بخش خصوصی؛ پایه رشد اقتصادی خيرخواهان

بخش خصوصی؛ پایه رشد اقتصادی

اقتصاد ایران در حالی وارد سال پایانی سند چشم‌انداز ۲۰ ساله ۱۳۸۴ تا ۱۴۰۳ می‌شود که موفقیت کمی در جامه عمل پوشاندن به هدف رشد اقتصادی برای تبدیل ایران به اقتصاد اول منطقه مطابق با این سند داشته است. در واقع انتظار طبیعی این بود که دستیابی به رشد اقتصادی بالا و مداوم و به‌تبع آن ایجاد مشاغل جدید برای انبوه جوانان جویای کار، هر اولویت دیگر مدنظر حکومت را تحت‌الشعاع خود قرار دهد.
ایران قوی هاشمی‌طبا

ایران قوی

همچون سال‌های گذشته، در روز 22 بهمن مردم ایران در راهپیمایی سالروز پیروزی انقلاب اسلامی یعنی بیست‌و‌دوم بهمن حضور یافتند و خاطره پیروزی انقلاب و نیز شهدای انقلاب و دفاع مقدس را گرامی داشتند. انقلابی که با شعار استقلال، آزادی، جمهوری اسلامی پیروز شد و مردم اعم از خواص یا عوام با برداشت خود -‌هر‌چند متفاوت- از آن استقبال کرده و بر آن پای فشردند
جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - 2024 March 29
کد خبر: ۱۰۵۴۶۹
تاریخ انتشار: ۲۲ اسفند ۱۳۹۶ - ۰۸:۲۷
در دنيا دو نوع كشور وجود دارد؛ نخست كشور‌هايي كه دموكراسي بر آن حاكم است و ديگري كشور‌هاي درحال توسعه موسوم به جهان سوم.
 تدبیر24»در كشورهايي كه دموكراسي وجود دارد مردم نيازي به سخنگو نداشته و سخنگوي خود هستند. در اين نظام مردم با حضور در انتخابات يا ديگر فرصت‌هاي قانوني نظرات خود را مطرح مي‌كنند اما در كشورهاي جهان سوم، حاكميت بلند گو‌ها و رسانه‌ها را در اختيار دارد. در كشور ما به عنوان كشوري كه در مسير دموكراسي و مردم‌سالاري قرار داريم، ‌انتخابات جايگاه رفيعي دارد و مردم با استفاده از اين فرصت نمايندگان خود در قواي مختلف را انتخاب مي‌كنند. همچنين احزاب، اصناف و سنديكا‌هاي مختلف نيز با حضوري فعال در عرصه جامعه مطالبات و دغدغه‌هاي صنفي و تشكلي خود را در كشور عنوان مي‌كنند. اخيرا رييس‌جمهور عنوان كردند اگر قرار است كسي سخنگوي مردم باشد اين رييس‌جمهور است. اين موضوع به اين دليل گفته مي‌شود كه در سال‌هاي اخير هر فردي كه رسانه و تريبوني قوي‌تر در اختيار داشته است، توانسته اثر‌گذاري بيشتري داشته باشد.

در سال‌هاي اخير به بركت گسترش فضاي مجازي انحصار صدا و سيما شكسته شده و همه افراد مي‌توانند نظرات خود را بيان كنند. با اين وجود به واسطه قدرتي كه اين رسانه در اختيار دارد و با توجه به آنكه سليقه‌اي خاص در آن اعمال مي‌شود رسانه ملي همچنان اثرگذار‌ترين رسانه بر افكار عمومي است. در فضاي مجازي كمي اين معادله برهم ريخته است اما هنوز برخي از رسانه‌ها و تريبون‌ها تا حدي خود را در تمامي مسائل سياسي، اجتماعي و فرهنگي ذي‌حق مي‌دانند كه اجازه نمي‌دهند رييس‌جمهور منتخب مردم درباره موضوعي اظهارنظر كند. به عنوان نمونه مي‌توان به موضوع علم و دين كه رييس‌جمهور اخيرا مطرح كردند اشاره كرد. در اين موضوع برخي با استفاده از تريبون‌هاي مختلف، آنچنان به ريييس جمهور پرخاش كردند كه گويي آنها از رييس‌جمهور محق‌تر هستند. اين افراد خود را در همه زمينه‌ها ذي‌حق مي‌دانند اما زماني كه نوبت به رييس‌جمهور، نمايندگان مجلس و... مي‌رسد اين حق را انكار مي‌كنند. اين روز‌ها ما در مرحله انتقالي قرار داريم به نحوي كه مردم بتوانند در زمان مختلف حرف، نظر و انتقاد خود را مطرح كنند و اين بسيار موضوع مهمي است. اگر اين شرايط فراهم شود، مردم سخنگوي مردم مي‌شوند. هرچند صندوق آرا و انتخابات در كشور ما موثر و تعيين‌كننده است و هركسي به ميزان اقبالي كه به او نشان داده مي‌شود مي‌تواند درباره موضوعات مختلف اظهارنظر كرده و خواسته مردم را مطرح كند اما بايد شرايطي فراهم شود كه مردم سخنگوي خود باشند.



محمود میرلوحی،عضو شورای شهر
مطالب مرتبط
بازدید از صفحه اول
sendارسال به دوستان
printنسخه چاپی
نظر شما:
نام:
ایمیل:
* نظر:
داغ ترین ها