بخش خصوصی؛ پایه رشد اقتصادی خيرخواهان

بخش خصوصی؛ پایه رشد اقتصادی

اقتصاد ایران در حالی وارد سال پایانی سند چشم‌انداز ۲۰ ساله ۱۳۸۴ تا ۱۴۰۳ می‌شود که موفقیت کمی در جامه عمل پوشاندن به هدف رشد اقتصادی برای تبدیل ایران به اقتصاد اول منطقه مطابق با این سند داشته است. در واقع انتظار طبیعی این بود که دستیابی به رشد اقتصادی بالا و مداوم و به‌تبع آن ایجاد مشاغل جدید برای انبوه جوانان جویای کار، هر اولویت دیگر مدنظر حکومت را تحت‌الشعاع خود قرار دهد.
ایران قوی هاشمی‌طبا

ایران قوی

همچون سال‌های گذشته، در روز 22 بهمن مردم ایران در راهپیمایی سالروز پیروزی انقلاب اسلامی یعنی بیست‌و‌دوم بهمن حضور یافتند و خاطره پیروزی انقلاب و نیز شهدای انقلاب و دفاع مقدس را گرامی داشتند. انقلابی که با شعار استقلال، آزادی، جمهوری اسلامی پیروز شد و مردم اعم از خواص یا عوام با برداشت خود -‌هر‌چند متفاوت- از آن استقبال کرده و بر آن پای فشردند
پنجشنبه ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ - 2024 March 28
کد خبر: ۱۰۴۸۷۸
تاریخ انتشار: ۱۴ اسفند ۱۳۹۶ - ۰۹:۳۹
به مناسبت عید نوروز و به بهانه عیدی دادن
در گذشته هایی نه چندان دور عیدی در جامعه ما بحث عشق و دوستی بود و آنقدرها مثل امروزه روز مباحث ریالی در آن مطرح نبود.
تدبیر24»اگرچه اسکناس ها جای خود را در بین هدایا و عیدی های نوروزی باز کرده اند اما چطور می توان با دریافت هدیه ای از جنس صنایع دستی ایرانی به عنوان عیدی نوروزی شاد نشد؟ قطعا با خرید یک حصیر ،سفال ، زیورآلات دست ساز یا گلدان های شیشه ای و ... می توانیم به رونق هرچه بیش تر این حوزه کمک کنیم. پای صحبت های سیدمرتضی نقیبی، مدیرعامل استارتاپ چونک و مجتبی گهستونی از کارشناسان حوزه صنایع دستی نشسته ایم تا بدانیم آیا می توان با دادن عیدی های نوروزی از جنس صنایع دستی به رشد این صنعت کمک کرد یا خیر.
کالایی بی رقیب حتی با نمونه های مشابه خارجی
سیدمرتضی نقیبی، مدیرعامل استارتاپ چونک با اشاره به فرهنگ عیدی دادن و رابطه آن با رشد صنایع دستی کشور می گوید: فرهنگ عیدی و هدیه دادن تنها به عید نوروز محدود نمی شود بلکه این فرهنگ ، فرهنگی است که در میان عامه مردم و در اعیاد مختلف وجود دارد اما نکته ای که در این میان حائز اهمیت است بی رقیب بودن صنایع دستی ایرانی است. صنایع دستی تنها کالایی است که مخاطب در هنگام خرید یا هدیه دادن به نمونه خارجی آن حتی فکر هم نمی کند. به طور مثال هنگام خرید لوازم خانگی یا پوشاک ترجیح اکثر مردم خرید برندهای خارجی است اما صنایع دستی کالایی است که با نمونه خارجی آن مقایسه نمی شود و همین ایرانی و دست ساز بودن آن برای مخاطب اولویت دارد. قطعا عید نوروز که در آن  اکثر مردم هم عیدی می دهند و هم عیدی می گیرند یکی از بهترین فرصت  ها برای رشد صنایع دستی کشور است تا از این صنعت به عنوان یک کالا و هدیه فاخر بهره ببرند.
تنوع قیمتی از 20 هزار  تا20میلیون تومان
وی با اشاره به این موضوع که صنایع دستی در قیمت براساس پارامترهای مختلف می تواند تنوع بالایی داشته باشد، بیان می کند: یکی از مواردی که در تنوع قیمتی صنایع دستی تأثیرگذار است بحث متریال و مواد استفاده است. بحث دیگر صاحب اثر( این که توسط چه استادی تولید شده باشد) بودن کار است. بنابراین با توجه به طیف گسترده شاخه های صنایع دستی که بالغ بر 360 مورد است ، قطعا تنوع قیمتی هم شاهد خواهیم بود. به طور مثال در کارهای سرامیکی ما با صنایع دستی 5 هزار تومانی تا 5 میلیون تومانی( کار استاد اکبری) روبه رو هستیم. همین روند در کارهای فلزی همانند قلم زنی هم نمود دارد. در این شاخه از صنایع دستی نیز ما هم کارهای 100 هزار تومانی داریم که توسط هنرمندانی با سابقه کار کم تر تولید شده اند و هم نمونه های بی نظیری از قلم زنی را شاهد هستیم که قیمت آن ها بالغ بر 20 میلیون تومان است. در واقع دمی توان این تنوع قیمتی را به تمامی شاخه های صنایع دستی تعمیم داد.
