بخش خصوصی؛ پایه رشد اقتصادی خيرخواهان

بخش خصوصی؛ پایه رشد اقتصادی

اقتصاد ایران در حالی وارد سال پایانی سند چشم‌انداز ۲۰ ساله ۱۳۸۴ تا ۱۴۰۳ می‌شود که موفقیت کمی در جامه عمل پوشاندن به هدف رشد اقتصادی برای تبدیل ایران به اقتصاد اول منطقه مطابق با این سند داشته است. در واقع انتظار طبیعی این بود که دستیابی به رشد اقتصادی بالا و مداوم و به‌تبع آن ایجاد مشاغل جدید برای انبوه جوانان جویای کار، هر اولویت دیگر مدنظر حکومت را تحت‌الشعاع خود قرار دهد.
ایران قوی هاشمی‌طبا

ایران قوی

همچون سال‌های گذشته، در روز 22 بهمن مردم ایران در راهپیمایی سالروز پیروزی انقلاب اسلامی یعنی بیست‌و‌دوم بهمن حضور یافتند و خاطره پیروزی انقلاب و نیز شهدای انقلاب و دفاع مقدس را گرامی داشتند. انقلابی که با شعار استقلال، آزادی، جمهوری اسلامی پیروز شد و مردم اعم از خواص یا عوام با برداشت خود -‌هر‌چند متفاوت- از آن استقبال کرده و بر آن پای فشردند
جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - 2024 March 29
کد خبر: ۱۰۴۷۸۷
تاریخ انتشار: ۱۳ اسفند ۱۳۹۶ - ۰۸:۵۵
عضو کمیسیون اجتماعی مجلس:
عضو کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی ‌گفت: هر اقدامی‌ در جهت نوسازی بافت‌های فرسوده ضمن کاهش هزینه‌های جاری مدیریت شهری به دسترسی مردم به خدمات شهری کمک شایانی خواهد کرد.
تدبیر24»سهیلا جلودارزاده در گفت و گو با اکوناپرس با بیان این مطلب افزود: بافت فرسوده به جهت ایمنی و سلامت ساکنان آن مشکلات متفاوت و متعددی دارد، یکی مساله استحکام این ساختمان‌هاست که با ابزار و مصالحی ساخته شده که با شرایط زندگی امروز متفاوت است.

وی ادامه داد: این موضوع هم به لحاظ اشغال فضاهای غیرمفید و اینکه نمی‌توان از زمین آنها چند برابر استفاده کرد هم اینکه خیابان‌ها و کوچه‌هایی که به این بافت فرسوده منتهی می‌شود و متناسب با وسایل آتش‌نشانی و آمولانس‌های امداد و نجات نیست، مهم تلقی می شود و اگر حادثه‌ای نظیر زلزله یا آتش سوزی رخ دهد یا حتی اگر کسی نیاز به خدمات اورژانسی داشته باشد، به خاطر بافت فشرده و معابر کم عرض و موانعی مانند درخت و تیر برق و ... نمی‌توانند از این خدمات بهره ببرند و مسلما متضرر خواهند شد.

جلودارزاده اضافه کرد: سیستم لوله کشی‌های شهری مثل آب، گاز و خدمات مخابراتی سیستم پیچیده و مشکل‌زایی را دارد و همه اینها دلایلی هستند تا بافت‌های فرسوده را تغییر بدهیم. یعنی تغییر بافت نه تنها زیان‌ده نیست بلکه می‌تواند کاهش هزینه‌ها را نیز دربر داشته باشد و هم سود برای کسانی که این کار را می‌کنند، داشته باشد.

این عضو کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی‌ تصریح کرد: فضاهای بافت فرسوده که مساحت کمی ‌دارند می‌توانند با هم تجمیع شده و کوچه‌های زمینی به راه رو‌های هوایی نظیر آپارتمان‌ها و طبقات متعدد تکثیر و تبدیل شود، همه اینها مزایایی است که تجمیع، بازسازی و نوسازی می‌تواند داشته باشد.

وی با تاکید براینکه شهرداری و نهادهای زیربط باید برنامه نوسازی را تسریع بخشند، گفت: تهران روی گسل‌های متفاوتی قرار گرفته است و باید طرح‌های نوسازی سریع‌تر آغاز به کار کنند. با این کار هم سرویس‌دهی به مراکز نوسازی شده آسان‌تر خواهد شد و هم دسترسی افرادی که در این محل‌ها ساکن خواهند شد به خدمات شهری بیشتر و راحت‌تر خواهد بود. به عنوان مثال برای جمع‌آوری زباله یک ساختمان چند طبقه هزینه و وقت کمتری نسبت به کوچه‌های عریض و طویلی دارد که خیلی کمتر از آپارتمان‌ها واحد مسکونی دارند.

جلودارزاده با اشاره به کمک‌هایی که مجلس می‌تواند به دولت در راستای اجرای برنامه ملی بازآفرینی شهری کند، اضافه کرد: مجلس می‌تواند وجوه اداره شده را به سمت این طرح و کار نوسازی هدایت کند و هم اعتبارات بیشتری را برای ساخت مسکن هم به انبوه‌سازان و هم به ساختمان‌هایی که با مشارکت افراد نوسازی می‌شود، به شکل هدایت شده اختصاص دهد.

این عضو کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی‌تصریح کرد: همچنین می‌توان معافیت‌های پرداخت عوارض شهری به شهرداری را برای مردم که در کار نوسازی مشارکت می‌کنند، در نظر گرفت تا این تشویق را برای مردم داشته باشد که سریع‌تر این کار را انجام بدهند.

وی با بیان اینکه هر طرحی که بتواند کار نوسازی بافت‌های فرسوده را راحت‌تر کند برای کشور مفید است، اضافه کرد: چه برنامه ملی بازآفرینی شهری و چه هر طرحی که باعث شود روند نوسازی تسریع یابد نوعی مشوق برای اجرای این طرح محسوب می‌شود، در حال حاضر بافت‌های فرسوده که در مناطق محروم قرار دارد، افرادی که خودشان بخواهند دست به نوسازی بزنند شاید با مشکل منابع مواجه شوند اگرچه برخی با استفاده از مشارکت اینکار را انجام می‌دهند.

جلودارزاده گفت: اگر همین کاراز فرمول خوبی پیروی کند می‌تواند موفق باشد، حتی برای کسانی که در رابطه با تجمیع کار می‌کنند هم می‌توان مشوق‌هایی را در نظر گرفت که سرعت عمل را بیشتر می‌کند. اینکار می‌تواند رکود بازار مسکن را نیز دچار تغییر کند.
بازدید از صفحه اول
sendارسال به دوستان
printنسخه چاپی
نظر شما:
نام:
ایمیل:
* نظر:
داغ ترین ها