بخش خصوصی؛ پایه رشد اقتصادی خيرخواهان

بخش خصوصی؛ پایه رشد اقتصادی

اقتصاد ایران در حالی وارد سال پایانی سند چشم‌انداز ۲۰ ساله ۱۳۸۴ تا ۱۴۰۳ می‌شود که موفقیت کمی در جامه عمل پوشاندن به هدف رشد اقتصادی برای تبدیل ایران به اقتصاد اول منطقه مطابق با این سند داشته است. در واقع انتظار طبیعی این بود که دستیابی به رشد اقتصادی بالا و مداوم و به‌تبع آن ایجاد مشاغل جدید برای انبوه جوانان جویای کار، هر اولویت دیگر مدنظر حکومت را تحت‌الشعاع خود قرار دهد.
ایران قوی هاشمی‌طبا

ایران قوی

همچون سال‌های گذشته، در روز 22 بهمن مردم ایران در راهپیمایی سالروز پیروزی انقلاب اسلامی یعنی بیست‌و‌دوم بهمن حضور یافتند و خاطره پیروزی انقلاب و نیز شهدای انقلاب و دفاع مقدس را گرامی داشتند. انقلابی که با شعار استقلال، آزادی، جمهوری اسلامی پیروز شد و مردم اعم از خواص یا عوام با برداشت خود -‌هر‌چند متفاوت- از آن استقبال کرده و بر آن پای فشردند
سه‌شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ - 2024 March 19
کد خبر: ۱۰۶۱۵۴
تاریخ انتشار: ۰۴ فروردين ۱۳۹۷ - ۱۶:۳۰
یک وکیل دادگستری با بیان این‌که «نمی‌توان شادی را به مردم القا کرد»، گفت: شادی با لوازم و وسایل خود بوجود می‌آید، یعنی در واقع شادی اجباری، تحمیلی، دستوری و فرمانی نیست ولی می‌توان به برخی از موارد در قانون اشاره کنیم که مراد از این موارد این است که مردم بتوانند شاد و در رفاه باشند.

تدبیر24»جعفر کوشا در گفت‌وگو با ایسنا، با بیان این‌که «در قانون اساسی صراحتا به حق بر شاد زیستن به عنوان حقوق طبیعی و حقوق بشری اشاره نشده است»، گفت: همچنین نمی‌توانیم از موارد دیگر استنباط کنیم که این حق به عنوان حق مسلم وجود دارد. در حقیقت همواره تمامی تلاش‌های دولت‌ها و حاکمیت‌ها برای ایجاد رفاه و امیدواری برای مردم بوده است تا مردم بتوانند به یک زندگی طبیعی و مرفه برسند که در نتیجه این می‌تواند هدف ما برای یک زندگی شاد باشد و در حقیقت آن اهرم‌هایی که ما در قانون اساسی بعنوان حقوق ملت در نظر می‌گیریم همگی به هدف شاد زیستن و امیدوار بودن به آینده منجر می‌شود.

وی عنوان کرد: بنابراین اگر ما بخواهیم شاد زیستن را بعنوان یکی از حقوق در نظر بگیریم مسلما قانونگذار نمی‌تواند آن را با صراحت بیان کند به دلیل این‌که ما نمی‌توانیم شادی را به مردم القا کنیم؛ بلکه شادی با لوازم و وسایل خود بوجود می‌آید تا آن حالت را در مردم بوجود بیاورد. یعنی در واقع شادی اجباری،تحمیلی، دستوری و فرمانی نیست ولی می‌توان به لوازم برخی از موارد در قانون اشاره کرد که مراد از این موارد این است که مردم بتوانند شاد و در رفاه باشند.

وی امنیت را یکی از موارد مرتبط با شاد زیستن مردم دانست و اظهار کرد: امنیت قضایی و غذایی یا امنیت اجتماعی و سایر امنیت‌ها می‌تواند در ایجاد آرامش موثر باشد و آرامش برای مردم شادی‌آور است. در نتیجه می‌توانیم بگوییم آرامش و شاد زیستن یک هدف است ولی باید موجبات آن از طریق اهرم ها و مقیاس‌های نهادینه شده در قوانین عادی و اساسی فراهم شود تا به هدف شاد زیستن برسیم.

این وکیل  دادگستری خاطرنشان کرد: کشور ما بسیار کم می‌تواند مدعی شاد بودن باشد به دلیل این‌که فشارهای روحی، روانی، اقتصادی، اجتماعی و یا حتی سیاسی در کشور وجود دارد و حق بر شادی را از مردم سلب کرده است. اگر شادی هم وجود دارد به صورت ساختگی و مصنوعی است. شادی باید در روح و روان و به صورت واقعی باشد. این امر در صورتی میسر می شود که فرد با امید زندگی کند و به آینده نیزامید داشته باشد، اشتغال وجود داشته باشد، بیکاری وجود نداشته باشد و مردم بتوانند به حداقل‌های زندگی دسترسی داشته باشند و این حداقل‌ها می‌تواند برای آن‌ها شادی درونی ایجاد کند.

وی در خصوص راهکار قانونی برای توجه به حق شاد زیستن تصریح کرد: از نظر قانونی باید موانعی که در راه شاد زیستن انسان ها قرار دارد برداشته شود. برای مثال ایجاد امنیت غذایی و قضایی، دادگستری عادلانه و منصفانه و ایجاد اشتغال می‌تواند با آسیب شناسی و رفع موانع منجر به دستیابی شادی واقعی شود. حکومت‌ها همچنین وظیفه دارند شادی‌های هرازگاهی برای مردم به صورت جشن‌ها و هدیه‌ها و تفریحات سالم فراهم کنند و حتی به اجبار مردم را به تفریح ببرند یا برای مثال هزینه اقامت در مسافرخانه‌ها را بپردازند یا وسایلی را فراهم کنند تا آن‌ها به آرامش برسند و این آرامش می‌تواند آن‌ها را به شادی برساند.

بازدید از صفحه اول
sendارسال به دوستان
printنسخه چاپی
نظر شما:
نام:
ایمیل:
* نظر:
داغ ترین ها