استقبال خوب مردم از صنایع دستی
مدرعامل استارتاپ چونک با بیان این که در چندسال گذشته علاوه بر تلاش های دولت و مجلس برای احیای صنایع دستی و اجرای مصوبات اخیر، مبنی بر این که بانک ها و ارگان های دولتی موظف شدند 30 درصد از هدایای خود را از صنایع دستی داخلی تهیه کنند، مواردی مثل استقبال مردم نیز به رشد صنایع دستی کمک شایانی کرد، ادامه می دهد: در دهه 70، 60 به دلیل باز شدن دروازه کشور به روی ظروف چینی و ژاپنی مردم اکثرا کالای خارجی می خریدند اما در چند سال گذشته حس علاقه مردم به خرید کالاهای ایرانی و صنایع دستی و جای دادن این صنعت در چیدمان و دکوراسیون منازل کاملا مشهود است.در کل نظر ما به عنوان یک استارتاپ حوزه صنایع دستی این است که مردم در سالیان اخیر رجعتی به صنایع دستی داشته اند.
وی با اشاره به برنامه های چونک برای ترویج خرید صنایع دستی و جایگزین کردن هدیه های مالی با صنایع دستی می افزاید: یکی از برنامه های مدون چونک در سال جاری فروش صنایع دستی به سازمان ها و ارگان های مختلف دولتی برای تخصیص هدایا و عیدی های نوروزی است که این موضوع بخش عمده فروش ما را هم شامل می شود.
نقیبی ادامه می دهد:  در حال حاضر کمپین فروش نوروزی ما آغاز شده است و شما می توانید با مراجعه به وبسایت چونک طیف وسیعی از تولیدات را از هنرمندان سراسر کشور مشاهده و خریداری کنید. به مناسبت عید نوروز تخفیفات ویژه ای هم در نظر گرفته ایم و سعی کرده ایم تا صنایع دستی بتواند راه خود را به خانه و چیدمان منازل هم وطنان باز کند و تجربه خرید صنایع دستی برای آنان شکل گیرد .
نقش استارتاپ ها در حمایت از صنایع دستی کشور
مدیرعامل استارتاپ چونک در رابطه با نقش فروشگاه های آنلاین در حمایت از صنایع دستی کشور می گوید: در سال های اخیر فروشگاه آنلاینی که بتواند به طور خاص در حوزه صنایع دستی فعالیت کند و مباحث لجستیکی و  زیرساخت های ارسال را با توجه به این که اکثر کالاهای این حوزه شکستنی هستند، نداشتیم. خوشبختانه چونک توانست این زیرساخت ها را فراهم کند و با استقبال خوبی هم روبه رو بود.رویکرد ما به عنوان یک استارتاپ این است که تنها به دنبال فروش کالا نباشیم بلکه هدف ما در درجه اول تولید محتوا در مورد کیفیت صنایع دستی ایران هم به صورت تصویری و هم متنی بوده تا مخاطبان در درجه اول ضمن آشنایی با صنایع دستی کشور به آن ها اعتماد کرده و در نهایت در صورت علاقه مندی خرید کنند.
بحث دیگر ما موضوع چیدمان بوده  تا بتوانیم صنایع دستی را به عنوان یک کالای مصرفی در چیدمان منازل معرفی و نشان دهیم. قطعا صنایع دستی کشور ما قابلیت رقابت با کالاهای مشابه خارجی نظیر شیشه و کریستال چک و ایتالیا را که در سال های گذشته جای خود را در بازار ایران باز کرده است، دارد. اگر نگاهی به قدمت شیشه گری داشته باشیم متوجه می شویم که اصل این هنر برای ایرانیان و در زمان ساسانیان بوده و از این زمان به اروپا رفته است که نمونه های بی نظیر آن در موزه آبگینه وجود دارد.اما این هنرها یا به درستی به مردم معرفی نشده یا به دست فراموشی سپرده شده است. بنابراین اگر صنایع دستی به عنوان یک رکن چیدمان منازل معرفی و شناخته شود قطعا به بزرگ شدن این بازار هم کمک می شود.هم چنین باید در نظر داشت  که حضور آنلاین ها با توجه به تنوع محصولات، قیمت و گستردگی بالا در عرضه خدمات و محدود نبودن به فضای جغرافیایی خاص  می تواند به رشد این حوزه کمک شایانی کند.
دیدگاه هایمان را تغییر دهیم
نقیبی ادامه می دهد: برخی حساسیت های موجود در سازمان میراث فرهنگی باعث شده تا دست و بال هنرمندان برای خلق ایده  های نو بسته شود. هنوز هم رویکردهای قدیمی و دیدگاه های سنتی تر به حوزه صنایع دستی که باید آثار تماما کار دست بوده و با برخی مواد اولیه خاص ساخته شود باعث شده هنرمندان امروزی تر در تنگنا قرار گیرند. در همین حوزه حتی قوانین به روز نیست و وجود این مشکلات موجب جدایی هنرمندان از سازمان شده است. دیگاه چونک تحت پوشش قراردادن هنرمندانی است که به دلیل ایده هایی نو از ارتباط با سازمان جا مانده اند و ما همواره تلاش می کنیم با تمامی هنرمندانی که آثار آنان المان هایی از ایران را در برمی گیرد، کار کنیم و برای این کار تعاریف و استانداردهای خود را داریم.
