بخش خصوصی؛ پایه رشد اقتصادی خيرخواهان

بخش خصوصی؛ پایه رشد اقتصادی

اقتصاد ایران در حالی وارد سال پایانی سند چشم‌انداز ۲۰ ساله ۱۳۸۴ تا ۱۴۰۳ می‌شود که موفقیت کمی در جامه عمل پوشاندن به هدف رشد اقتصادی برای تبدیل ایران به اقتصاد اول منطقه مطابق با این سند داشته است. در واقع انتظار طبیعی این بود که دستیابی به رشد اقتصادی بالا و مداوم و به‌تبع آن ایجاد مشاغل جدید برای انبوه جوانان جویای کار، هر اولویت دیگر مدنظر حکومت را تحت‌الشعاع خود قرار دهد.
ایران قوی هاشمی‌طبا

ایران قوی

همچون سال‌های گذشته، در روز 22 بهمن مردم ایران در راهپیمایی سالروز پیروزی انقلاب اسلامی یعنی بیست‌و‌دوم بهمن حضور یافتند و خاطره پیروزی انقلاب و نیز شهدای انقلاب و دفاع مقدس را گرامی داشتند. انقلابی که با شعار استقلال، آزادی، جمهوری اسلامی پیروز شد و مردم اعم از خواص یا عوام با برداشت خود -‌هر‌چند متفاوت- از آن استقبال کرده و بر آن پای فشردند
پنجشنبه ۳۰ فروردين ۱۴۰۳ - 2024 April 18
کد خبر: ۱۰۵۴۲۳
تاریخ انتشار: ۲۱ اسفند ۱۳۹۶ - ۱۱:۳۱
حداد عادل در اختتامیه جشنواره کتاب سال سبک زندگی:
حدادعادل در مراسم اختتامیه نخستین جشنواره کتاب سال سبک زندگی گفت: هیچ بستری بیشتر از سبک زندگی، نمی‌تواند زمینه نفوذ را فراهم کند. ملتی که سبک زندگی خودش را از دست بدهد، حساسیت خودش را در برابر نفوذ از دست می‌دهد.
تدبیر24»مراسم اختتامیه نخستین جشنواره کتاب سال سبک زندگی با حضور غلامعلی حدادعادل عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی و حجت الاسلام والمسلمین دکتر سعید مهدوی کنی ریاست دانشگاه امام صادق(ع) امروز یکشنبه ۲۰ اسفندماه در دانشکده ادبیات و علوم انسانی دانشگاه تهران برگزار شد.

حدادعادل در این مراسم با بیان اینکه موضوع سبک زندگی اسلامی اولین بار به صورت رسمی در سال ۹۱ توسط مقام معظم رهبری مطرح شد، گفت: مردم ما صدها سال با فرهنگ اسلامی زندگی می‌کردند، اما کسی نمی‌ گفت این کاری که ما می ‌کنیم، نوعی فرهنگ اسلامی است. توجه به سبک زندگی همیشه مستلزم نوع خاصی از آگاهی است.

وی با بیان اینکه سبک، معرفت درجه دوم است، گفت: سبک زندگی اسلامی ایرانی، موضوع مغفولی است و از روزی که این موضوع توسط مقام معظم رهبری مطرح شد، به اندازه کافی توسط مسئولان و مردم ما به آن توجه نشد و این موضوع در حاشیه قرار گرفت.

به جای کلی‌گویی در موضوع سبک زندگی، به مصادیق توجه شود. باید فهرست بلندبالایی از بایدها و نبایدها در موضوع سبک زندگی اسلامی تنظیم شود و در این مسیر ما نباید به سنت اجتماعی خودمان بی ‌اعتنا باشیم

حدادعادل تصریح کرد: سبک زندگی اسلامی می‌تواند رابطه ما را با خودمان و با دیگران و با خدا توصیف و ترسیم کند. در واقع سبک زندگی اسلامی روی همه ‌چیز اثر می‌گذارد و واقعاً مانند هوا است که همه به آن محتاجند.

رئیس فرهنگستان زبان و ادب فارسی ادامه داد: سبک زندگی مستقل برای هر کشوری، بارزترین جلوه‌ استقلال آن کشور است یعنی اگر ملتی پایبند به استقلال باشند، این استقلال با رعایت سبک زندگی مستقل به اثبات می‌رسد. اگر ملتی دائم از خودش بد بگوید و از خودش خجالت بکشد، مشخص می شود که استقلال ندارد.

حدادعادل با اشاره به واژه اقتصاد مقاومتی که از سوی مقام معظم رهبری مطرح و مظلوم واقع شد، گفت: امروز هرکس که به استقلال ایران علاقه‌ مند است، تصدیق می‌کند که اقتصاد مقاومتی بهترین راه مقاومت اقتصادی است. جنگ اقتصادی یک رکن مهم در جنگ نرم دشمن برای براندازی ماست، اما محقق شدن اقتصاد مقاومتی، بدون محقق شدن سبک زندگی اسلامی ممکن نیست.

وی اضافه کرد: مقام معظم رهبری بعد از اجرای برجام، خطر نفوذ را تذکر دادند. هیچ بستری بیشتر از سبک زندگی، نمی‌تواند زمینه نفوذ را فراهم کند. ملتی که سبک زندگی خودش را از دست بدهد، حساسیت خودش را در برابر نفوذ از دست می‌دهد. در این چند سال موضوع سبک زندگی اسلامی ـ ایرانی به گفتمانی مسلط مبدل نشده است. به نظر من، به جای نوحه و تأسف بر سبک زندگی اسلامی، ما باید از خودمان بپرسیم که چه باید کرد تا سبک زندگی اسلامی محقق شود؟

استاد فلسفه دانشگاه تهران در پایان سخنانش گفت: به جای کلی‌گویی در موضوع سبک زندگی، به مصادیق توجه شود. باید فهرست بلندبالایی از بایدها و نبایدها در موضوع سبک زندگی اسلامی تنظیم شود و در این مسیر ما نباید به سنت اجتماعی خودمان بی ‌اعتنا باشیم.

