بخش خصوصی؛ پایه رشد اقتصادی خيرخواهان

بخش خصوصی؛ پایه رشد اقتصادی

اقتصاد ایران در حالی وارد سال پایانی سند چشم‌انداز ۲۰ ساله ۱۳۸۴ تا ۱۴۰۳ می‌شود که موفقیت کمی در جامه عمل پوشاندن به هدف رشد اقتصادی برای تبدیل ایران به اقتصاد اول منطقه مطابق با این سند داشته است. در واقع انتظار طبیعی این بود که دستیابی به رشد اقتصادی بالا و مداوم و به‌تبع آن ایجاد مشاغل جدید برای انبوه جوانان جویای کار، هر اولویت دیگر مدنظر حکومت را تحت‌الشعاع خود قرار دهد.
ایران قوی هاشمی‌طبا

ایران قوی

همچون سال‌های گذشته، در روز 22 بهمن مردم ایران در راهپیمایی سالروز پیروزی انقلاب اسلامی یعنی بیست‌و‌دوم بهمن حضور یافتند و خاطره پیروزی انقلاب و نیز شهدای انقلاب و دفاع مقدس را گرامی داشتند. انقلابی که با شعار استقلال، آزادی، جمهوری اسلامی پیروز شد و مردم اعم از خواص یا عوام با برداشت خود -‌هر‌چند متفاوت- از آن استقبال کرده و بر آن پای فشردند
پنجشنبه ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ - 2024 March 28
کد خبر: ۱۰۴۶۱۰
تاریخ انتشار: ۱۰ اسفند ۱۳۹۶ - ۰۸:۴۶
رئیس سازمان امور مالیاتی گفت: معامله گرانی که به طور سالیانه حداقل به خرید و فروش 5 هزار دلار ارز بپردازند، باید سهم مالیات را هم در نظر بگیرند.
تدبیر24»سید کامل تقوی نژاد رئیس سازمان امور مالیاتی کشور در حاشیه یازدهمین همایش سیاست های مالی و مالیاتی ایران در جمع خبرنگاران درباره برخورد مالیاتی این دستگاه با سوداگران بازار ارز، اظهار کرد: بر اساس ماده 169 قانون مالیات های مستقیم، کسانی که به طور عمده مبادرت به خرید و فروش ارز می کنند اطلاعات سالیانه آنها از طریق بانک مرکزی در اختیار سازمان امور مالیاتی کشور قرار می گیرد.

تقوی نژاد ادامه داد: بر اساس آیین نامه های مصوب، در گذشته افرادی که حداقل 25 هزار دلار سالیانه ارز خرید و فروش می کردند، موظف به پرداخت مالیات بودند اما این امر به علت شدت فعالیت های سوداگرای دلالان دست خوش تغییر قرار گرفت؛ مطابق هماهنگی با وزارت مربوطه حداقل معاملات به 5 هزار دلار کاهش پیدا کرده است بنابراین افرادی که به طور سالیانه به خرید و فروش حداقل 5 هزار دلار می پردازند باید سهم مالیات هم در نظر بگیرند.

وی اضافه کرد: لیستی از مشخصات افرادی که بیش از 5 هزار دلار در سال خرید و فروش می کنند در اختیار مالیات قرار می گیرد، اکنون لیست های ابتدایی از این اهم در اختیار سازمان ناظر قرار گرفته است و همچنین با همکاری و هماهنگی بانک مرکزی، لیستی از صرافی هایی که در این زمینه فعال تراز سایر صرافی ها عمل کرده اند هم تهیه شد.

رئیس سازمان امور مالیاتی کشور در تشریح دسته بندی صرافی ها در امر مالیات دهی، گفت: صرافی ها در سراسر کشور به سه دسته اعم از صرافی هایی که تامین کننده اصلی ارز هستند، صرافی های واسطه و درجه دوم و صرافی های پراکنده و جزئی تقسیم می شوند و بر اساس فعالیت سالیانه و اطلاعاتی که از آنها به اختیار گرفته ایم، مالیات آنها محاسبه می شود.

