بخش خصوصی؛ پایه رشد اقتصادی خيرخواهان

بخش خصوصی؛ پایه رشد اقتصادی

اقتصاد ایران در حالی وارد سال پایانی سند چشم‌انداز ۲۰ ساله ۱۳۸۴ تا ۱۴۰۳ می‌شود که موفقیت کمی در جامه عمل پوشاندن به هدف رشد اقتصادی برای تبدیل ایران به اقتصاد اول منطقه مطابق با این سند داشته است. در واقع انتظار طبیعی این بود که دستیابی به رشد اقتصادی بالا و مداوم و به‌تبع آن ایجاد مشاغل جدید برای انبوه جوانان جویای کار، هر اولویت دیگر مدنظر حکومت را تحت‌الشعاع خود قرار دهد.
ایران قوی هاشمی‌طبا

ایران قوی

همچون سال‌های گذشته، در روز 22 بهمن مردم ایران در راهپیمایی سالروز پیروزی انقلاب اسلامی یعنی بیست‌و‌دوم بهمن حضور یافتند و خاطره پیروزی انقلاب و نیز شهدای انقلاب و دفاع مقدس را گرامی داشتند. انقلابی که با شعار استقلال، آزادی، جمهوری اسلامی پیروز شد و مردم اعم از خواص یا عوام با برداشت خود -‌هر‌چند متفاوت- از آن استقبال کرده و بر آن پای فشردند
پنجشنبه ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ - 2024 March 28
کد خبر: ۱۰۵۶۴۹
تاریخ انتشار: ۲۴ اسفند ۱۳۹۶ - ۰۸:۱۲
همزمان با برگزاري جلسه استيضاح وزير جهاد كشاورزي، انتخابات هيات‌رييسه كميسيون مشترك اصلاح ساختار دولت به‌منظور بررسي لوايح و طرح‌هايي كه در‌راستاي تفكيك چند وزارتخانه تهيه و تدوين شده است
تدبیر24»همزمان با برگزاري جلسه استيضاح وزير جهاد كشاورزي، انتخابات هيات‌رييسه كميسيون مشترك اصلاح ساختار دولت به‌منظور بررسي لوايح و طرح‌هايي كه در‌راستاي تفكيك چند وزارتخانه تهيه و تدوين شده است، برگزار شد كه خوشبختانه باتوجه به انسجام تشكيلاتي خوب و قدرتمند اعضاي فراكسيون اميد، تمامي اركان هيات رييسه اين كميسيون مشترك به اعضاي فراكسيون اميد رسيد. هم‌اكنون فراكسيون اميد به انسجامي قابل‌قبول دست يافته و باوجود آنكه همچنان انتقاداتي نسبت به عملكرد فراكسيون وجود دارد و بنده نيز با برخي از اين انتقادات همدل بوده و معتقدم بايد هر روز بهتر و بهتر شويم اما با كار تشكيلاتي دقيقي كه انجام داديم، به اين دستاورد قابل‌قبول نائل شديم. بر اين اساس، ابتدا از مدت‌ها پيش افرادي كه بايد تعدادي از اعضاي فراكسيون را جهت حضور در اين كميسيون تعيين مي‌كرديم. روز چهارشنبه هم با يك انسجام تشكيلاتي به نتيجه مورد نظرمان دست پيدا كرديم. فارغ از اين بحث، به نظر مي‌رسد اعمال اصلاحاتي اصولي در ساختار قوه مجريه ضرورت دارد كه بر اين اساس، تفكيك وزارت ورزش و جوانان الزامي است و به نظر مي‌رسد تا زماني كه اين انفكاك صورت نگيرد، با مشكلاتي روبه‌رو خواهيم بود.

به اين اعتبار بايد وزارت ورزش از اين ساختار تفكيك شده و سازمان ملي جوانان نيز بار ديگر احيا شود. با اين حال معتقدم در بحث تفكيك وزارت صنعت، معدن و تجارت بايد با دقت بيشتري عمل كنيم. اين در حالي است كه در كشورهاي پيشرفته و صنعتي معمولا چنين تفكيكي را شاهد نبوده و اين دستگاه‌ها در كنار يكديگر فعاليت مي‌كنند و تفكيك‌شده نيستند. حال آنكه در صورت تفكيك اين وزارتخانه‌ها آثار مثبتي بر عملكرد آنها مترتب نخواهد بود. شخصا معتقدم ادامه فعاليت اين وزارتخانه به شكل فعلي بهتر خواهد بود و درحالي كه بعضا منتقدان ساختار فعلي تاكيد دارند در كشور «ابرمديري» براي هدايت و مديريت يك چنين «ابروزارتخانه‌هايي» نداريم، به نظر مي‌رسد درصورتي كه نورافكن‌ها را به‌درستي به سوي سرمايه‌هاي توانمند انساني‌مان بتابانيم، مشكل حل خواهد شد. واقعيت اين است كه ما مديران توانمندي در كشور داريم اما نورافكن‌هاي‌مان كم‌نور است.

در بحث وزارت تعاون، كار و رفاه اجتماعي به نظر مي‌رسد اعمال تفكيك مي‌تواند راهگشا باشد و تاحدي از بار سنگين اين وزارتخانه عريض و طويل بكاهد. همچنين در مورد وزارت راه و شهرسازي نيز درصورت تفكيك به دو وزارتخانه، كارها به‌صورت تخصصي‌تر و اصولي‌تري پيش خواهد رفت و مديريت در اين حوزه‌ها نيز با شكل و شمايلي اصولي‌تر و حرفه‌اي‌تر دنبال خواهد شد.



محمدرضا تابش،نماینده
مطالب مرتبط
بازدید از صفحه اول
sendارسال به دوستان
printنسخه چاپی
نظر شما:
نام:
ایمیل:
* نظر:
داغ ترین ها