بخش خصوصی؛ پایه رشد اقتصادی خيرخواهان

بخش خصوصی؛ پایه رشد اقتصادی

اقتصاد ایران در حالی وارد سال پایانی سند چشم‌انداز ۲۰ ساله ۱۳۸۴ تا ۱۴۰۳ می‌شود که موفقیت کمی در جامه عمل پوشاندن به هدف رشد اقتصادی برای تبدیل ایران به اقتصاد اول منطقه مطابق با این سند داشته است. در واقع انتظار طبیعی این بود که دستیابی به رشد اقتصادی بالا و مداوم و به‌تبع آن ایجاد مشاغل جدید برای انبوه جوانان جویای کار، هر اولویت دیگر مدنظر حکومت را تحت‌الشعاع خود قرار دهد.
ایران قوی هاشمی‌طبا

ایران قوی

همچون سال‌های گذشته، در روز 22 بهمن مردم ایران در راهپیمایی سالروز پیروزی انقلاب اسلامی یعنی بیست‌و‌دوم بهمن حضور یافتند و خاطره پیروزی انقلاب و نیز شهدای انقلاب و دفاع مقدس را گرامی داشتند. انقلابی که با شعار استقلال، آزادی، جمهوری اسلامی پیروز شد و مردم اعم از خواص یا عوام با برداشت خود -‌هر‌چند متفاوت- از آن استقبال کرده و بر آن پای فشردند
جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - 2024 March 29
کد خبر: ۱۰۵۲۵۸
تاریخ انتشار: ۱۹ اسفند ۱۳۹۶ - ۱۳:۲۷
معاون بورس تهران معتقد است که بالا یا پایین آوردن نرخ‌های بهره بدون ریسک برای کسب و کارها باید قبل از اعمال، بهتر تحلیل شود. او درباره نوسان نرخ ارز نیز می گوید افزایش قیمت ارز در مجموع در شرکت‌های بورسی تاثیر مثبت دارد.

تدبیر24»روح‌الله حسینی مقدم در گفت‌وگو با ایسنا، درباره تاثیر بازار ارز بر بازار سرمایه گفت: آنچه برای بازار سرمایه مهم است، ثبات در بازارهای موازی است. چرا که آن متغیرها روی بازار سرمایه تاثیرگذار است. هر چه متغیرها باثبات‌تر و مقاوم‌تر باشند، تاثیر آنها بر بازار سرمایه قابل تحلیل‌تر است.

وی در پاسخ به اینکه بازار سرمایه در چه سطحی از نرخ ارز به ثبات نسبی می‌رسد، گفت: اگر نرخ  ارز در این سطح فعلی باشد، با توجه به اینکه بسیاری از صنایع بورسی، صادرات‌محور هستند، نوسانات ارز روی سودآوری آنها تاثیر دارد.

معاون بورس تهران ادامه داد: در سال ۱۳۹۶ بخشی از رشد سودآوری شرکت‌ها به خاطر افزایش ارزش کالاها در بازارهای جهانی بود. این موضوعات قاعدتا می‌تواند در قیمت سهم‌ها اثرگذار باشند. هر چند صنایعی هستند که به واردات وابسته هستند، ولی برآیند اینها به نظر من در کل برای شرکت‌های بورسی مثبت است.

حسینی مقدم درباره تاثیر گواهی سپرده ریالی مبتنی بر ارز بر بازارهای پول و سرمایه گفت: نگرانی و دغدغه بانک مرکزی این است که جریان نقدینگی را به سمت بازارهای مولد، حتی خود بانک‌ها ببرند و نقدینگی به سمت جریان‌های مخرب وارد نشوند. تاثیر سیاستی که بانک مرکزی دارد و از آن سیاست دفاع می‌کند را باید بعدا دید که آیا توانسته‌اند در جذب نقدینگی کمک کنند یا خیر؟

وی تاکید کرد: ما کمتر از دو ماه پیش با نرخ‌های پایینی مواجه بودیم ولی انتشار آن گواهی سپرده‌ها باعث شد نرخ کف بازار تغییر کند. در روز اول نیز دیدیم که این موضوع روی اسناد خزانه و صندوق‌های سرمایه‌گذاری اثر منفی داشت و باعث شد تعدادی از آنها ابطال شوند. ولی در روزهای آینده این موضوع در بازار هضم شد. بالا بردن نرخ بهره بدون ریسک برای کسب و کارها باید بیشتر و بهتر تحلیل شود.

بازدید از صفحه اول
sendارسال به دوستان
printنسخه چاپی
نظر شما:
نام:
ایمیل:
* نظر:
داغ ترین ها