بخش خصوصی؛ پایه رشد اقتصادی خيرخواهان

بخش خصوصی؛ پایه رشد اقتصادی

اقتصاد ایران در حالی وارد سال پایانی سند چشم‌انداز ۲۰ ساله ۱۳۸۴ تا ۱۴۰۳ می‌شود که موفقیت کمی در جامه عمل پوشاندن به هدف رشد اقتصادی برای تبدیل ایران به اقتصاد اول منطقه مطابق با این سند داشته است. در واقع انتظار طبیعی این بود که دستیابی به رشد اقتصادی بالا و مداوم و به‌تبع آن ایجاد مشاغل جدید برای انبوه جوانان جویای کار، هر اولویت دیگر مدنظر حکومت را تحت‌الشعاع خود قرار دهد.
ایران قوی هاشمی‌طبا

ایران قوی

همچون سال‌های گذشته، در روز 22 بهمن مردم ایران در راهپیمایی سالروز پیروزی انقلاب اسلامی یعنی بیست‌و‌دوم بهمن حضور یافتند و خاطره پیروزی انقلاب و نیز شهدای انقلاب و دفاع مقدس را گرامی داشتند. انقلابی که با شعار استقلال، آزادی، جمهوری اسلامی پیروز شد و مردم اعم از خواص یا عوام با برداشت خود -‌هر‌چند متفاوت- از آن استقبال کرده و بر آن پای فشردند
جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - 2024 March 29
کد خبر: ۱۰۵۷۳۶
تاریخ انتشار: ۲۶ اسفند ۱۳۹۶ - ۰۹:۰۳
عضو کمیسیون برنامه و بودجه شورای شهر تهران گفت: شهرداری با همان بخشنامه‌های ضدفساد، موفق شد؛ بساط ۸ کارتل بزرگ اقتصادی و کارگزاران عظیم رشدیافته در طول سالیان گذشته را یک‌شبه برچیند، به نحوی که بدهکاران و طلبکاران مستقیم با خود شهرداری طرف شوند.

تدبیر24»مجید فراهانی، عضو کمیسیون برنامه و بودجه شورای شهر تهران در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا با اشاره به نقاط قوت و ضعف عملکرد شش ماهه محمد علی نجفی در شهرداری تهران گفت: شورای شهر توجیه‌گر رفتار شهرداری تهران نیست و من نیز به شخصه مداح و مجیزگو نبوده و نیستم، در عین اینکه عینک بدبینی هم نمی‌زنم و همه چیز را سیاه و تیره نمی‌ببینم. در حقیقت همیشه سعی کرده‌ام به صورت متعادل با شهرداری برخورد کنم.

وی با اشاره به شرایطی که نجفی در آغاز کار با آن روبه‌رو بود، ادامه داد: مهم‌ترین کاری که ایشان انجام دادند، ساماندهی فضاهای به هم ریخته شهرداری بود. وقتی آقای نجفی آمد به مخیله‌اش هم خطور نمی‌کرد که با چنین ساختار به هم ریخته و نابسامانی در حوزه‌های مختلف مواجه شود؛ به نحوی که حتی امکان حرکت هم از او سلب شود، به همین دلیل بود که به کرات از گوشه و کنار به گوش ما می‌رسید که شهرداری و شورا مدفن اصلاح‌طلبان خواهد شد و به سه ماه نرسیده حضورشان با شکست روبه‌رو می‌شود.

شهرداری با همان بخشنامه‌های ضدفساد، موفق شد؛ بساط هشت کارتل بزرگ اقتصادی و کارگزاران عظیم رشدیافته در طول سالیان گذشته را یک‌شبه برچیند و بدهکاران و طلبکاران مستقیم با خود شهرداری طرف شوند.

برچیدن بساط ۸ کارتل بزرگ اقتصادی

عضو شورای شهر تهران با تاکید بر اینکه شهرداری توانست در یکسری حوزه‌ها عملکرد موفقی از خود به جای بگذارد که مهم‌ترین آن ساماندهی امور مالی بود، گفت: شهرداری با همان بخشنامه‌های ضدفساد، موفق شد؛ بساط هشت کارتل بزرگ اقتصادی و کارگزاران عظیم رشدیافته در طول سالیان گذشته را یک‌شبه برچیند و بدهکاران و طلبکاران مستقیم با خود شهرداری طرف شوند.

خودسوزی برخی طلبکاران شهرداری

فراهانی با بیان اینکه نجفی زمانی وارد شهرداری شد که ۵۰ هزار میلیارد تومان بدهی داشت و هر روز پیمانکاران طلبکار بیرون ساختمان شورای شهر به حق اعتراض کرده و برخی به خاطر طلب‌هایشان خودسوزی هم کردند، گفت: شهرداری همین امروز با مشکل پرداخت حقوق و دستمزد مواجه است، تا آخر سال ۱۵۰۰ میلیارد تومان کسری دارد، با این حال در چنین شرایطی شهرداری فضای تراکم‌فروشی غیرقانونی را متوقف کرد و به نظرم انحلال  شورای معماری مناطق خیلی شجاعت می‌‌خواست.

