بخش خصوصی؛ پایه رشد اقتصادی خيرخواهان

بخش خصوصی؛ پایه رشد اقتصادی

اقتصاد ایران در حالی وارد سال پایانی سند چشم‌انداز ۲۰ ساله ۱۳۸۴ تا ۱۴۰۳ می‌شود که موفقیت کمی در جامه عمل پوشاندن به هدف رشد اقتصادی برای تبدیل ایران به اقتصاد اول منطقه مطابق با این سند داشته است. در واقع انتظار طبیعی این بود که دستیابی به رشد اقتصادی بالا و مداوم و به‌تبع آن ایجاد مشاغل جدید برای انبوه جوانان جویای کار، هر اولویت دیگر مدنظر حکومت را تحت‌الشعاع خود قرار دهد.
ایران قوی هاشمی‌طبا

ایران قوی

همچون سال‌های گذشته، در روز 22 بهمن مردم ایران در راهپیمایی سالروز پیروزی انقلاب اسلامی یعنی بیست‌و‌دوم بهمن حضور یافتند و خاطره پیروزی انقلاب و نیز شهدای انقلاب و دفاع مقدس را گرامی داشتند. انقلابی که با شعار استقلال، آزادی، جمهوری اسلامی پیروز شد و مردم اعم از خواص یا عوام با برداشت خود -‌هر‌چند متفاوت- از آن استقبال کرده و بر آن پای فشردند
پنجشنبه ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ - 2024 March 28
کد خبر: ۱۰۴۶۶۶
تاریخ انتشار: ۱۲ اسفند ۱۳۹۶ - ۰۲:۳۰
حضور رئیس فیفا در ایران اتفاق مهمی بود که بهره برداری مثبت از دستاوردهای آن می‌تواند به بهبود شرایط فوتبال ایران در آسیا و جهان کمک کند، موضوعی که تحقق آن در گرو تلاش و لابی‌های مسئولان فدراسیون است.
تدبیر24»اواخر آذرماه امسال بود که رئیس فیفا در بحبوحه مناقشه فوتبال ایران و عربستان به دیدار شیخ‌نشین‌های سعودی رفت و در سفر کوتاه خود به شبه جزیره سعودی علاوه بر دیدار با پادشاه عربستان، با مقامات فوتبالی این کشور نیز گفت وگو کرد.

در آن روزها پرونده بازی نمایندگان ایران و عربستان در کشور بی طرف همچنان باز بود و AFC نیز تصمیم نهایی خود را نگرفته بود. دو ماه بعد از آن، مشخص شد که تلاش مسئولان فدراسیون در مقابل لابی سیاسی سعودی‌ها راه به جایی نبرده و باز هم رای کنفدراسیون فوتبال آسیا به ضرر ایران بود و فدراسیون فوتبال حتی در تعیین میزبان بازی در زمین بی طرف نیز نتوانست حرف خود را به کرسی بنشاند.

بعدها کارشناسان بسیاری از تاثیر دیدار اینفانتینو با مقامات سعودی نوشتند و اینکه لابی به موقع با رئیس فیفا یکی از دلایلی است که باعث شده آنها اکثرا در اتفاقات مهم فوتبال آسیا نقش اصلی را بازی کنند.

بعد از گذشت چند ماه، جیانی اینفانتینو با دعوت فدراسیون فوتبال به تهران آمد و در حضور ۲۴ ساعته خود برنامه فشرده‌ای را پشت سر گذاشت. او پس از اینکه مورد استقبال مسئولان فدراسیون قرار گرفت، صبح پنجشنبه با وزیر ورزش و جوانان دیدار کرد، سپس در نشست پیشکسوتان و جامعه فوتبال شرکت کرد.

او از ساختمان پک دیدار کرد، در مراسم روز جهانی فوتبال زنان حاضر شد و کلنگ افتتاح ساختمان جدید فدراسیون را بر زمین زد، با رییس جمهوری دیدار کرد و و دست آخر در ورزشگاه آزادی حاضر شد تا داربی ۸۶ را از نزدیک ببیند.

