بخش خصوصی؛ پایه رشد اقتصادی خيرخواهان

بخش خصوصی؛ پایه رشد اقتصادی

اقتصاد ایران در حالی وارد سال پایانی سند چشم‌انداز ۲۰ ساله ۱۳۸۴ تا ۱۴۰۳ می‌شود که موفقیت کمی در جامه عمل پوشاندن به هدف رشد اقتصادی برای تبدیل ایران به اقتصاد اول منطقه مطابق با این سند داشته است. در واقع انتظار طبیعی این بود که دستیابی به رشد اقتصادی بالا و مداوم و به‌تبع آن ایجاد مشاغل جدید برای انبوه جوانان جویای کار، هر اولویت دیگر مدنظر حکومت را تحت‌الشعاع خود قرار دهد.
ایران قوی هاشمی‌طبا

ایران قوی

همچون سال‌های گذشته، در روز 22 بهمن مردم ایران در راهپیمایی سالروز پیروزی انقلاب اسلامی یعنی بیست‌و‌دوم بهمن حضور یافتند و خاطره پیروزی انقلاب و نیز شهدای انقلاب و دفاع مقدس را گرامی داشتند. انقلابی که با شعار استقلال، آزادی، جمهوری اسلامی پیروز شد و مردم اعم از خواص یا عوام با برداشت خود -‌هر‌چند متفاوت- از آن استقبال کرده و بر آن پای فشردند
شنبه ۰۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 2024 April 20
کد خبر: ۱۰۶۰۰۷
تاریخ انتشار: ۲۹ اسفند ۱۳۹۶ - ۰۹:۳۷
بر اساس آیین‌نامه اجرایی ایجاد و فعالیت بنادر خشک در کشور مصوبه سال ۹۳، بندر خشک به پایانه‌ای ترکیبی در داخل کشور و مجاور خطوط اصلی ریلی و جاده‌ای مبادلاتی مانند ایستگاه‌های ریلی و پایانه‌های جاده‌ای گفته می‌شود که در نزدیکی مراکز تجمع کالا(تولید یا مصرف) بوده و حداقل به‌وسیله دو شیوه ریل و جاده به بنادر ساحلی یا مرزهای فعال تجاری متصل است .
تدبیر24»افزایش استفاده از کانتینر حمل‌ونقل دریایی از یک‌سو و رشد قابل‌توجه کشتی‌های بسیار بزرگ حامل کانتینر باعث افزایش قابل‌توجه میزان کالا در بنادر و درنتیجه تراکم تردد در بنادر و مسیرهای منتهی به بنادر، همچنین کمبود فضای مناسب به‌منظور تخلیه، بارگیری و انبار سازی کانتینرها شده است.

  کشورهای مختلف برای مقابله با این چالش، بنادر خشک را تأسیس کردند تا از این طریق ضمن کاهش تراکم کالا در بنادر ساحلی، تحویل و ارسال محموله‌ها را سریع‌تر و آسان‌تر انجام دهند. تا پیش از این در کشور ما ایجاد بنادر خشک سالیان درازی در حد شعار باقی‌مانده بود و از سوی مسئولان مطرح می‌شد.

شورای عالی آمایش کشور سال 93 ایجاد چهار بندر خشک ازجمله خرم‌آباد را تصویب کرد که پس از گذشت چند سال هنوز هم کار خاصی انجام نشده و مسئولان استان تا مدت‌ها درگیر تعیین زمین این پروژه بوده و هستند.

با توجه به اینکه لرستان در کریدور شمال به جنوب و بازرگان به بندر امام خمینی(ره) قرار دارد وجود بندر خشک می‌تواند در رونق اقتصادی لرستان نقش بسزایی داشته باشد و این درحالیست که با وجود اخذ مجوز راه‌اندازی بندر خشک در لرستان همچنان مصوبه‌ای بی‌ثمر است.

