بخش خصوصی؛ پایه رشد اقتصادی خيرخواهان

بخش خصوصی؛ پایه رشد اقتصادی

اقتصاد ایران در حالی وارد سال پایانی سند چشم‌انداز ۲۰ ساله ۱۳۸۴ تا ۱۴۰۳ می‌شود که موفقیت کمی در جامه عمل پوشاندن به هدف رشد اقتصادی برای تبدیل ایران به اقتصاد اول منطقه مطابق با این سند داشته است. در واقع انتظار طبیعی این بود که دستیابی به رشد اقتصادی بالا و مداوم و به‌تبع آن ایجاد مشاغل جدید برای انبوه جوانان جویای کار، هر اولویت دیگر مدنظر حکومت را تحت‌الشعاع خود قرار دهد.
ایران قوی هاشمی‌طبا

ایران قوی

همچون سال‌های گذشته، در روز 22 بهمن مردم ایران در راهپیمایی سالروز پیروزی انقلاب اسلامی یعنی بیست‌و‌دوم بهمن حضور یافتند و خاطره پیروزی انقلاب و نیز شهدای انقلاب و دفاع مقدس را گرامی داشتند. انقلابی که با شعار استقلال، آزادی، جمهوری اسلامی پیروز شد و مردم اعم از خواص یا عوام با برداشت خود -‌هر‌چند متفاوت- از آن استقبال کرده و بر آن پای فشردند
پنجشنبه ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ - 2024 March 28
کد خبر: ۱۰۶۰۵۱
تاریخ انتشار: ۰۲ فروردين ۱۳۹۷ - ۰۸:۱۲
هرچند سال ‌96 به نوعی سال استفاده از دستاوردهای برجام درحوزه‌های مختلف بود اما با روی‌کار آمدن ترامپ عملا مشکلات زیادی بر سر راه برجام به وجود آمد. به طوری که او تلاش دارد در این مسیر اروپایی‌ها را هم با خود همراه کند.
 تدبیر24»واقعیت آن است که در رابطه ایران با جهان خارج تغییر چندانی درسال آینده به وجود نخواهد آمد و حتی شرایط منطقه و حتی حوزه بین‌الملل به رهبری آمریکا سخت‌ترخواهد شد. بنا به خبری که در رویترز منتشر شد، اروپایی‌ها در مسائل حقوق بشری و منطقه قصد اعمال تحریم‌هایی علیه ایران دارند، در نتیجه در سال آینده نمی‌توان تنها به برجام امیدوار بود. سال آتی در سیاست خارجی از سال فعلی مطلوب‌تر نخواهد بود و با توجه به اصرار آمریکایی‌ها به موضع‌گیری اروپا علیه ایران احتمالا فضا برای ایران سنگین‌تر می‌شود. واقعیت آن است که باید با روندی دیپلماتیک در مقابل غربی‌ها ایستادگی‌ کرد. تا زمانی که ایران چند مولفه را ایجاد نکند، شرایط تغییر جدی نخواهد کرد. اگر شرایط بین‌المللی برای کشورمان ثابت بماند در آن صورت باید ارتباط تنگاتنگ مسائل داخلی با سیاست خارجی را در نظرگرفت. اگر در داخل انسجام ملی وجود نداشته باشد در سیاست خارجی به امتیاز منفی تبدیل خواهد شد. برای نمونه جریانات دی‌ماه از نظر سیاست ‌خارجی هزینه افزاست و قدرت‌های خارجی و کشورهایی که به دنبال بهانه هستند زمانی که به نارضایتی در داخل پی‌ می‌برند، به فشار‌های مختلف می‌افزایند. از سوی دیگر زمانی که در داخل نتوانیم مشکلات را حل و فصل کنیم در مواجهه با غربی‌ها قدرت کمتری خواهیم داشت. درنتیجه اگر قرار است در مقابل فشارهای غربی‌ها ایستادگی کنیم، باید به نوعی ‌به ایجاد انسجام ملی بپردازیم. از سوی دیگر در داخل رویکرد جزیره‌ای به سیاست‌خارجی‌داریم. نظرات و تفکرات مختلفی بر سیاست خارجی‌ ما نهفته است. نظراتی که البته در تمامی کشورها که حرفی برای زدن در عرصه بین‌الملل دارند، وجود دارد اما در این کشورها نظرات با هم جمع‌بندی شده و صدای واحدی از دیدگاه‌های متکثر به بیرون منتقل می‌شود اما در کشورما جمع‌بندی نظرات مختلف با دشواری همراه است و سخنان برخی از سیاستمدارن موجب اعمال فشار خواهد شد. برای نمونه نامه‌های رئیس دولت سابق به نوعی به اهرم فشار علیه کشورمان تبدیل شده است. دشمنان از چنین اقداماتی سوء استفاده خواهند‌ کرد. در نتیجه ایجاد وحدت ملی و سیاست خارجی واحد، نکات بسیار مهمی است که برای مقابله با فشارهای دشمنان کمک‌کننده خواهد بود که در آینده شرایط بین‌المللی و منطقه‌ای علیه کشورمان سخت‌تر نشود.



نصرت الله تاجیک؛ تحلیلگر مسائل بین‌الملل
مطالب مرتبط
بازدید از صفحه اول
sendارسال به دوستان
printنسخه چاپی
نظر شما:
نام:
ایمیل:
* نظر:
داغ ترین ها