نگاهی به تاریخچه هدیه دادن در ایران
در همین رابطه مجتبی گهستونی فعال حوزه گردشگری و صنایع دستی با اشاره به فرهنگ و تاریخچه هدیه دادن بیان می کند: با نگاهی به نقش برجسته ها، متون باستانی و مطالعه مستندات موجود پی می بریم که از دیرباز تا به امروز سنت هدیه دادن در همه فرهنگ ها وجود داشته و دارد. شاید از شروع خلقت تا به امروز ، انسانها با توجه به مهری که بین خود داشته اند سعی می کردند با دادن هدیه آن را به منصه ظهور برسانند و ابراز علاقه خود را با دادن هدیه اعلام کنند. احتمالا نتوان تاریخ دقیقی را برای هدیه دادن در نظر گرفت و دلیل آن غارنشین و کوچ رو بودن انسان های اولیه است که ثبت و ضبط این موارد را با دشواری همراه می کرده است.اما در مورد قدمت هدیه دادن می توان اظهار داشت که سنگ نبشته ها و کتیبه های موجود اعلام می کند که افراد برای ابراز علاقه، اعلام همبستگی و بیان وحدت، هدایایی را به خدایان و حاکمان پیشکش می کردند. قطع به یقین تاریخچه هدیه دادن منوط به کشور ما نمی شود بلکه در سراسر جهان، دادن هدیه مرسوم بوده و هست. در تمام فرهنگ ها افراد با دادن گل، زیورآلات، پارچه ها و در جوامع سنتی تر با دادن احشام به عنوان پیشکش، هدایای خود را ارزانی می داشتند.
چطور به رونق و رشد صنایع دستی کمک کنیم؟
گهستونی ادامه می دهد: کوشش های بسیاری در حال وقوع است که صنایع دستی ما نه تنها به عنوان یک کالای تزییناتی و لوکس بلکه به عنوان یک کالای کاربردی به زندگی مردم وارد شود.به شخصه تلاش می کنم تا هدایای خود را از بین صنایع دستی انتخاب کنم تا ضمن ترویج این کار در بین اقشار جامعه از صنایع دستی نیز حمایت کنم. قطعا برای رونق این حوزه باید از واسطه گری های بیش از حد جلوگیری کرد تا جنس مرغوب با قیمت مناسب به دست مصرف کننده برسد. راه دیگر حمایت مسئولان دولتی و اصحاب رسانه از این حوزه است تا با تبلیغات و دستورالعمل های آنان بتوان به رشد صنایع دستی کشور کمک کرد.
وی با بیان این که سازمان ها و ارگان های مختلف دولتی و غیردولتی باید این را وظیفه خود بدانند که از تولیدات داخلی و محصولات ملی حمایت کنند، ادامه می دهد: متأسفانه گاهی مسئولان خرید در سازمان ها به دلیل عدم شناخت از فرهنگ ملی و زادبوم خود گمان می کنند که صنایع دستی ارزش چندانی ندارند و ترجیح می دهند از لوازم الکترونیکی یا ظروف به عنوان هدیه استفاده کنند، در حالی که صنایع دستی می تواند کاربرد صد در صدی در زندگی روزمره مردم داشته باشد. در همین راستا دولت از طریق ارسال بخش نامه ها به سازمان های مختلف به منظور حمایت از صنایع دستی کشور و تولیدات ملی می تواند همت گمارد. هم چنین فعالان این حوزه می توانند با انجام رایزنی و فرهنگ سازی از طریق گفت و گو با سازمان های مختلف، خرید صنایع دستی را در کنار سایر خریدهای سالیانه یک سازمان بگنجانند.

این فعال حوزه صنایع دستی می افزاید: می توان با ارائه پکیج های مختلف به عنوان هدیه های نوروزی، ذائقه و سلیقه افرادی را که به کاربردی بودن صنایع دستی اعتقادی ندارند تحت تأثیر قرار داد. البته برای نیل به این هدف لازم است تا صنایع دستی ضمن دارا بودن کیفیت مناسب با بسته بندی های درخوری عرضه شوند.
زمانی می توانیم این حوزه را در زندگی اقشار جامعه کاربردی کنیم که صنایع دستی بیش از پیش معرفی شود. راه های دست رسی به صنایع دستی گسترده تر شده و نمایشگاه های دائمی یا فروشگاه هایی به این حوزه اختصاص یابد. هم چنین دولت با دادن بسته های تشویقی و اختصاص دادن بن خرید صنایع دستی به رونق این حوزه کمک کند.

بازدید از صفحه اول
sendارسال به دوستان
printنسخه چاپی
نظر شما:
نام:
ایمیل:
* نظر:
داغ ترین ها