در ادامه این مراسم حجت الاسلام مهدوی کنی رییس دانشگاه امام صادق(ع) با اشاره به روزه داری سه روزه اهل بیت(ع) و انفاق افطار خود به مسکین، اسیر و یتیم گفت: این ارزش با باور به صحنه جزا و حساب و کتاب عالم پیوند می خورد و این اعتقاد، ارزش آفرینی را بوجود می آورد که به دنبالش عمل شکل می گیرد.

وی افزود: حضرت خدیجه(س) همه ثروتش را در راه اسلام صرف کرد و حضرت فاطمه(س) و همه این خاندان این نوع سبک زندگی را ارائه دادند که دارای محورهای مختلفی هم است.

وی ادامه داد: اگر منابع اسلامی از آیات و روایات و سیره به درستی مورد مطالعه قرار گیرد، مجموعه اعتقادات و ارزش آفرینی در آن موج می زند و باید از این سرمایه ها به صورت افزون و نگاه منظومه وار استفاده کرد.

رئیس دانشگاه امام صادق(ع) با اشاره به برگزاری نخستین جشنواره کتاب سال سبک زندگی گفت: در این همایش به کلام مقام معظم رهبری توجه شده است در حالی که در فضای امروز توجه زیادی به راهنمایی های ایشان نیست اما در این میان حوزه علمیه به سبک زندگی توجه زیادی داشته است.

وی بیان کرد: از ویژگی های این همایش فرصت خوب پیش آمده همکاری میان حوزه و دانشگاه بود. این همایش صرفا متمرکز به سبک زندگی به معنای خاص نبود بلکه فرصت طرح ایده ها در سبک زندگی را فراهم آورده است. این مباحث در سبک زندگی ایرانی اسلامی عرضه می شود و فرصت عرضه مباحث تئوریک و میدانی و عملیاتی را در جامعه فراهم می آورد.

مهدوی کنی افزود: در مرحله ارائه آثار و داوری آنها در این همایش همکاری میان اساتید حوزه و دانشگاه جلوه خوب و امید به خلق ارزش‌ها و نوآوری ها را فراهم کرده است. فراخوان این جشنواره نه چندان بزرگ و در مقطع کوتاهی اعلام شد اما پاسخ های پرشوری را در پی داشت.

رئیس دانشگاه امام صادق(ع) افزود: این جشنواره در ابتدای راه است و به همت دفتر تبلیغات اسلامی و همکاری مجموعه های مختلفی مانند موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره)، دانشگاه امام صادق(ع) و … برگزار شد و پاسخ خوبی را دریافت کرد.

موضوع در سبک زندگی صرفا مربوط به علوم انسانی نیست و در آینده در حوزه های دیگر علمی و دانش های تجربی خود را نشان خواهد داد

وی ادامه داد: ما به شخصی که نگران بود سرمایه های صرف شده در حوزه علم دینی به پاسخ نرسیده است، می گوئیم که سرمایه ها حرام نشده و تلاش اندیشمندان ما در فراخوانی سرمایه ها را جمع کرده است. این مسیر در آغاز راه است و طبق گفته مقام معظم رهبری به زودی شاهد ثمرات رویش ها در مسیر حرکت انقلاب اسلامی در ابعاد مختلف و علمی و در حوزه علوم انسانی اسلامی خواهیم بود و سرمایه های کوچکی که مسئولان نسبت به دیگر سرمایه ها هزینه کرده اند برای کشور ارزش آفرینی خواهد کرد.  

وی تصریح کرد: سبک زندگی اساسا مقوله نوآورانه و وابسته به خلق و ذوق و اراده انسانی است و عرصه خوبی را برای نوآوری ها فراهم می کند.

مهدوی کنی در پایان سخنانش بیان کرد: موضوع در سبک زندگی صرفا مربوط به علوم انسانی نیست و در آینده در حوزه های دیگر علمی و دانش های تجربی خود را نشان خواهد داد و این بیان می کند علم اسلامی گذاشتن قرآن در داشبورد ماشین نیست بلکه ثمرات خود را در عرصه های دیگر می گذارد.

در این مراسم همچنین پیام آیت‌ الله حسین مظاهری از مراجع تقلید و رئیس حوزه علمیه اصفهان به نخستین جشنواره کتاب سال سبک زندگی قرائت شد.

در این پیام پرداختن به موضوع سبک زندگی در سطوح مختلف تعلیمی و تربیتی، مورد توجه قرار گرفته و تأکید شده بود: باید از ظرفیت فضای مجازی با برنامه‌ریزی و هنرمندی استفاده شود. در این مسیر، رسالت همه فعالان عرصه فرهنگ، بسیار خطیر و بااهمیت و در عین حال ظریف و شکننده است و باید در این ساحت و میدان جهادآمیز حرکت کنند. جشنواره کتاب سال سبک زندگی برای پیشبرد این هدف متعالی، جایگاهی سازنده دارد.

پایان بخش این مراسم معرفی آثار برگزیده و شایسته تقدیر به نخستین جشنواره کتاب سال سبک زندگی بود.


برچسب ها: تدبیر24 ، سبک زندگی
بازدید از صفحه اول
sendارسال به دوستان
printنسخه چاپی
نظر شما:
نام:
ایمیل:
* نظر:
داغ ترین ها