معاون سابق شهردار گفته بود، اگر پول کافی بدهند، برای ساخت برج در وسط میدان فردوسی هم مجوز می‌دهم.

 صدور مجوز ساخت برج وسط میدان فردوسی در صورت پرداخت پول!

وی با تاکید بر اینکه انحلال شورای معماری مناطق اعتراض سازندگان را در پی داشت، افزود: سازندگان اعتراض می‌کنند که این بخشنامه دست ما را بسته است. متاسفانه در گذشته هر میزان تراکمی که از شورای معماری مناطق درخواست می‌کردند، تصویب می‌شد و در عوض پولش را می‌گرفتند. شرایط به گونه‌ای بود که معاون سابق شهردار گفته بود، اگر شما پول کافی بدهید، برای ساخت برج در وسط میدان فردوسی هم مجوز می‌دهم. به همین دلیل است که با برج‌هایی در انتهای کوچه‌های الهیه مواجه هستیم که آدم حیران می‌ماند، اگر آتش‌سوزی‌ای رخ دهد، چگونه می‌توان ماشین‌های آتش‌نشانی را برای اطفاء حریق داخل کوچه برد.

فراهانی افزود: به همین دلیل است که شاهد ایجاد شهری بی‌قواره هستیم که در آن فرد هر چقدر پول بدهد، می‌تواند ساختمان بسازد. شهردار در چنین شرایطی باز هم توانست این ساختار را سازماندهی کند؛ نخست منبع تخلفات را بست و دوم جلوی اقدامات غیرقانونی را گرفت و حاضر نشد با شهرفروشی و تراکم‌فروشی که مساوی با تخریب شهر است، تهران را اداره کند.

شهر را می‌فروختند و تخریب می‌کردند تا بتوانند اداره کنند

وی با تاکید بر اینکه مدیریت شهری گذشته از شهرفروشی درآمد کسب می‌کرد و این اواخر دیگر کف‌گیر تراکم هم به ته دیگ خورده بود، ادامه داد: در گذشته یک سیکل معیوب در مدیریت شهری وجود داشت. در حقیقت شهر را می‌فروختند و تخریب می‌کردند تا بتوانند آن را اداره کنند، اما این سیکل معیوب تا کی می‌توانست ادامه پیدا کند؟ نجفی جلوی این کار را گرفت و شجاعانه هم این اقدام را انجام داد.

فراهانی با بیان اینکه برای نجفی قانون، منافع مردم و طرح تفصیلی اهمیت دارد، گفت: ایشان تلاش می‌کرد به سمت درآمدهای پایدار حرکت کند. همچنین اتفاقات بسیار خوبی در دوره مدیریت نجفی در مجلس رخ داد. ایشان با پیگیری‌های مجدانه توانست، بخشی از حق و حقوق تهرانی‌ها را احیا کند و سهم مردم از ارزش افزوده را افزایش دهد. پیش از این فقط ۷۰ درصدارزش افزوده به مردم شهر تهران تعلق می‌گرفت که متاسفانه نزدیک به ۱۵۰۰ تا ۲۵۰۰ میلیارد تومان از جیب مردم تهران خارج کرد، اما با گفت‌وگوها و مذاکرات تبدیل به ۸۸ درصد شد، در نتیجه درآمد حاصل از مالیات بر ارزش افزوده تهران دوباره به این شهر بازخواهد گشت.

میان مدیران بلندپایه شهری هماهنگی، یکپارچگی و حرکت در راستای یک برنامه مشخص وجود ندارد. این اختلاف به نظر من شایسته مدیریت شهری نیست و انتظار ما این بود، آقای نجفی با یک کابینه منسجم وارد عمل شود.

فرآیند جابه‌جایی مدیران ناسالم بسیار کند پیش می‌رود

فراهانی با اشاره به اقدامات نجفی در رابطه با ساماندهی نیروی انسانی، ادامه داد: وی ارزیابی و ارزشیابی مدیران شهری را دنبال کرد و سعی در جایگزینی نیروهای متخصص در حوزه‌ها کرد و این امر را بدون تعصب انجام داد. همانطور که خودش گفت در شهرداری لباس سیاسی را از تن درآورد و لباس خدمت پوشید. در بحث انتصابات تا جایی که توانست سعی کرد، نیروهای متخصص را روی کار بیاورد، اما نقدی که من به ایشان وارد می‌دانم، این است که فرآیند جابه‌جایی نیروها بسیار کند پیش می‌رود.

وی ادامه داد: نقد بعدی‌ای که به شهرداری دارم، عدم یکپارچگی مدیران و معاونان شهرداری تهران است. به نظر من میان مدیران بلندپایه شهری هماهنگی، یکپارچگی و حرکت در راستای یک برنامه مشخص وجود ندارد. این اختلاف به نظر من شایسته مدیریت شهری نیست و انتظار ما این بود، آقای نجفی با یک کابینه منسجم وارد عمل شود.

بنابر نظرسنجی آقای نجفی در شهرداری طی شش ماه اول، یک سوم ارباب رجوعان اعلام کردند که از ما تقاضای رشوه شده است.

