بخش خصوصی؛ پایه رشد اقتصادی خيرخواهان

بخش خصوصی؛ پایه رشد اقتصادی

اقتصاد ایران در حالی وارد سال پایانی سند چشم‌انداز ۲۰ ساله ۱۳۸۴ تا ۱۴۰۳ می‌شود که موفقیت کمی در جامه عمل پوشاندن به هدف رشد اقتصادی برای تبدیل ایران به اقتصاد اول منطقه مطابق با این سند داشته است. در واقع انتظار طبیعی این بود که دستیابی به رشد اقتصادی بالا و مداوم و به‌تبع آن ایجاد مشاغل جدید برای انبوه جوانان جویای کار، هر اولویت دیگر مدنظر حکومت را تحت‌الشعاع خود قرار دهد.
ایران قوی هاشمی‌طبا

ایران قوی

همچون سال‌های گذشته، در روز 22 بهمن مردم ایران در راهپیمایی سالروز پیروزی انقلاب اسلامی یعنی بیست‌و‌دوم بهمن حضور یافتند و خاطره پیروزی انقلاب و نیز شهدای انقلاب و دفاع مقدس را گرامی داشتند. انقلابی که با شعار استقلال، آزادی، جمهوری اسلامی پیروز شد و مردم اعم از خواص یا عوام با برداشت خود -‌هر‌چند متفاوت- از آن استقبال کرده و بر آن پای فشردند
جمعه ۳۱ فروردين ۱۴۰۳ - 2024 April 19
کد خبر: ۱۰۴۸۴۸
تاریخ انتشار: ۱۳ اسفند ۱۳۹۶ - ۱۶:۲۸
بهار در قطب شمال ۱۶ روز زودتر از دهه‌های قبل آغاز شده است.
تدبیر24»کارشناسان محیط زیست می‌گویند: تغییرات اقلیمی باعث شده هرچه به سمت شمال کره زمین پیش می‌رویم تغییر فصل‌ها به طور چشمگیری زودتر رخ دهند و بر اساس مطالعه‌ای تازه، بهار در قطب شمال نسبت به دهه‌ی قبل ۱۶ روز زودتر آغاز شده است.

این مطالعه در مجله "ساینتیفیک ریپورتز" و در میان نگرانی‌های روزافزون بابت گرم شدن گرینلند، سیبری، آلاسکا و دیگر مناطق شمالی دوردست که اخیرا جهش دمای غیرمعمولِ طولانی و مکرر را در انقلاب زمستانی تجربه کرده‌اند،‌ منتشر شده است.

کارشناسان دانشگاه کالیفرنیا - دیویس، مطالعه خود را بر اساس سوابق دمایی و ۷۴۳ مطالعه فنولوژیک قبلی که زمان‌بندی مهاجرت پرندگان، شکفتن گل‌ها و آوازخوانی دوزیستان را تحت نظر قرار گرفته بود، انجام دادند.

 طبق این مطالعه پایان زمستان نسبت به ۱۰سال اخیر در لس آنجلس یک روز و در قطب شمال دو هفته زودتر رخ می دهد. این پیشروی  نسبت به مطالعات قبلی افزایش تقریبا سه برابری داشته است. این نشان‌ می‌دهد تغییرات اقلیمی در قطب شمال جایی که درجه حرارت دو برابر بیشتر از میانگین جهانی در حال افزایش است و میدان‌های یخچالی به سرعت در حال ذوب شدن هستند، چگونه در حال وقوع است.

روند گرمایش در هفته‌های اخیر در مناطق شمالی غیرمعمول بوده است. به گفته دانشمندان، درجه حرارت در مرکز قطب شمال زمستان امسال چهار درجه سانتی‌گراد بیش از میانگین بوده است و در ماه فوریه بسیاری از مناطق دمایی ۱۰ درجه بیشتر از مقیاس‌های تاریخی را تجربه کردند و با وجود نوسانات انتظار می‌رود که این روند ادامه داشته باشد.

همچنین در امواج سواحل این مناطق نیز تغییراتی دیده می شود. جز و مد در این امواج تشدید و پیشروی امواج به ساحل بیشتر شده است که عواقبی چون ذوب صفحات یخی، کاهش یخ‌های دریایی، ذوب لایه‌های منجمد روی زمین و زیر آب‌ها، برف کمتر و باران بیشتر در زمستان‌ها را در پیش دارد.

به گزارش گاردین، ماه فوریه شاهد چنین گرمایشی با تناوبی بی‌سابقه بوده است.

برچسب ها: تدبیر24 ، بهار ، زودرس
بازدید از صفحه اول
sendارسال به دوستان
printنسخه چاپی
نظر شما:
نام:
ایمیل:
* نظر:
داغ ترین ها