قدرت ‎ الله ولدی مدیرکل وقت "هماهنگی امور اقتصادی لرستان" بهمن سال 94 در این‌باره به ایسنا گفته بود: بندر خشک در کارگروه توسعه صادرات استان مصوب شد که ظرف یک هفته، معاون امور هماهنگی عمرانی استانداری لرستان، کمیسیون ماده 21 را اجرایی کند و مجوز بدهد تا سند زمین این پروژه از سوی منابع طبیعی استان به مجموعه شرکت توسعه عمران که سرمایه‌گذار و مجری طرح است واگذار شود.

وی ادامه داد: سرمایه‌گذار این پروژه، موظف است تا 15 اسفند از معاونت مربوطه وزارت راه و شهرسازی مجوز اصلی بندر خشک لرستان را اخذ و در سال 95 عملیات اجرایی این پروژه آغاز شود. زمین پروژه 123 هکتار است که باید واگذار و بندر خشک در سه فاز احداث می‌شود.

پس از آن مصاحبه‌ها و نقل‌قول‌های زیادی از مسئولان استان در خصوص احداث این پروژه شنیده شد اما بندر خشک خرم‌آباد همچنان مصوبه‌ای خشک شده روی کاغذ است.

تعیین زمین محل احداث بندر خشک در لرستان!

هوشنگ بازوند، استاندار لرستان نیز در مرداد 94 گفته بود: با توجه به رایزنی ‎ ها و پیگیری ‎ های انجام شده، زمین محل احداث بندر خشک خرم ‎ آباد تعیین و در این راستا مقرر شده استعلام لازم اخذ و به وزارت راه و شهرسازی و سپس به معاونت امور بنادر این وزارتخانه اعلام شود.

وی با اشاره به اینکه سرمایه‌گذار این پروژه، بخش خصوصی به‌عنوان شرکت سرمایه‌گذاری و توسعه عمران استان است که سهامی عام بوده و سهامش متعلق به همه مردم است، تأکید کرد بود: تا 15 اسفند مجوزهای استانی این پروژه اخذ و مجوز اصلی بندر خشک که باید از وزارت راه و شهرسازی اخذ شود، انجام خواهد شد.

بازوند تأکید کرد: توجیه اقتصادی این بندر خشک با توجه به اینکه لرستان در مرکز شاهراه‌های کشور و کریدور شمال به جنوب و بازرگانی به بندر امام خمینی(ره) قرار دارد توجیه اقتصادی آن دوچندان خواهد بود و برای هر سرمایه‌گذار بخش خصوصی توجیه اقتصادی بالایی دارد که امید می‌رود در سال 95 شروع عملیات اجرایی این پروژه را شاهد باشیم .

صحبت استاندار در حالی مطرح شده که رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت لرستان اعلام کرده بود: زمین این پروژه در جاده کمربندی خرم‌آباد تعیین‌شده و بااینکه جزو زمین‌های منابع ملی است اما معارضان زیادی دارد.

مشکل دیگر این پروژه نبود سرمایه‌گذار قوی بوده که ظاهراً قرار است بعد از این چند سال به سرمایه‌گذار جدید واگذار شود.

درصدد جذب سرمایه‌گذار جدید برای بندر خشک

محمدرضا صفی‌خانی، رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت لرستان در این باره به ایسنا گفت: سرمایه‌گذار این پروژه از توانایی لازم برخوردار نبود و در این راستا با مشکلاتی روبرو شد و با سرمایه‌گذار جدیدی صحبت‌ها و جلساتی داشته‌ایم و پیگیر موضوع هستیم .

وی اضافه کرد: در صورت موافقت با این سرمایه‌گذار قرار است کل طرح بندر خشک به وی واگذار شود .
رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت لرستان خاطرنشان کرد: مشکل معارضان همچنان وجود دارد و اگر این مشکل رفع نشود، کار خاصی نمی‌توانیم انجام دهیم.