به طور کلی، حضور رئیس فیفا در ایران اتفاق مثبتی بود که در شرایط فعلی از هر جهت می‌تواند به کمک فوتبال ایران بیاید. در کنار آن، اینکه فدراسیون فوتبال توانست با وجود حضور کوتاه مدت اینفانتینو در ایران، برنامه‌های مختلفی را با شرکت او تدارک ببیند بسیار ارزشمند بود که از طرفی او را در جریان پیشرفت‌های فوتبال ایران قرار داد و از طرف دیگر، طبق برنامه‌های مختلف فیفا برای توسعه فوتبال در آسیا موجب حمایت مالی و تجهیزاتی از فدراسیون ایران می شود.

اما مهمترین دستاورد فوتبال ایران از سفر بلندپایه‌ترین مقام فوتبالی به تهران می‌تواند در بهبود نقش ایران در تصمیم‌گیری‌های AFC و گرفتن حق باشگاه‌ها در میزبانی که در چند سال اخیر به معضل بزرگی تبدیل شده، خلاصه شود.

حضور رئیس فیفا در ایران اتفاق لازم و مهمی بود که رخ داد اما مهمتر از آن این است که تاج و همکارانش در جلساتی که با او برگزار کرده‌اند بتوانند قدرت را به دستان مدیران ایرانی برای تاثیرگذاری در فوتبال آسیا برگردانند. قطعا کسی بیشتر از شخص رئیس فدراسیون که مسئولیت نخست را در فوتبال بر عهده دارد از بازی خوردن ایران در تصمیم های مهم AFC سرخورده نشد و حال، او این فرصت را داشته که با استفاده از دیپلماسی فوتبالی و گرفتن امتیاز از رئیس فیفا به کابوس چندسال اخیر فوتبال ایران خاتمه دهد.

نکته مثبت در این میان صحبت‌های اینفانتینو در زمان حضورش در تهران بود که ایران را کشوری کاملا فوتبالی معرفی کرد و گفت بخاطر علاقه زیاد هواداران ایرانی به فوتبال، ایران را خانه خودش می‌داند. در واقع مرد سوئیسی به این موضوع که مهمترین وجه تمایز فوتبال ایران با کشورهای حاشیه خلیج فارس است به خوبی واقف بوده و می‌داند که سرریز حمایت‌های مالی، انسانی و تکنولوژیک به چنین کشوری در واقع کمک به توسعه حرفه‌ای فوتبال و بازگشت سود به خود فیفا است.

بحث دیگر که در چند سال گذشته یکی از نقطه ضعف‌های ورزش ایران بود و وزیر ورزش هم در مقطعی به آن اشاره کرد، گرفتن میزبانی رقابت‌های آسیایی و جهانی بود که قطعا روز گذشته مسئولان فدراسیون و وزارت در حضور رئیس فیفا آن را مطرح کرده‌اند.

از امروز به بعد مسئولیت تاج و همکارانش در فدراسیون دوچندان می‌شود چرا که همه منتظرند ببینند فدراسیون فوتبال از این فرصت خوب برای مطرح کردن مسائل با رئیس فیفا و گرفتن امتیاز از او چگونه عمل کرده و تا چه حد بر خواسته‌های به حق خود پافشاری می‌کند. رویدادها و اتفاقات فوتبالی مهمی در پیش است که ایران می‌تواند نهایت استفاده از آنها را ببرد و در آینده‌ای نزدیک معلوم می‌شود سفر کوتاه اینفانتینو به ایران برای فوتبال‌مان پربار بوده یا خیر.

بازدید از صفحه اول
sendارسال به دوستان
printنسخه چاپی
نظر شما:
نام:
ایمیل:
* نظر:
داغ ترین ها