بخش خصوصی؛ پایه رشد اقتصادی خيرخواهان

بخش خصوصی؛ پایه رشد اقتصادی

اقتصاد ایران در حالی وارد سال پایانی سند چشم‌انداز ۲۰ ساله ۱۳۸۴ تا ۱۴۰۳ می‌شود که موفقیت کمی در جامه عمل پوشاندن به هدف رشد اقتصادی برای تبدیل ایران به اقتصاد اول منطقه مطابق با این سند داشته است. در واقع انتظار طبیعی این بود که دستیابی به رشد اقتصادی بالا و مداوم و به‌تبع آن ایجاد مشاغل جدید برای انبوه جوانان جویای کار، هر اولویت دیگر مدنظر حکومت را تحت‌الشعاع خود قرار دهد.
ایران قوی هاشمی‌طبا

ایران قوی

همچون سال‌های گذشته، در روز 22 بهمن مردم ایران در راهپیمایی سالروز پیروزی انقلاب اسلامی یعنی بیست‌و‌دوم بهمن حضور یافتند و خاطره پیروزی انقلاب و نیز شهدای انقلاب و دفاع مقدس را گرامی داشتند. انقلابی که با شعار استقلال، آزادی، جمهوری اسلامی پیروز شد و مردم اعم از خواص یا عوام با برداشت خود -‌هر‌چند متفاوت- از آن استقبال کرده و بر آن پای فشردند
جمعه ۳۱ فروردين ۱۴۰۳ - 2024 April 19
کد خبر: ۱۰۴۵۷۹
تاریخ انتشار: ۰۹ اسفند ۱۳۹۶ - ۱۵:۰۳
دانشمندان بین‌المللی، در پژوهشی جالب به نتایجی دست یافته‌اند که می‌تواند به وجود میکروب‌هایی خاص در یکی از قمرهای سیاره زحل، اشاره نماید.
تدبیر24»نتایج تحقیقات اخیر دانشمندان، نشان می‌دهد که میکروب‌های خاصی می‌توانند در شرایط انسلادوس – قمر یخی زحل – رشد کرده و از گازهای کربن‌دی‌اکسید و هیدروژن، متان تولید کنند. این محققین اظهار می‌دارند که هیدروژن کافی برای حمایت از این میکروب‌ها، به‌طور بالقوه می‌تواند توسط واکنش‌های ژئوشیمیایی‌ که در هسته‌ سنگی انسلادوس رخ می‌دهند، تولید شود.

انسلادوس نقطه‌ای کانونی‌ برای جستجوی حیات بالقوه‌ی فرازمینی است؛ چرا که در زیر پوشش یخی خود به یک اقیانوس آبی مکان داده است. این قمر، در قطب جنوب خود فعالیت هیدروترمال دارد و حاوی ترکیبات متنوعی از جمله متان، کربن دی‌اکسید، آمونیاک، و هیدروژن مولکولی است که می‌توانند توسط میکروارگانیسم‌ها تولید یا مصرف شوند.

حدس زده می‌شود میکروارگانیسم‌هایی که با عنوان «آرکیای متانوژنیک» شناخته می‌شوند می‌توانند در شرایط پیش‌بینی‌شده‌ قمر انسلادوس با استفاده از کربن دی‌اکسید و هیدروژن مولکولی، پرورش یافته و متان را به‌عنوان محصول فرعی آزاد کنند.

در این خصوص، سیمون ریتمن و همکارانش از دانشگاه وین اتریش، سه تا از این میکروارگانیسم‌ها را تحت ترکیبات گازی و فشار مشابه با قمر زحل، انسلادوس، در آزمایشگاه پرورش دادند.

یکی از این میکروب‌ها، به نام Methanothermococcus okinawensis، توانست به‌خوبی رشد کرده و متان را حتی در حضور ترکیباتی مانند فرمالدهید، آمونیاک یا کربن مونواکسید که رشد دیگر آرکیاهای متانوژنیک را متوقف می‌کردند، تولید کند.

به‌علاوه، دانشمندان فوق دریافتند که پدیده «سرپانتیزاسیون» با دمای پایین، یعنی پروسه‌ای که در آن سنگ‌ها از نظر ژئوشیمیایی تغییر می‌کنند، احتمالاً در هسته‌ انسلادوس رخ می‌دهد و این امر می‌تواند گاز هیدروژن کافی را برای حمایت از میکروب‌های متانوژنیک تولید کند.

نتایج به‌دست‌آمده از این پژوهش جالب، می‌توانند این ایده که میکروارگانیسم‌هایی مانند آرکیای متانوژنیک از لحاظ نظری می‌توانند در انسلادوس پرورش‌یافته و متان تولید کنند، حمایت می‌کند.

بااین‌حال، دانشمندان مجری این پژوهش، هشدار می‌دهند که متان می‌تواند توسط فرایندهای ژئوشیمیایی غیر بیولوژیکی نیز تولید شود. به همین دلیل، لازم است پژوهش‌های بیشتری برای یافتن نشانه‌های شیمیایی از تولید بیولوژیک متان و زندگی میکروبی در انسلادوس انجام گردد.

بازدید از صفحه اول
sendارسال به دوستان
printنسخه چاپی
نظر شما:
نام:
ایمیل:
* نظر:
داغ ترین ها