صفی‌خانی یادآور شد: بندر خشک می‌تواند انتقال کالا بین شبکه‌های بزرگ حمل‌ونقل داخلی را تسهیل و یک مرکز توزیع کالا درون سرزمین ایجاد کند. همچنین صادرات کالا در این بنادر تسهیل و تسریع می‌شود و در توسعه اقتصادی منطقه سهم بسزایی دارد .

با اینکه بیش از سه سال مجوز احداث بندر خشک اخذ شده اما هنوز زمین پروژه معارض دارد و سرمایه‌گذار قوی هم پای کار نیست و این در حالیست که کارشناسان معتقدند لرستان مستعد داشتن چنین بندری است.

لرستان به بندر خشک نیاز دارد

مجید کیان‌پور، عضو کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی در این باره به ایسنا گفت: بندر خشک، بندری درون سرزمینی چندمنظوره بوده که برای انتقال کالاها و اجناس به مقصدهای داخلی به‌کارگیری می‌شود. 

 وی با بیان اینکه لرستان قطعاً به این بندر نیاز دارد، ادامه داد: در این راستا باید مطالعه لازم انجام و جایی که به آزادراه، کریدورهای اصلی و فرودگاه نزدیک باشد مستقر شود. 

 کیان‌پور با اشاره به اینکه مناطق ویژه و آزاد نباید با هم اشتباه گرفته شوند، گفت: قوانین و مقررات این مناطق با یکدیگر متفاوت است و البته با رویکرد رشد صنعت و اشتغال، جذب سرمایه‌های خارجی، ایجاد فرصت‌های شغلی جدید و... تأسیس شده‌اند. 

  عضو کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی تأکید کرد: باید هر چه سریع‌تر مشکل‌های سر راه احداث بندر خشک رفع و عملیات اجرایی آن آغاز شود.

وجود راه‌آهن از ضروریات احداث بندر خشک

سیدحمیدرضا کاظمی، نماینده مردم پل‌دختر و معمولان در مجلس شورای اسلامی نیز با تأکید بر حل مشکل‌ها این پروژه از جهاتی دیگر به آن پرداخت.

وی اظهار کرد: با توجه به تصمیمات دولت و به علل مختلفی، بخشی از بارانداز به قسمت‌های میانی کشور منتقل می ‎ شود .

کاظمی خاطرنشان کرد: یکی از الزامات بندر خشک "راه‌آهن" است و تا زمانی که نباشد نمی‌توان این بندر را ایجاد کرد .

نماینده مردم پل‌دختر و معمولان در مجلس شورای اسلامی افزود: باید در ابتدا بکوشیم شبکه ریلی در استان شکل گیرد، چنانچه راه‌آهن به خرم‌آباد بیاید چون یک شاخه است، تحولی ایجاد نمی‌کند .

کاظمی گفت: زمانی راه‌آهن در استان مؤثر و تحول‌ساز خواهد بود که از خرم‌آباد به سمت پل‌دختر و اندیمشک برود و به خط ریلی شمال به جنوب کشور وصل شود .

وی یادآور شد: هنگامی ‎ که به خط ریلی شمال به جنوب کشور متصل شویم بحث بار و مسافر مطرح می‌شود و بندر خشک هم توجیه اقتصادی خواهد داشت که از بنادر بار را به بندرخشک بیاورند و از آنجا به قسمت میانی کشور بار منتقل و این مهم با هزینه کمتری انجام شود .

  به گزارش ایسنا، با وجود ظرفیت‌های خوبی که لرستان برای راه‌اندازی بندر خشک دارد اما این پروژه نیز همانند بسیاری از پروژه‌های دیگر مشکل‌ها دارد و به خواب رفته است. بندری که قرار بود به اشتغال و اقتصاد استان کمک کند حال خیلی‌ها باید برای راه‌اندازی‌اش همت کنند و اجازه ندهند بندر خشک در حد مصوبه خشک شود.

برچسب ها: تدبیر24 ، خشکیدن
بازدید از صفحه اول
sendارسال به دوستان
printنسخه چاپی
نظر شما:
نام:
ایمیل:
* نظر:
داغ ترین ها