بخش خصوصی؛ پایه رشد اقتصادی خيرخواهان

بخش خصوصی؛ پایه رشد اقتصادی

اقتصاد ایران در حالی وارد سال پایانی سند چشم‌انداز ۲۰ ساله ۱۳۸۴ تا ۱۴۰۳ می‌شود که موفقیت کمی در جامه عمل پوشاندن به هدف رشد اقتصادی برای تبدیل ایران به اقتصاد اول منطقه مطابق با این سند داشته است. در واقع انتظار طبیعی این بود که دستیابی به رشد اقتصادی بالا و مداوم و به‌تبع آن ایجاد مشاغل جدید برای انبوه جوانان جویای کار، هر اولویت دیگر مدنظر حکومت را تحت‌الشعاع خود قرار دهد.
ایران قوی هاشمی‌طبا

ایران قوی

همچون سال‌های گذشته، در روز 22 بهمن مردم ایران در راهپیمایی سالروز پیروزی انقلاب اسلامی یعنی بیست‌و‌دوم بهمن حضور یافتند و خاطره پیروزی انقلاب و نیز شهدای انقلاب و دفاع مقدس را گرامی داشتند. انقلابی که با شعار استقلال، آزادی، جمهوری اسلامی پیروز شد و مردم اعم از خواص یا عوام با برداشت خود -‌هر‌چند متفاوت- از آن استقبال کرده و بر آن پای فشردند
جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - 2024 March 29
کد خبر: ۱۰۵۵۶۷
تاریخ انتشار: ۲۳ اسفند ۱۳۹۶ - ۰۸:۳۴
فاصله زمانی بسیار اندک تعرض به سفارت ایران در لندن با حمله مهاجم اتریشی با سلاح سرد به محل اقامت سفیر کشورمان در اتریش برداشت‌ها و تحلیل‌های متفاوتی در ایران ایجاد کرده است.
تدبیر24»زیرا برخی معتقدند که هر دو حادثه با هدف و غرض یکسان رخ داده است در حالی که مهاجمان سفارت ایران درلندن جریانی تحت عنوان شیرازی بودند که انگیزه این جریان هم کاملا روشن است. اما مهاجم محل اقامت سفیر ایران در اتریش یک مرد اتریشی بوده که انگیزه و هدف او همچنان مبهم است. بنابراین نمی‌توان این دو را به یکدیگر ربط داد. به عبارتی باید اذعان داشت که تحلیل‌ها و برداشت‌های کنونی در رابطه با دو حادثه اخیر به ویژه تعرض به سفارت ایران در انگلستان تئوری توطئه50-50 است. از سویی عده‌ای معتقدند به دلیل همزمانی سفر ولیعهد عربستان با تعرض به سفارت ایران در لندن، این حادثه نقشه‌ای از قبل طراحی شده بود در حالی که باید اذعان داشت، انگلیس اعتبار خود را به خاطر سفر یک مقام خارجی و یا منافعش به خطر نمی‌اندازد و حیثیت خود را لکه‌دار نمی‌کند. علاوه بر این، دو حادثه مذکور تعرض به سفارت ایران در لندن و نیز حمله به محل اقامت سفیر ایران در اتریش با هر هدف و انگیزه‌ای که صورت گرفته باشد، باید در نظر گرفت با توجه به حمله دلواپسان به سفارت عربستان در دی‌ماه سال 94 و انگلیس در آذرماه سال 90 شرایط عمومی در جهان چندان به نفع ایران نیست. به هر روی، اکنون دو کشور اتریش و انگلستان نیز باید نسبت حوادث اخیر پاسخگو باشند و حفاظت دیپلمات‌های ایرانی را در کشورشان فراهم کنند. به عبارتی بر اساس کنوانسیون وین، همه کشورهایی که عضو کنوانسیون وین هستند و بر اساس این کنوانسیون مبادله هیات‌های دیپلماتیک انجام دادند، امنیت سفیر، اعضای کادر دیپلماتیک و اماکن دیپلماتیک کشورهای مهمان در کشورهای دیگر، به عهده دولت میزبان است و باید در صورت بروز هر حادثه‌ای برای دیپلمات‌ها و اماکن دیپلماتیک کشور مهمان پاسخگو باشند. از این رو، ایران باید دو حادثه مذکور را مورد پیگیری قرار دهد و دو دولت اتریش و انگلیس موظف به پاسخگویی در رابطه با علت و چگونگی حادثه هستند. تهران، حتی اگر احساس تهدید می‌کند مساله را از طریق سازمان ملل می‌تواند به شورای امنیت ارجاع دهد. در عین حال باید توجه کرد که مناسبات دیپلماتیک امری دو طرفه است. در صورت بروز حادثه برای دیپلمات‌های کشورمان، ایران باید از دولت مقابل بخواهد که امنیت دیپلمات‌ها را حفظ کند در غیر این صورت ایران می‌تواند به تعدیل کادر دیپلماتیک، فراخواندن سفیر کشور مقابل و کاهش سطح روابط و هیات دیپلماتیک اقدام کند. بر اساس کنوانسیون وین دو کشور هیات‌ها را در شرایط مساوی از منظر شأن، امنیت و موقعیت باید مبادله کنند و اگر هر یک از این دو کشور قوانین را نقض کند، کشور مهمان می‌تواند نسبت به نقض قوانین کشور میزبان عکس‌العمل نشان دهد..




قاسم محبعلی, تحلیلگر مسائل بین المللی
مطالب مرتبط
بازدید از صفحه اول
sendارسال به دوستان
printنسخه چاپی
نظر شما:
نام:
ایمیل:
* نظر:
داغ ترین ها