بخش خصوصی؛ پایه رشد اقتصادی خيرخواهان

بخش خصوصی؛ پایه رشد اقتصادی

اقتصاد ایران در حالی وارد سال پایانی سند چشم‌انداز ۲۰ ساله ۱۳۸۴ تا ۱۴۰۳ می‌شود که موفقیت کمی در جامه عمل پوشاندن به هدف رشد اقتصادی برای تبدیل ایران به اقتصاد اول منطقه مطابق با این سند داشته است. در واقع انتظار طبیعی این بود که دستیابی به رشد اقتصادی بالا و مداوم و به‌تبع آن ایجاد مشاغل جدید برای انبوه جوانان جویای کار، هر اولویت دیگر مدنظر حکومت را تحت‌الشعاع خود قرار دهد.
ایران قوی هاشمی‌طبا

ایران قوی

همچون سال‌های گذشته، در روز 22 بهمن مردم ایران در راهپیمایی سالروز پیروزی انقلاب اسلامی یعنی بیست‌و‌دوم بهمن حضور یافتند و خاطره پیروزی انقلاب و نیز شهدای انقلاب و دفاع مقدس را گرامی داشتند. انقلابی که با شعار استقلال، آزادی، جمهوری اسلامی پیروز شد و مردم اعم از خواص یا عوام با برداشت خود -‌هر‌چند متفاوت- از آن استقبال کرده و بر آن پای فشردند
جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - 2024 March 29
کد خبر: ۱۰۶۰۴۰
تاریخ انتشار: ۰۲ فروردين ۱۳۹۷ - ۰۱:۰۰
بوداپست یکی از حدود ۲۰ خواهرخوانده‌ی شهر تهران در جهان است که البته به‌اتفاق تفلیس گرجستان، جزو آخرین خواهرهایی است که پایتخت ایران برای خود دست و پا کرده است.
تدبیر24»عقد خواهرخواندگی شهرها این‌گونه تعریف شده که یک پیمان دوستانه و البته هدفمند است که برای تبادل اطلاعات و تجربه‌ها و نیز توسعه مناسبت‌های فرهنگی، اجتماعی، اقتصادی، شهری و فنی بین یک جامعه شهری با جامعه شهری مشابه خارجی برقرار می‌شود.

از حدود ۵۵ سال پیش که سئول اولین خواهرخوانده‌ی تهران شد، تاکنون شهرهای دیگری همچون بیشکک، لس‌آنجلس، پکن، هاوانا، پرتوریا، مسکو، کاراکاس، مینسک، استانبول، صنعا، خارطوم، پاریس، قدس، برازیلیا، دوشنبه، مانیل، بغداد، کابل، آنکارا، تفلیس و بوداپست به این مقام نایل آمده‌اند.

بوداپست، در دایره‌ی شهرهای مقصد گردشگری اروپا، طبعا نسبت به شهرهای کشورهای مرکزی و غربی قاره، کمتر هدف تبلیغ و تشویق قرار گرفته و به‌نوعی می‌توان گفت، کمتر مورد توجه است اما با این حال، در نیمه‌ی شرقی قاره‌ی سبز، برای خود اعتباری دارد و در کنار شهرهایی چون بخارست رومانی، از مهمترین شهرهای منطقه، ازجمله در زمینه‌ی گردشگرپذیری محسوب می‌شود.

بوداپست، پایتخت و مهمترین شهر کشور مجارستان در اروپای شرقی است که حدود دو میلیون نفر جمعیت دارد و رودخانه‌ی دانوب از میان آن می‌گذرد. درواقع این شهر هم مانند خیلی از شهرهای قدیمی اروپا، در دو سوی یک رود پرآب قرار دارد؛ با این تفاوت که حدود ۱۵۰ سال پیش، دو شهر «بودا» و «پست» که در دو سوی شرقی و غربی رودخانه بودند، با هم ادغام شدند و یک شهر واحد را با نام جدید «بوداپست» تشکیل دادند.

بوداپست با توجه با این‌که در نیمه‌ی جنوبی اروپا قرارداد، جزو شهرهای گرم قاره است که بهتر است در فصل تابستان و اوج گرما به آن سفر نکنید؛ چون واقعا آزاردهنده است و موجب می‌شود از بسیاری از زمان روزانه‌تان نتوانید بهره ببرید.

با این حال، سرسبزی فراگیر شهر و همچنین وجود ساختمان‌ها و موزه‌های متعدد، موجب شده است که سفر به پایتخت مجارستان، جذابیت فرهنگی و تاریخی ویژه‌ای داشته باشد. به این مورد اضافه کنید، تنوع غذایی را که لحظه‌های مفرحی برای تجربه‌کنندگان فراهم می‌آورد.

قلعه‌ی کسل هیل، مجسمه‌ی گالرت هیل، موزه‌ی هنرهای زیبا، موزه‌ی ملی مجارستان، گردشگاه‌های ساحلی دانوب، ساختمان پارلمان و جواهرات سلطنتی، بازار سنتی سرپوشیده، میدان قهرمانان، مترو قطار شهری که گفته می‌شود پس از مترو لندن، قدیمی‌ترین است و نیز خیابان‌ها، بولوارها و میدان‌های قدیمی، از جاذبه‌های گشت و گذار در بوداپست هستند. بازر سنتی بوداپست خود یک جاذبه‌ی بزرگ و متنوع است که همه روزه، مواد غذایی متنوعی در بخش‌ها و طبقه‌های مختلف آن به فروش می‌رسد. طبقه‌ی زیرین این بازار، به موجودات و غذاهای دریایی اختصاص دارد.

البته علاوه بر این‌که گشت و گذار در شهر بوداپست در بهار و تابستان و تا حدی از پاییز، تعریق زیاد به همراه دارد، یکی دیگر از دشواری‌های سفر به مجارستان این است که این کشور با وجود قرار داشتن در محدوده‌ی شینگن و اتحادیه‌ی اروپا، واحد پول یورو را به رسمیت نشناخته و هنوز پول ملی (فورینت) در آن رواج دارد؛ هرچند در بسیاری از خیابان‌های شهر، مغازه‌هایی برای تبدیل پول قرار دارند.

در بوداپست که ازسویی مختصات آن به‌گونه‌ای است که هنوز تاثیر حضور کمونیست‌های شوروی در آن مشخص است و از سوی دیگر کاملا مشهود است که مانند شهرهای کشورهایی همچون آلمان، ثروتمند نیست، شرایط به‌گونه‌ای است که به هیچ وجه احساس غریبگی ندارید.

متن و عکس: علیرضا بهرامی - ایسنا

نمای بیرونی کسل هیل
پل اصلی بوداپست بر روی دانوب؛ متصل کننده‌ دو منطقه‌ بودا و پست
غرفه میوه‌فروشی در بازار سنتی بوداپست
دوچرخه‌سواری در بوداپست هم تاحدودی محبوب است
نمای بیرونی بازار سنتی سرپوشیده بوداپست
ساختمان اپرای بوداپست
کلیسایی در بوداپست
میدان قهرمانان بوداپست
موزه ملی مجارستان
بازدید از صفحه اول
sendارسال به دوستان
printنسخه چاپی
نظر شما:
نام:
ایمیل:
* نظر:
داغ ترین ها