بخش خصوصی؛ پایه رشد اقتصادی خيرخواهان

بخش خصوصی؛ پایه رشد اقتصادی

اقتصاد ایران در حالی وارد سال پایانی سند چشم‌انداز ۲۰ ساله ۱۳۸۴ تا ۱۴۰۳ می‌شود که موفقیت کمی در جامه عمل پوشاندن به هدف رشد اقتصادی برای تبدیل ایران به اقتصاد اول منطقه مطابق با این سند داشته است. در واقع انتظار طبیعی این بود که دستیابی به رشد اقتصادی بالا و مداوم و به‌تبع آن ایجاد مشاغل جدید برای انبوه جوانان جویای کار، هر اولویت دیگر مدنظر حکومت را تحت‌الشعاع خود قرار دهد.
ایران قوی هاشمی‌طبا

ایران قوی

همچون سال‌های گذشته، در روز 22 بهمن مردم ایران در راهپیمایی سالروز پیروزی انقلاب اسلامی یعنی بیست‌و‌دوم بهمن حضور یافتند و خاطره پیروزی انقلاب و نیز شهدای انقلاب و دفاع مقدس را گرامی داشتند. انقلابی که با شعار استقلال، آزادی، جمهوری اسلامی پیروز شد و مردم اعم از خواص یا عوام با برداشت خود -‌هر‌چند متفاوت- از آن استقبال کرده و بر آن پای فشردند
سه‌شنبه ۰۴ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 2024 April 23
کد خبر: ۱۰۴۵۹۷
تاریخ انتشار: ۱۰ اسفند ۱۳۹۶ - ۰۷:۵۶
هر دولت براي كسب آراي مردم برنامه‌اي را ارايه مي‌دهد و بر اين مبنا سعي مي‌كند مسيري را ترسيم كند كه مردم بيشترين رضايتمندي را از آن داشته باشند.
تدبیر24»گروه‌ها، احزاب و شخصيت‌هاي سياسي از اين رهگذر به حمايت از برنامه‌هاي دولت‌ها مي‌پردازند. اگر به اين موضوع قائل باشيم كه اين موضوع صرفا به ايام انتخابات برنمي‌گردد و امري فرآيندي است و در طول زمان بايد مورد توجه قرار بگيرد، دولت بايد به عهد خود وفادار بوده و ارتباط مستمري را با حاميان و ساير جريانات سياسي داشته باشد. قبل از انتخابات تنها يك جريان سياسي پشت سر دولت قرار مي‌گرفت و منتقدين نيز نقدهاي خود را بيان مي‌كردند. وقتي كه دولت مستقر بايد اسباب گفت‌وگو و مجاري ارتباط‌گيري با حاميان خود و در عين حال ساير جريانات و اقشار و گروه‌هاي سياسي را برقرار كند؛ چه كساني كه از او حمايت كردند و چه كساني كه منتقد او بوده و مخالفت مي‌كردند. اگر اين امر صورت بگيرد، دولت در ادامه كار خود مي‌تواند از پيشنهادات و راهنمايي‌هاي حاميان خود و در عين حال نقدهاي سازنده منتقدان برخوردار شود. اين مساله مقدور نيست، مگر اينكه مسير گفت‌وگو هموار شده و در اين صورت دولت زمينه پذيرش آرا و انديشه‌هاي ديگران را فراهم كند. متاسفانه بعد از انتخابات رياست‌جمهوري مسيري كه قابليت احصا داشته باشد، از جانب دولت براي بهره‌مندي از نظرات حاميان و ديدگاه‌هاي منتقدان به وجود نيامد. اگر آقاي معاون اول اين نقد را مطرح كرده است كه دولت گفت‌وگويي با اصلاح‌طلبان، اصولگرايان و نخبگان ندارد، به نوعي نقد به خود است.

اين كار امر پسنديده‌اي است كه كسي از درون دولت به نقد آن پرداخته باشد اما از طرف ديگر مي‌توان نقد كرد كه چرا اين‌كار توسط دولت صورت نگرفته است. دولت صرفا رييس‌جمهور يا معاون اول آن نيست. وزراي دولت نيز از همين ويژگي برخوردار هستند. خيلي از وزرا باب گفت‌وگو و مفاهمه را بسته‌اند و خود را مبسوط‌اليد نسبت به افكار عمومي مي‌دانند و در عمل نشان داده‌اند اعتقاد فرآيندي نسبت به نظرات مردم ندارند و خود را بي‌نياز از ديدگاه مردم مي‌دانند. اين امر يك آفت براي مديريت بخش‌هاي مختلف و در حالت خاص براي دولت است كه از نظر كارشناسان بهره‌مند نشود.

من پيشنهاد مي‌كنم دولت و به ويژه وزارت كشور زمينه بهره‌مندي از نظرات احزاب سياسي، جريانات فكري و تشكل‌هاي غيردولتي و ان‌جي‌او‌ها را فراهم كنند تا بتواند در آينده فاصله خود را از مردم كم كنند. پيش‌تر گفته‌ام متاسفانه پس از انتخابات تا امروز فاصله بين دولت و مردم و حتي حاميانش افزايش يافته و طبق نظرسنجي‌ها آقاي رييس‌جمهور آراي بسياري را از دست داده است. اگرچه هنوز نااميد نيستيم. اگر دولت و شخص رييس‌جمهور و معاونين و وزراي ايشان مسير رفته را اصلاح كرده و از خردجمعي بهره‌مند شوند، اين فاصله در كوتاه‌مدت ترميم شده و تعداد طيفي كه ممكن است در آينده زاويه بيشتري با دولت پيدا كند، كمتر مي‌شود. نوعي انطباق انديشه‌اي بين برنامه‌ها و ديدگاه‌هاي دولت به وجود مي‌آيد. در غير اين صورت اين فاصله افزون‌تر خواهد شد و دولت و حاميانش در انتخابات گذشته نمي‌توانند به اهداف خود برسند. اين‌گونه نيست كه فقط حاميان به اهداف‌شان نرسند؛ بلكه دولت در ادامه مسيرش با مشكلات عديده‌اي مواجه خواهد شد و سرنوشت پاياني دولت مطلوب نخواهد بود.


جهانبخش خانجانی؛عضو شوراي مركزي حزب كارگزاران
مطالب مرتبط
بازدید از صفحه اول
sendارسال به دوستان
printنسخه چاپی
نظر شما:
نام:
ایمیل:
* نظر:
داغ ترین ها