تقوی نژاد تصریح کرد: بررسی فعالیت ها و میزان دارایی مودیان ارزی سازمان امور مالیاتی تنها به سال مالی 96 ختم نمی شود بلکه اطلاعات مالی و فعالیت های مربوط به سال های گذشته را هم برای تصمیم گیری عادلانه تر و بررسی شفاف تر حسابرسی  در اختیار خود گرفته ایم.

وی بیان کرد: بر اساس ماده 181 قانون مالیات دهی، اگر مودی دستورات این سازمان را تمکین نکند و یا اینکه در ارائه اطلاعات مالی خود استنکافی از خود نشان دهد، نهاد مجری می تواند مطابق اطلاعات ثبتی و نهادینه شده وی در کشور برای آن مالیات و جریمه ای  در نظر بگیرد.

رئیس سازمان امور مالیاتی کشور خبرداد:تعداد زیادی از افرادی که به طور شفاف به فعالیت اقتصادی نمی پردازند و اطلاعات مالی کسب و کار در اختیار این سازمان قرار ندادند را شناسایی کردیم و اطلاعات نهادینه شده آنها در اختیار ماموران مالیاتی قرار گرفته است.

تقوی نژاد معتقد است، صرافی هایی که وابسته به بانک ها عمل می کنند، دارای مجامع هستند که به این واسطه حسابداری و حسابرسی فعالیت از نظم بیشتری در مقایسه با هم نوع های خود برخوردار هستند. صرافی های تحت نظر بانک ها فعالیت اقتصادی شفافی را دارند و بررسی مالیات آنها به طور دقیق  انجام می شود.

وی با اشاره به تعداد صرافی هایی که جزئیات اطلاعات آنها در اختیار سازمان امور مالیاتی قرار دارد، بیان کرد: در میان صرافی های حقوقی تحت نظر بانک ها و همچنین صرافی های حقیقی، اطلاعات و مشخصات جزئی 160 صرافی به ثبت رسیده است و برای حسابرسی مالیات آنها در اختیار سازمان مجری قرار دارد.

رئیس سازمان امور مالیاتی کشور توضیح داد: هنوز رقم دقیقی درباره مبلغ مالیاتی که از این بخش اخذ شده است، در دسترس نیست و پس از حسابرسی و صورت جلسه این موضوع اطلاعات تکمیلی در اختیار رسانه ها قرار می گیرد.

وی اضافه کرد: میزان ارزی که از طریق بانک ها در اختیار صرافی ها گذاشته است، مشخص و ثبت شده است و علاوه بر این موضوع پس از اتمام سال مالی این بخش ها، مالیات آنها مورد بررسی قرار می گیرد. بنابراین صراف های حقوقی تا پایان خرداد ماه و صراف های حقیقی تا پایان تیر ماه مکلف به ارائه اظهار نامه های خود هستند.

این مقام مسئول بیان کرد: در این برهه زمانی، تمرکز بر اطلاعات و وصول اعتبارات در بحث مالیات ها حائز اهمیت است.

تقوی نژاد در خصوص موضوع واردات خودرو گفت: چندی پیش عده ای با سواستفاده از شرایط اخیر کشور، اقدام به واردات خودرو کردند و درآمد هنگفتی را از این طریق کسب کردند. واردات این خودرو ها توسط یک خانواده که دارای چهار برادر هستند انجام شد.

وی افزود:مطابق اطلاعات ثبتی، این برادران با ثبت 18 شرکت در سال های مالی 90 تا 94 حدود 5 میلیارد و 600 میلیون تومان مالیات پرداخت کرده بودند در حالی که مطابق مطالبات سازمان امور مالیاتی باید 830 میلیارد میلیارد تومان مالیات پرداخت می کردند. این برادران با دور زدن مقررات توانستند درآمد شرکت های خود را 79 برابر افزایش دهند که سازمان امور مالیاتی با شناسایی آنها برخورد جدی با این تخلف داشت.
مطالب مرتبط
بازدید از صفحه اول
sendارسال به دوستان
printنسخه چاپی
نظر شما:
نام:
ایمیل:
* نظر:
داغ ترین ها