهوری اسلامی پیروز شد و مردم اعم از خواص یا عوام با برداشت خود -‌هر‌چند متفاوت- از آن استقبال کرده و بر آن پای فشردند
پنجشنبه ۰۶ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 2024 April 25
کد خبر: ۱۰۴۳۵۵
تاریخ انتشار: ۰۷ اسفند ۱۳۹۶ - ۰۸:۱۰
بخش مسكن پتانسيلي دارد كه در صورت ورود به دوره رونق مي‌تواند اشتغال پايدار را افزايش دهد و در كنار آن پيشران رشد اقتصادي كشور باشد.
 تدبیر24»به همين دليل بايد تحولات اخير بخش مسكن را به فال نيك گرفت و از سياستگذاران خواست كه با اتخاذ تصميمات درست، مسيري را پيش روي اين بخش قرار دهند كه در سال آينده ركود ديگر در اين بازار وجود نداشته باشد. آمارهاي بانك مركزي از افزايش معاملات واحدهاي مسكوني در شهر تهران خبر مي‌دهد. آن طور كه سياستگذار پولي كشور گزارش داده، در بهمن ماه امسال رشد خريد و فروش مسكن ٧/١٧ درصد و در كل يازده ماه سال جاري بيش از ١٢ درصد رشد كرده است. اين مهم قبل از هر چيز نشان‌دهنده آن است كه مي‌توان براي سال ٩٧ اميدواري‌هاي بيشتري به رونق در اين بخش داشت. اهميت رونق در بخش مسكن به روابط پسيني و پيشيني اين بخش با ديگر بخش‌هاي اقتصاد است و با بهبود وضعيت در اين بخش، بخش‌هاي ديگر اقتصاد هم با افزايش تقاضا و بهبود بازار مواجه مي‌شوند. تحولات اقتصادي كشور حاكي از آن بود كه بازار مسكن در ماه‌هاي پاياني سال بايد با رونقي قابل توجه مواجه شود. هم‌اكنون آمارها نيز از بهبود وضعيت مسكن در كشور خبر مي‌دهند و اين را بايد به فال نيك گرفت.

به دنبال كاهش نرخ سود سپرده‌هاي بانكي و افزايش سياست‌هاي حمايتي دولت، بخش مسكن نيز توانست پتانسيل خود را بيش از پيش نشان دهد. همچنين تحولات اقتصادي كشور هم خبر از گذار از دوره ركود مي‌دادند و اين تحولات نهايتا به بازار مسكن ياري رساندند تا از رشد بيشتري برخوردار شود و قدرت مانور ساير بازارها را براي جذب سرمايه در كوتاه‌مدت كاهش داد. اين ميان بازار ارز يك استثنا است كه بيشتر از طرف كساني مورد استقبال قرار گرفت كه سرمايه كافي براي حضور در بازار مسكن نداشتند و با سرمايه‌هاي خرد خود تنها اين بازار را براي سرمايه‌گذاري مطلوب ديدند.

با اين همه پيش‌بيني مي‌شود كه رونق بازار مسكن در سال آينده نيز ادامه داشته باشد و به نظر مي‌رسد مي‌توان اميدوار بود كه در سال ٩٧ ديگر ركود مسكن وجود نداشته باشد. در اين ميان لازم است تا دولت هم از گذشته خود درس بگيرد و تصميم‌گيري‌هاي اشتباه گذشته را ديگر در آينده تكرار نكند. دولت بايد شرايطي را فراهم آورد كه ديگر سوداگران نتوانند با حضور در اين بازار، رشد حبابي را به اين بخش تحميل كنند. همچنين ورود دولت به مسائلي چون بافت‌هاي فرسوده و ساخت واحدهاي مسكوني كوچك براي متقاضيان مسكن از جمله تصميمات درست دولت هستند كه باعث شد رونق بازار مسكن عمق بيشتري پيدا كند.

اين يك واقعيت است كه با خروج مسكن از ركود ساير بازارهاي وابسته و بخش‌هاي جانبي نيز به رونق پا مي‌گذارند. براي دولت هم مهم‌ترين تصميم اين است كه براي رسيدن به اشتغال پايداري كه در صنايع وابسته به بخش مسكن وجود دارد، توجه بيشتري به اين بخش داشته باشد. انرژي اين بخش بسيار زياد است، مسكن بخشي است كه مي‌تواند با به حركت درآوردن صنايع گوناگون اشتغال بالا و بلندمدت ايجاد كند.


غلامرضا سلامي/کارشناس

مطالب مرتبط
بازدید از صفحه اول
sendارسال به دوستان
printنسخه چاپی
نظر شما:
نام:
ایمیل:
* نظر:
داغ ترین ها