بخش خصوصی؛ پایه رشد اقتصادی خيرخواهان

بخش خصوصی؛ پایه رشد اقتصادی

اقتصاد ایران در حالی وارد سال پایانی سند چشم‌انداز ۲۰ ساله ۱۳۸۴ تا ۱۴۰۳ می‌شود که موفقیت کمی در جامه عمل پوشاندن به هدف رشد اقتصادی برای تبدیل ایران به اقتصاد اول منطقه مطابق با این سند داشته است. در واقع انتظار طبیعی این بود که دستیابی به رشد اقتصادی بالا و مداوم و به‌تبع آن ایجاد مشاغل جدید برای انبوه جوانان جویای کار، هر اولویت دیگر مدنظر حکومت را تحت‌الشعاع خود قرار دهد.
ایران قوی هاشمی‌طبا

ایران قوی

همچون سال‌های گذشته، در روز 22 بهمن مردم ایران در راهپیمایی سالروز پیروزی انقلاب اسلامی یعنی بیست‌و‌دوم بهمن حضور یافتند و خاطره پیروزی انقلاب و نیز شهدای انقلاب و دفاع مقدس را گرامی داشتند. انقلابی که با شعار استقلال، آزادی، جمهوری اسلامی پیروز شد و مردم اعم از خواص یا عوام با برداشت خود -‌هر‌چند متفاوت- از آن استقبال کرده و بر آن پای فشردند
شنبه ۰۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 2024 April 20
کد خبر: ۱۰۴۶۸۵
تاریخ انتشار: ۱۲ اسفند ۱۳۹۶ - ۰۸:۰۹
تقریبا اکثر تحلیلگران بر این امر معتقدند که برای حل مشکلات کشور و ایجاد گشایش‌های سازنده برای جامعه و مردم راهی جز اصلاحات وجود ندارد.
تدبیر24» این امری مسلم است، چون از سویی برخی از روش‌هایی که در کشور دنبال شده و سیاست‌هایی که اتخاذ شده به‌ویژه جنبه‌هایی که متاثر از رفتارهای افراطی و افکار بسته و متصلب بوده، موجب شده که کشور با برخی مشکلات و ناکارآمدی‌ها مواجه شده و شرایط در برخی زمینه‌ها سخت‌ شود. طبیعی است که تداوم این روش‌ها جواب نداده، موجب انباشت مشکلات و منجر به توسعه و گسترش نارضایتی‌ها می‌شود و یأس و دلسردی را بر جامعه و مدیریت کشور حاکم می‌کند. از طرف دیگر اگر از اصلاحات گذر کنیم؛ بدیل دیگر آن طرح‌های گذار از نظام و طرح‌هایی است که بیشتر دشمنان نظام مترصد آن هستند و با عملیات روانی بر روی آن کار می‌کنند. بنابر این همه جناح‌های کشور به خصوص هیات حاکمه باید به طور عمیق‌تر از گذشته بدین نکته توجه کنند که کشور نیازمند تجدید نظر در برخی از سیاست‌ها به‌ویژه آن بخش‌هایی که متأثر از سیاست‌های انقباضی و تندروانه است تا گشایش‌هایی در جامعه حاصل شود و این روند چالش‌زا به روندی هم‌افزا و سازنده تبدیل گردد. برای مثال، رسانه‌هایی در کشور که از بیت‌المال ارتزاق می‌کنند نباید با روش‌های تخریبی و با وارد شدن در جناح‌بندی‌های سیاسی در ایجاد یأس در جامعه نقشی داشته باشند. چنین رسانه‌هایی نباید خود را یک طرف ماجرا فرض کرده و با طرح مستمر مشکلات و برجسته‌سازی آنها، در جامعه سرخوردگی، سیاه‌نمایی و انفعال ایجاد کنند. برخی رسانه‌ها از این روش در بخش‌های سیاسی خود استفاده می‌کنند و در مقابل توصیه‌ها هم تغییری نشان نمی‌دهند. در موضوع انتخابات نیز بارها گفته شده که روش‌های انقباضی و عدم تایید صلاحیت‌ها اگر مبتنی بر قانون نباشد به هیچ وجه به صلاح کشور نیست. این امر صرفا موجب می‌شود که کشور، نظام و مدیریت کشور از نیروهای برجسته و کارآمد محروم شود و زمینه برای کسانی باز شود که از تجربه و کارآمدی لازم برخوردار نیستند و این نمی‌تواند حلال مشکلات پیش روی کشور باشد. نگاه انقباضی و سخت‌گیرانه به مدیریت و جامعه، موجب انفعال می‌گردد و احساس ناخوشایندی ایجاد می‌کند که بسیار مضر و مخرب بوده و موجب خواهد شد که مدیران منفعل شده و شجاعت خود را از دست بدهند و جامعه نیز از این نیروها محروم شود. اگر در حوزه اقتصادی به دنبال توسعه و گشایش‌های جدی در کشوریم که از آن طریق به توسعه کسب و کار مردم بپردازیم و اشتغال را رونق دهیم، نیازمند جامعه‌ای آرام هستیم. سرمایه‌گذاران باید بدون هیچ دغدغه‌ای بتوانند وارد کشور شوند و سرمایه‌گذاری کنند و در عین حال بخش‌هایی که باید نظارت داشته باشند به کار نظارتی خود بپردازند. البته در بخش‌هایی گاه با نگرش خاصی مواجه می‌شویم که به هیچ عنوان زیبنده و در شأن نظام و ملت ایران نیست. نگاه‌های بسته جنبه بازدارنده دارد و منجر به چالش‌های فراگیر و مخرب می‌شود. باید در این روش‌ها تجدید نظر صورت گیرد و اقدامات موثری اتفاق بیفتد تا با ایجاد گشایش‌های منطقی و سازنده بتوان فضایی در جامعه ایجاد کرد که همه نیروها فرصت حضور در صحنه و خدمت به مردم و کشور را پیدا کنند.




مرتضی مبلغ،فعال سیاسی اصلاح‌طلب
مطالب مرتبط
بازدید از صفحه اول
sendارسال به دوستان
printنسخه چاپی
نظر شما:
نام:
ایمیل:
* نظر:
داغ ترین ها