شهرداری تهران جزو فاسدترین دستگاه‌های کشور است

فراهانی در رابطه با اقدامات شهرداری در راستای مبارزه فساد تصریح کرد: انتقاد دیگری که وارد می‌دانم در رابطه با مبارزه با فساد است. ما انتظار داشتیم شهرداری تهران برنامه‌ منسجمی برای مبارزه با فساد داشته باشد. براساس آمارها و نظرسنجی‌ها، شهرداری تهران امروز جزو فاسدترین دستگاه‌های کشور است و نظرسنجی آقای نجفی در شهرداری طی شش ماه اول نشان داده که یک سوم ارباب رجوعان اعلام کردند که از ما تقاضای رشوه شده است. متاسفانه فساد در داخل شهرداری تهران موضوع پنهان و جدیدی نیست و برنامه شهرداری برای مقابله با این فساد برای ما مشخص نیست، در حالی که متاسفانه فساد افسارگسیخته به شکل تاریخی در شهرداری تهران وجود دارد.

رئیس کمیته بودجه شورای شهر تهران با اشاره به تجربیاتی که در دنیا برای مقابله با فساد صورت گرفته است، ادامه داد: مقابله با فساد در شهرداری، دولت و کل کشور امکان‌پذیر است. ۱۰ سال پیش گرجستان جزو فاسدترین کشورها بود و در لیست ۱۰ کشور فاسد دنیا قرار داشت، اما با دو برنامه چهارساله توانست با فساد مبارزه کرده و  امروز جزو ۲۰ کشور غیرفاسد دنیا باشد. یکی از مطالبات به حق مردم مبارزه با فساد است. البته فراموش نکنیم یکی از مشکلات ما کمبود و بحران مالی است، چرا که امروز در حال پاس کردن چک‌های آقای قالیباف هستیم. به نوعی پیمانکار ایشانیم و مجبوریم پروژه‌هایی را که کلید زده با چندرغازی که در شهرداری مانده است به اتمام برسانیم، با این حال مردم به حق از ما انتظار دارند که با فساد مقابله کنیم.

اگر بتوانیم فردی را که فساد کرده، معرفی و با او برخورد علنی کنیم، همین نشان می‌دهد که عزم و اراده راسخ برای مبارزه با فساد داریم.

معرفی مدیران فاسد از راه‌های کاهش فساد در شهرداری

وی در ادامه به راه‌حل‌های موجود برای مبارزه با فساد سازمان یافته اشاره کرد و گفت: یکی از راه‌های اساسی، هوشمندسازی و آنلاین کردن خدمات شهرداری است. هر قدر  مراجعات به شهرداری را کاهش داده و تحول دیجیتالی در این سازمان ایجاد کنیم، توانسته‌ایم با فساد مقابله کنیم. همچنین اگر بتوانیم فردی را که فسادی  کرده، معرفی و با او برخورد علنی کنیم، همین نشان می‌دهد که عزم و اراده راسخ برای مبارزه با فساد داریم. معمولا فساد در ساختارهای متورم بیشتر است و هر چه بتوانیم شهرداری را کوچک‌تر کنیم، فساد را کاهش داده‌ایم، البته مبارزه با فساد نیازمند یک برنامه جامع است. در هر صورت افراد باید بدانند که کارشان ارزیابی می‌شود و اگر عملکرد مناسبی نداشته باشند یا تخلف کرده باشند، در آغاز سال باید نگران تمدید قراردادشان باشند.

مردم از عملکرد ما ناراضی هستند

فراهانی اقدام مثبت دیگر نجفی را نوسازی بافت فرسوده خواند و گفت: مذاکراتی در این رابطه انجام گرفته و بسته‌های تشویقی مناسبی در نظر گرفته شده‌است. برنامه بازآفرینی شهری حاصل همکاری و همگامی میان دولت و شهرداری است و این ثمرات همسو بودن دولت‌ و شهرداری است که متاسفانه در سال‌های گذشته همواره شاهد وجود اختلاف میان این دو نهاد بودیم. با این حال انتظار ما و مردم این است که اقدامات بیشتری صورت گیرد.

به نظر می‌‌رسد؛ مردم از کار ما ناراضی هستند و از دولت و مدیریت شهری انتظار بیشتری دارند.

وی در انتها به نارضایتی مردم از مدیریت شهری اشاره کرد و افزود: به نظر می‌‌رسد مردم از کار ما ناراضی هستند و از دولت و مدیریت شهری انتظار بیشتری دارند، هر چند بخشی از این نارضایتی طبیعی است، چرا که حضور در قدرت همواره نارضایتی و بی‌اعتمادی ایجاد می‌کند. مردم انتظار دارند میان دولت و شهرداری هماهنگی باشد و با سرعت کارها پیش رود. می‌دانیم که وقتی این انتقادات توسط اعضای شورا به عنوان نماینده مردم از شهرداری صورت می‌گیرد، در شهرداری نسبت به ما بدبینی‌هایی ایجاد شود، اما موظف هستیم صدای مردم باشیم.

بازدید از صفحه اول
sendارسال به دوستان
printنسخه چاپی
نظر شما:
نام:
ایمیل:
* نظر:
داغ ترین ها