بخش خصوصی؛ پایه رشد اقتصادی خيرخواهان

بخش خصوصی؛ پایه رشد اقتصادی

اقتصاد ایران در حالی وارد سال پایانی سند چشم‌انداز ۲۰ ساله ۱۳۸۴ تا ۱۴۰۳ می‌شود که موفقیت کمی در جامه عمل پوشاندن به هدف رشد اقتصادی برای تبدیل ایران به اقتصاد اول منطقه مطابق با این سند داشته است. در واقع انتظار طبیعی این بود که دستیابی به رشد اقتصادی بالا و مداوم و به‌تبع آن ایجاد مشاغل جدید برای انبوه جوانان جویای کار، هر اولویت دیگر مدنظر حکومت را تحت‌الشعاع خود قرار دهد.
ایران قوی هاشمی‌طبا

ایران قوی

همچون سال‌های گذشته، در روز 22 بهمن مردم ایران در راهپیمایی سالروز پیروزی انقلاب اسلامی یعنی بیست‌و‌دوم بهمن حضور یافتند و خاطره پیروزی انقلاب و نیز شهدای انقلاب و دفاع مقدس را گرامی داشتند. انقلابی که با شعار استقلال، آزادی، جمهوری اسلامی پیروز شد و مردم اعم از خواص یا عوام با برداشت خود -‌هر‌چند متفاوت- از آن استقبال کرده و بر آن پای فشردند
جمعه ۳۱ فروردين ۱۴۰۳ - 2024 April 19
کد خبر: ۱۰۵۹۹۶
تاریخ انتشار: ۲۹ اسفند ۱۳۹۶ - ۱۵:۳۰
اکبر اکسیر گفت: به عنوان یک طنزپرداز می‌گویم اگر می‌خواهید عید خود را خراب نکنید، دور کتاب را خط بکشید!

تدبیر24»این شاعر و طنزپرداز در گفت‌وگو با ایسنا درباره ارزیابی‌اش از وضعیت ادبیات در سال جاری اظهار کرد: سال ۹۶ را سال رکود نشر و کسادی بازار کتاب و بی‌رونقی و افت شدید تیراژ کتاب می‌دانم. در واقع تغییرات ملموسی در جامعه ادبی ندیده‌ام،  به جز برگزاری چند جشنواره تخصصی در حوزه شعر. کتاب‌هایی که در ۳۰۰۰ جلد منتشر می‌شد هم‌اکنون با ۵۰۰ نسخه منتشر می‌شود.

او سپس تأکید کرد: امسال سالی بود که شعر و ادبیات چندان رونق خاصی نداشت. امیدوارم سال ۹۷ شروع تازه‌ای برای ادبیات و طنز مملکت باشد و همه این‌ها می‌تواند یک خیزش و جنبش ادبی باشد.  در سال ۹۶ هیچ  مسئله‌ای که به چشم بخورد نه در عرصه کتاب، نه در عرصه شعر و نه  در عرصه ادبیات وجود نداشت. در واقع مسئله ملموسی ندیدم که بتوانم از آن دفاع کنم. فقط امیدوارم این رکود تا تحویل سال تمام شود و سال دیگر، سال پرباری برای شاعران، نویسندگان و طنزاندیشان باشد.

اکسیر درباره جایزه‌های ادبی نیز اظهار کرد: من داور دو جایزه‌ بودم؛ یکی  جشنواه شعر در وزارت بهداشت که بین کارکنان و دانشجویان علوم پزشکی برگزار شد و دیگری جشنواره  شعر بهاران. شعرهایی که برای وزارت بهداشت بود، تمام سوژه‌هایش مربوط به امور پزشکی بود و پدیده‌ای در میان آن‌ها نبود. در جشنواره شعر بهاران، کارهای شاخص برای جوان‌ترها بود و با یک جهش زبانی و محتوایی به شعری بسیار ساده و اجتماعی دست پیدا کرده بودند. اکثر شعرها، شعرهایی بودند که به دهه‌های قبل مربوط بودند و حالت روایی خاصی داشتند که خیلی تکراری بود و امیدوارم در سال آینده شاعران ما به زبان نو و اندیشه نو و سوژه‌های نو بیندیشند و مانند پرینتر افکار و روش شاعران قبلی را تکرار نکنند. 

او سپس گفت:‌ جوایز، شعر خوب و شاعر خوب به‌وجود نمی‌آورد. جوایز فقط تشویقی برای تسریع این‌ کارها است. در عین حال جوایز را برای شاعران و هنرمندان جوان بسیار خوب می‌دانم، البته اگر جایزه‌ها به‌حق به دست صاحبش برسد نه این‌که رفیق‌بازی و باندبازی معمول باعث تکرار جوایز شود و جوایز به کسانی برسد که در هر جشنواره‌ای حضور دارند.  آدم‌های نوگرایی که در هیچ باند و دسته‌ای نیستند در جوایز سرشان بی‌کلاه می‌ماند.

این طنزپرداز  درباره این‌که چه کتابی را برای مطالعه پیشنهاد می‌کند، اظهار کرد: به عزیزان توصیه می‌کنم و به عنوان یک طنزپرداز می‌گویم عیدشان را خراب نکنند و دور کتاب را خط بکشند. با زن و فرزند و فامیل به گردش بروند و تعطیلات به این‌ خوبی را با کتاب‌ خواندن خراب نکنند. امسال من و ملیحه (همسرم) تصمیم گرفتیم  عید به هر میهمانی که به خانه ما می‌آید یک کتاب به عنوان عیدی تقدیم کنیم اما  بعد منصرف شدیم و گفتیم خودمان روزگارمان را با کتاب‌ها سیاه کردیم، حال مهمان‌ها چه تقصیری دارند که لحظات خود را خراب کنند؟! اما کسانی که واقعا خوره کتاب هستند و کارشان مطالعه است به‌شان می‌گویم هر اثر طنزی که می‌بینند و  به تازگی بیرون آمده است بخوانند و ببیند نوع دیگر دیدن و خندیدن وجود دارد که در جوار زندگی ماشینی ماست و می‌تواند روح و جان را صیقل دهد.

اکسیر در پایان درگذشت برخی اهل قلم در سال ۹۶ را از بدترین خبرها دانست.

برچسب ها: تدبیر24 ، دور کتاب
بازدید از صفحه اول
sendارسال به دوستان
printنسخه چاپی
نظر شما:
نام:
ایمیل:
* نظر:
داغ ترین ها