بخش خصوصی؛ پایه رشد اقتصادی خيرخواهان

بخش خصوصی؛ پایه رشد اقتصادی

اقتصاد ایران در حالی وارد سال پایانی سند چشم‌انداز ۲۰ ساله ۱۳۸۴ تا ۱۴۰۳ می‌شود که موفقیت کمی در جامه عمل پوشاندن به هدف رشد اقتصادی برای تبدیل ایران به اقتصاد اول منطقه مطابق با این سند داشته است. در واقع انتظار طبیعی این بود که دستیابی به رشد اقتصادی بالا و مداوم و به‌تبع آن ایجاد مشاغل جدید برای انبوه جوانان جویای کار، هر اولویت دیگر مدنظر حکومت را تحت‌الشعاع خود قرار دهد.
ایران قوی هاشمی‌طبا

ایران قوی

همچون سال‌های گذشته، در روز 22 بهمن مردم ایران در راهپیمایی سالروز پیروزی انقلاب اسلامی یعنی بیست‌و‌دوم بهمن حضور یافتند و خاطره پیروزی انقلاب و نیز شهدای انقلاب و دفاع مقدس را گرامی داشتند. انقلابی که با شعار استقلال، آزادی، جمهوری اسلامی پیروز شد و مردم اعم از خواص یا عوام با برداشت خود -‌هر‌چند متفاوت- از آن استقبال کرده و بر آن پای فشردند
پنجشنبه ۰۶ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 2024 April 25
کد خبر: ۱۰۴۸۴۳
تاریخ انتشار: ۱۳ اسفند ۱۳۹۶ - ۱۵:۰۵
بهشتی خطاب به دانشجویان:
یک استاد دانشگاه گفت: دانشجویان و تشکل های دانشجویی باید صدای جامعه خود باشند، از بیرون این کشور اتفاقی نمی‌افتد، دانشجویان باید صدای مردم باشند.
تدبیر24»علی‌رضا بهشتی استاد علوم سیاسی دانشگاه تربیت مدرس در هفتاد و پنجمین مجمع سالیانه انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه تهران و علوم پزشکی تهران، اظهار کرد: وقتی از هفتادو پنجمین سالگرد تاسیس یک انجمن سخن به میان می‌آید سوال مطرح می شود که موسسان این انجمن در اول چه هدفی را دنبال می کردند؟

وی سپس به شرایط سیاسی و ابراز وجود اندیشه های مختلف سیاسی از جمله مارکسیست‌ها و لیبرال‌ها در زمان مبارزات انقلابی اشاره کرد و گفت که ایجاد انجمن اسلامی در آن زمان کار ویژه‌ای بوده است.

بهشتی همچنین گفت: جا دارد یاد کنیم از محمد مصدق که انقلاب هر چیزی را از او نگرفته باشد شعار «نه شرقی و نه غربی » را از دکترین توازن قوای او دارد.

وی ادامه داد: گمان نکنید به راحتی ایجاد تشکل انجمن اسلامی صورت گرفت.  تهمت فشارهای روانی وتبلیغاتی قطعا عرصه را بر بنیان گذاران تنگ کرده بود.

فرزند شهید بهشتی گفت: این گفتمان بیش از هر چیز متکی است به آنچه ما به عنوان روشنفکری دینی می شناسیم. چهره های برجسته آن ها هم مشخص است مرحوم بهشتی، سحابی ، بازرگانی و ... . دانشجویان لازم است برای شناخت آن ها تلاش بیشتری کنند از این نظر که از آن ها الکو بگیریم.

وی افزود: مهمترین نقشی که انجمن اسلامی می تواند ایفا کند این است که به صورت منتقد اجتماعی عمل کند. اگر این گفته شهید بهشتی که دانشجو موذن جامعه است را بنا قرار دهیم باید گفت که انجمن ها گلدسته های مسجد هستند. انجمن های دانشجویی باید آزاد باشند. مبادا احساس علاقه به یک جریان سیاسی باعث شود آن جریان را از نقد مصون بدارد.

