بخش خصوصی؛ پایه رشد اقتصادی خيرخواهان

بخش خصوصی؛ پایه رشد اقتصادی

اقتصاد ایران در حالی وارد سال پایانی سند چشم‌انداز ۲۰ ساله ۱۳۸۴ تا ۱۴۰۳ می‌شود که موفقیت کمی در جامه عمل پوشاندن به هدف رشد اقتصادی برای تبدیل ایران به اقتصاد اول منطقه مطابق با این سند داشته است. در واقع انتظار طبیعی این بود که دستیابی به رشد اقتصادی بالا و مداوم و به‌تبع آن ایجاد مشاغل جدید برای انبوه جوانان جویای کار، هر اولویت دیگر مدنظر حکومت را تحت‌الشعاع خود قرار دهد.
ایران قوی هاشمی‌طبا

ایران قوی

همچون سال‌های گذشته، در روز 22 بهمن مردم ایران در راهپیمایی سالروز پیروزی انقلاب اسلامی یعنی بیست‌و‌دوم بهمن حضور یافتند و خاطره پیروزی انقلاب و نیز شهدای انقلاب و دفاع مقدس را گرامی داشتند. انقلابی که با شعار استقلال، آزادی، جمهوری اسلامی پیروز شد و مردم اعم از خواص یا عوام با برداشت خود -‌هر‌چند متفاوت- از آن استقبال کرده و بر آن پای فشردند
جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - 2024 March 29
کد خبر: ۱۰۵۹۷۸
تاریخ انتشار: ۲۹ اسفند ۱۳۹۶ - ۰۸:۰۴
لابی‌های صهیونیستی به شدت درصددند که آمریکا را به درگیری با ایران در منطقه بکشانند.
 تدبیر24»برای این‌کار تحریم‌های چند جانبه‌ای را مهیا کردند تا با همکاری سایرکشورها برجام را لغو کنند. زیرا دونالد ترامپ از تمامی راه‌های ممکن برای خدشه‌دار کردن برجام استفاده کرد اما تا به امروز موفق به لغو یا اصلاح برجام نشده است. او به‌رغم اینکه تصمیم خروج از برجام را به کنگره ارجاع داد کنگره هم با وی در این تصمیم همکاری نکرد و در نهایت باز هم تصمیم خروج از برجام به دونالد ترامپ واگذار شد. او تا یک‌ماه آینده باید به طور دقیق درباره ادامه حضور آمریکا در برجام یا عدم حضور درآن تصمیم بگیرد. اروپایی‌ها به ویژه فرانسه، انگلیس و آلمان که از برجام حمایت کردند، درصددند تا در برخی موارد به آمریکا نزدیکی نشان دهند تا مانع خروج ایالات متحده از برجام شوند. به‌همین دلیل هم اخیرا اعلام کردند که تحریم‌های جدیدی علیه ایران وضع خواهند کرد اما به نظر می‌رسد که مساله فراتر از این است. زیرا برخی از کشورهای اروپایی و لابی صهیونیستی درصددند که پای ایران را به جنگ با آمریکا در منطقه بکشانند به همین دلیل است که روسیه را درگیر مسائل منطقه کنند تا با خیال آسوده به این هدف برسند. لابی صهیونیستی، آمریکا و برخی از کشورهای اروپایی درصددند که از طریق تحریم موشکی ایران آغاز کنند. به عبارتی با صدور قطعنامه علیه ایران، تهران را به تمکین وادار کنند. این سناریوی از پیش طراحی شده آمریکا و برخی از متحدان اروپایی اوست. اما در این میان وزارت خارجه کشورمان می‌تواند در برخورد با این پدیده موثر باشد. به نظر می‌آید که توان دیپلماسی ایران در این مهم کارساز باشد این مرحله را پشت سر خواهیم گذاشت و از فشارهای موجود بر ایران جلوگیری خواهد آمد. بنابراین اولویت سیاست خارجه ایران در سال 97 این است که اجازه ندهد سناریوی مورد نظر آمریکا و لابی‌صهیونیستی به نتیجه برسد. زیرا اگر سناریوی آمریکا و برخی از متحدان او محقق شود پیامدهای بسیار بدی برای ایران در برخواهد داشت به همین دلیل باید تدبیر و رویکردی معقول رویکرد ترامپ را علیه ایران و برجام خنثی کرد. از سویی عدم اصلاح رویکرد ترامپ، او را با واکنش‌ها و انتقادهای بسیار سختی در آمریکا روبه‌رو خواهد کرد. زیرا عقلای آمریکایی مخالف سرسخت سیاست‌ها و رویکردهای ترامپ هستند. علاوه بر این، اگرچه عقلای آمریکایی و مردم این کشور مخالف جنگ و درگیری آمریکا در منطقه هستند اما با تغییر وزیر خارجه ایالات متحده و روی کار آمدن مایک پمپئو به عنوان یک فرد نظامی و تندرو تلاش‌های ترامپ برای ایجاد درگیری با ایران شکل جدی به خود گرفته است. به عبارتی با افزایش جنگ و بحران در منطقه و سرگرم کردن روسیه با مسائل منطقه‌ای بتواند با ایران درگیر شود. بنابراین وضعیت مذکور شرایط بسیار خطرناکی می‌تواند برای ایران رقم بزند، از این رو، ایران باید تمامی تلاش خود را در سال آتی باید به کار ببرد تا سناریوی آمریکا و لابی صهیونیستی را خنثی کند. به طور کل، اولویت سیاست خارجه ایران باید از یکسو هماهنگی همه دستگاه‌های مختلف کشور و نیز دیپلماسی فعال در سطح بین‌الملل باشد.



سید جلال ساداتیان، تحلیلگر روابط بین‌الملل

مطالب مرتبط
بازدید از صفحه اول
sendارسال به دوستان
printنسخه چاپی
نظر شما:
نام:
ایمیل:
* نظر:
داغ ترین ها