بخش خصوصی؛ پایه رشد اقتصادی خيرخواهان

بخش خصوصی؛ پایه رشد اقتصادی

اقتصاد ایران در حالی وارد سال پایانی سند چشم‌انداز ۲۰ ساله ۱۳۸۴ تا ۱۴۰۳ می‌شود که موفقیت کمی در جامه عمل پوشاندن به هدف رشد اقتصادی برای تبدیل ایران به اقتصاد اول منطقه مطابق با این سند داشته است. در واقع انتظار طبیعی این بود که دستیابی به رشد اقتصادی بالا و مداوم و به‌تبع آن ایجاد مشاغل جدید برای انبوه جوانان جویای کار، هر اولویت دیگر مدنظر حکومت را تحت‌الشعاع خود قرار دهد.
ایران قوی هاشمی‌طبا

ایران قوی

همچون سال‌های گذشته، در روز 22 بهمن مردم ایران در راهپیمایی سالروز پیروزی انقلاب اسلامی یعنی بیست‌و‌دوم بهمن حضور یافتند و خاطره پیروزی انقلاب و نیز شهدای انقلاب و دفاع مقدس را گرامی داشتند. انقلابی که با شعار استقلال، آزادی، جمهوری اسلامی پیروز شد و مردم اعم از خواص یا عوام با برداشت خود -‌هر‌چند متفاوت- از آن استقبال کرده و بر آن پای فشردند
پنجشنبه ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ - 2024 March 28
کد خبر: ۱۰۵۱۲۰
تاریخ انتشار: ۱۶ اسفند ۱۳۹۶ - ۱۵:۴۹
امروز در حالی فعالان بازار سهام شاهد عرضه اولیه شرکت جدیدی در بورس تهران بودند که این موضضوع نتوانست جلوی تداوم افت قیمت‌ها در بازار سهام را بگیرد.
تدبیر24»امروز فعالان تالار شیشه‌ای شاهد ورود یک شرکت بورسی به جمع شرکت‌های گروه دارویی بورس اوراق بهادار بودند، اما حتی خبر عرضه اولیه این شرکت نیز نتوانست بورس تهران را به صورت حتی موقت  از بی رمقی خارج کند. در شرایطی که حاضران در تالار حافظ منتظر کشف قیمت سهام شرکت سرمایه‌گذاری شفا دارو بودند که عده‌ای در صرافی های میدان فردوسی برای خرید دلار به صف شده بودند.  

بازار پر التهاب ارز در این روزها باعث نشده که قیمت سهم‌ها در بازار سهام افزایش یابد و از سویی تعداد متقاضیان ارزهای خارجی با نزدیک شدن سال جدید و مسافرت های نوروزی خارج از کشور بیشتر شده است هر چند که بسیاری از خریداران ارزهای خارجی امروز با هدف سرمایه‌گذاری یا حفظ ارزش پولشان اقدام به خرید ارز می کنند. در چنین شرایطی بی توجهی بازار سرمایه به قیمت دلار سبب شده نگرانی‌ها به نوعی بیشتر در بازار نمود پیدا کند.  

از طرفی نگرانی‌ها از به خطر افتادن تفاهم‌های ایران و گروه ۱+۵ سبب شده ریسک‌های سیستماتیک در بازار سهام افزایش یابد. در روزهای گذشته معاون رئیس جمهور آمریکا تهدید کرده که اگر توافق برجام اصلاح نشود آمریکا از این تفاهم خارج می شود موضوعی که می تواند معاملات بازار سهام ایران را با التهاب هایی همراه کند.

امروز شاخص کل بازده نقدی و قیمتی ۱۳۰ واحد افت کرد و به رقم ۹۶ هزار و ۸۶۰ رسید. شاخص کل هم‌وزن نیز با ۱۱۶ واحد کاهش رقم ۱۶ هزار و ۳۱۲ واحدی را تجربه کرد. شاخص آزاد شناور با افت ۲۲۸ واحدی به رقم ۱۰۳ هزار و ۷۲۵ رسید و شاخص بازار اول و بازار دوم هر یک به ترتیب ۴۶ و ۵۲۰ واحد افت کردند.

گروه مپنا، گروه مدیریت سرمایه‌گذاری امید و پتروشیمی خارک هر یک به ترتیب ۲۲، ۲۰ و ۱۹ واحد تاثیر افزاینده روی دماسنج بازار سرمایه داشتند. در طرف مقابل گسترش نفت و گاز پارسیان، پالایش نفت تهران و پتروشیمی شیراز به ترتیب با ۱۸، ۱۳ و ۱۲ واحد تاثیر کاهنده سعی کردند دماسنج بازار را به سمت پایین هدایت کنند. امروز در گروه محصولات شیمیایی شاهد افت قیمت بسیاری از سهام شرکت‌ها بودیم. در این گروه ۳۰ میلیون سهم به ارزش بیش از ۱۰ میلیارد تومان مورد داد و ستد قرار گرفت. همچنین علی‌رغم اینکه یک شرکت دارویی جدید در گروه محصولات دارویی درج شد، بسیاری از نمادهای این گروه هم‌جهت با جریان کلی این بازار روند کاهش قیمت را تجربه کردند.

امروز سرمایه‌گذاری شفا دارو با نماد شفا، در بورس تهران به روش ثبت سفارش ارز اولیه شد. برای کشف قیمت این سهم کف قیمت ۴۰۰ تومان و سقف قیمت ۴۱۵ تومان در نظر گرفته شد اما در نهایت معامله‌گران بازار سهام این سهم را در سقف قیمت داد و ستد کردند.

در گروه فرآورده‌های نفتی، کک و سوخت هسته‌ای نیز عمدتا شاهد افت قیمت سهم‌ها بودیم. در این گروه ۱۰ میلیون سهم به ارزش ۴ میلیارد و ۷۰۰ میلیون تومان مورد داد و ستد قرار گرفت. در گروه فلزات اساسی و خودرو نیز عمدتا شاهد کاهش قیمت سهم‌ها بودیم.

ارزش معاملات بورس تهران به رقم ۱۹۹ میلیارد تومان رسید که این رقم ناشی از دست به دست شدن ۶۸۲ میلیون سهم و اوراق مالی طی ۱۳۸ هزار و ۵۴۳ نوبت داد و ستد بود.

آیفکس نیز ۰.۹ واحد رشد کرد و به رقم ۱۰۸۰ واحدی رسید.

برچسب ها: تدبیر24 ، عرضه اولیه
بازدید از صفحه اول
sendارسال به دوستان
printنسخه چاپی
نظر شما:
نام:
ایمیل:
* نظر:
داغ ترین ها