بهشتی یادآور شد: علت اینکه من شخصا در دانشگاه حضور پیدا می‌کنم استفاده از عقاید دانشجوهای پیشرو است. دانشجو باید بتواند آزاد باشد. نقد کند . ما در الگوی زیست مسلمانی که سال ۸۷ در جمعیت تولید و تعاون منتشر کردیم، بحث مهمی را در رابطه با نقد مشفقانه منتشر کردیم . چرا نقد مشفقانه آنقدر مهم است؟ آیا می تواند تاثیر گذار باشد؟ وضعیت کنونی را که نظاره کنیم می بینیم که نظام ما از دو بحران بزرگ رنج می برد؛ یکی کارآمدی و یکی مشروعیت .

وی همچنین خاطرنشان کرد: فساد ما را زمین گیر کرده است. اما چه طور ناکارآمدی و فساد این کار را با جامعه می‌کند؟ عوامل زیادی وجود دارد اما نظام تصمیم گیری که باید بر اساس خرد ورزی همگانی شکل گرفته باشد وقتی به تصمیم گیری فردی منجر شود دست کم دچار ناکارآمدی می شود.

این فعال سیاسی اصلاح طلب با بیان اینکه «خردورزی همگانی یک تصمیم گیری جهانی است» گفت: این خرد ورزی شکل گرفته و به جامعه مدرن رسیده است. نظارت همگانی را ما در دین به امر به معروف و نهی از منکر می شناسیم که با آنچه که در جامعه امروز ما است متفاوت است.

وی در ادامه این سخنرانی اظهار کرد:تشکل های دانشجویی یکی از از مهم ترین ابزارهای نظارتی در جامعه هستند. وقتی یک تشکل می بیند که به علت فساد گسترده به خاطر ریای  سرمایه‌های اجتماعی اش دچار مشکل شده است،  نقد کند. حضور انجمن و دانشجویان باید بسیار پرنگ تر از این ها باشد، باید ظرفیت ها و امکانات عصری که در آن زندگی می کنیم را بشناسیم و از آن استفاده کنیم. در همین سال ها و ماه های گذشته قدرت افکار عمومی را دیده‌ایم. افکار عمومی با استفاده از ابزارهایی که در دست دارد بر تصمیم گیرندگان تاثیر می گذارد. تصمیمی که واقعیت های اجتماع را بدون روتوش نشان بدهد.

این استاد دانشگاه در توضیح اهمیت توجه به افکار عمومی تصریح کرد: افکار عمومی نه تنها در کشور ما که در همه کشورها نقش بسیار مهمی در تعیین  و اصلاح مسیر بر عهده دارد، این قدرت افکار عمومی لازم است در عرصه عمومی هم به منصه ظهور برسد.

وی در همین راستا یادآور شد: همه ما کم و بیش به تاریخ علاقه مند هستیم و همه می‌دانیم که در تاریخ سلسله ها آمده‌اند و رفته‌اند. عمر کوتاه یا طولانی اما آمده و رفته‌اند اما جامعه ایرانی به زندگی خود ادامه داده است؛ چراکه سرمایه های اجتماعی کم و بیش حفظ شده است. دو مولفه از مهم ترین مولفه ها به اعتماد مردم به مردم باز می کردد.

این استاد دانشگاه خطاب به انجمن اسلامی دانشجویان گفت: من از تشکل های دانشجویی وانجمن های اسلامی تقاضا دارم آغوش خود را بیشتر باز کند. نمی دانم از اهل سنت در میان شما هست یا خیر. پیشنهاد می کنم آغوش خود را به روی آنها باز کنید.
بازدید از صفحه اول
sendارسال به دوستان
printنسخه چاپی
نظر شما:
نام:
ایمیل:
* نظر:
داغ ترین ها