بخش خصوصی؛ پایه رشد اقتصادی خيرخواهان

بخش خصوصی؛ پایه رشد اقتصادی

اقتصاد ایران در حالی وارد سال پایانی سند چشم‌انداز ۲۰ ساله ۱۳۸۴ تا ۱۴۰۳ می‌شود که موفقیت کمی در جامه عمل پوشاندن به هدف رشد اقتصادی برای تبدیل ایران به اقتصاد اول منطقه مطابق با این سند داشته است. در واقع انتظار طبیعی این بود که دستیابی به رشد اقتصادی بالا و مداوم و به‌تبع آن ایجاد مشاغل جدید برای انبوه جوانان جویای کار، هر اولویت دیگر مدنظر حکومت را تحت‌الشعاع خود قرار دهد.
ایران قوی هاشمی‌طبا

ایران قوی

همچون سال‌های گذشته، در روز 22 بهمن مردم ایران در راهپیمایی سالروز پیروزی انقلاب اسلامی یعنی بیست‌و‌دوم بهمن حضور یافتند و خاطره پیروزی انقلاب و نیز شهدای انقلاب و دفاع مقدس را گرامی داشتند. انقلابی که با شعار استقلال، آزادی، جمهوری اسلامی پیروز شد و مردم اعم از خواص یا عوام با برداشت خود -‌هر‌چند متفاوت- از آن استقبال کرده و بر آن پای فشردند
جمعه ۳۱ فروردين ۱۴۰۳ - 2024 April 19
کد خبر: ۱۰۵۴۹۲
تاریخ انتشار: ۲۲ اسفند ۱۳۹۶ - ۰۹:۳۷
مدیرعامل شرکت مدیریت منابع آب ایران گفت: ورودی به سدهای کشور در سال گذشته تقریبا 14 میلیارد متر مکعب بود که این عدد امسال با 27 درصد کاهش به حدود 10 میلیارد متر مکعب رسیده است.
تدبیر24»"محمد حاج رسولی‌ها" در پنجمین همایش ملی مدیریت شبکه‌های آبیاری و زهکشی و سومین کنگره ملی آبیاری و زهکشی ایران که در اهواز برگزار شد، با اشاره به اینکه این عدد در استان خوزستان حدود 34 تا 35 درصد نسبت به سال گذشته کاهش داشته است، افزود: سرانه آب کشور یک سرانه بحرانی است. باید با همفکری معضل و چالشی که در بحث آب در کشور مطرح شده است را برطرف کنیم.

مشاور وزیر نیرو ادامه داد: نکته‌ای که باید توجه کرد آن است که با توجه به جمعیت کشور، هر یک هکتار زمین در قالب بحث تامین غذا و مباحث مرتبط با اقتصاد، برای 10 نفر است اما هر هکتار زمین در شاخص‌های بین المللی برای تامین غذای 25 نفر در نظر گرفته می شود.

مدیرعامل شرکت مدیریت منابع آب ایران تصریح کرد: اگر آینده‌نگری داشته باشیم، باید بتوانیم در هر یک هکتار، غذا و امنیت غذایی 20 نفر را تامین کنیم که این مسئله در شاخص‌های بین المللی یک بحث بسیار مهم است.

حاج رسولی‌ها بیان کرد: در حال حاضر در کشور با یک فرصت و یک تهدید مواجه هستیم و باید با توجه به این فرصت و تهدیدها به این شاخص به سرعت نزدیک شویم. تاسیسات زیربنایی کشور، سدها و.. فرصت‌هایی هستند که در کشور وجود دارند.

وی ادامه داد: در کنار این فرصت با تهدید کاهش منابع آب در کشور مواجه هستیم. وقتی به کتاب‌ها مراجعه می‌کنیم در مقاطع مختلف متوسط بارندگی در کشور حدود 275 تا 280 میلی متر بوده است اما به مرور زمان این عدد به 240 میلی متر و در 10 سال اخیر نیز به 210 میلی متر رسیده و اکنون سرانه آب کشور یک سرانه بحرانی است.

مشاور وزیر نیرو ادامه داد: در سال جاری این تهدید بحرانی‌تر شده است. بارندگی که در کشور تا این لحظه شاهد آن هستیم 90 میلی‌متر است و حدود 40 درصد نسبت به سال گذشته و 45 درصد نسبت به میانگین کمتر است.

حاج رسولی‌ها ادامه داد: مسئله دیگری که در این زمینه وجود دارد، عدم تناسب در بارندگی‌ها است. در این راستا در حوضه ارومیه شرایط مثبت است و اما در حوضه خلیج فارس، ایلام، بندر عباس و خوزستان شاهد کاهش 46 درصدی بارندگی نسبت به سال گذشته هستیم.

وی گفت: در استان خوزستان میزان بارندگی‌ها نسبت به سال گذشته پنج درصد کاهش و نسبت به میانگین بلندمدت حدود 52 درصد کاهش داشته است.

مدیرعامل شرکت مدیریت منابع آب ایران با بیان این‌که هیچگاه آب را در کشور به عنوان یک نهاده تلقی نکرده‌ایم، گفت: همیشه آب به عنوان یک کالای رایگان در اختیار گذشته شده است و این مسئله باعث می‌شود هیچ انگیزه‌ای برای صرفه جویی در مصرف آب وجود نداشته باشد.

وی اظهار کرد: در ابتدای دولت دوازدهم یکی از محورهای اصلی این بود که چرا مقوله آب را همیشه به صورت جزیره‌ای پیگیری می‌کنیم. اکنون فرصت‌ها را از دست داده‌ایم و باید در زمینه مدیریت منابع آب، مباحث کارشناسی را در مجامعی که آب را به صورت یک مسئله واحد نگاه می‌کنند، مطرح کنیم.

ایران در دنیا از نظر سطح زیر کشت آبی در رتبه پنجم جهان قرار دارد و 90 درصد محصولات کشاورزی کشور از اراضی آبی تولید می شود.

پنجمین همایش ملی مدیریت شبکه‌های آبیاری و زهکشی و سومین کنگره ملی آبیاری و زهکشی ایران از 21 اسفند با مشارکت انجمن آبیاری و زهکشی ایران، دانشگاه شهید چمران اهواز و سازمان آب و برق خوزستان در اهواز برگزار و تا 23 اسفند ادامه دارد.

بازدید از صفحه اول
sendارسال به دوستان
printنسخه چاپی
نظر شما:
نام:
ایمیل:
* نظر:
داغ ترین ها