بخش خصوصی؛ پایه رشد اقتصادی خيرخواهان

بخش خصوصی؛ پایه رشد اقتصادی

اقتصاد ایران در حالی وارد سال پایانی سند چشم‌انداز ۲۰ ساله ۱۳۸۴ تا ۱۴۰۳ می‌شود که موفقیت کمی در جامه عمل پوشاندن به هدف رشد اقتصادی برای تبدیل ایران به اقتصاد اول منطقه مطابق با این سند داشته است. در واقع انتظار طبیعی این بود که دستیابی به رشد اقتصادی بالا و مداوم و به‌تبع آن ایجاد مشاغل جدید برای انبوه جوانان جویای کار، هر اولویت دیگر مدنظر حکومت را تحت‌الشعاع خود قرار دهد.
ایران قوی هاشمی‌طبا

ایران قوی

همچون سال‌های گذشته، در روز 22 بهمن مردم ایران در راهپیمایی سالروز پیروزی انقلاب اسلامی یعنی بیست‌و‌دوم بهمن حضور یافتند و خاطره پیروزی انقلاب و نیز شهدای انقلاب و دفاع مقدس را گرامی داشتند. انقلابی که با شعار استقلال، آزادی، جمهوری اسلامی پیروز شد و مردم اعم از خواص یا عوام با برداشت خود -‌هر‌چند متفاوت- از آن استقبال کرده و بر آن پای فشردند
سه‌شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ - 2024 March 19
کد خبر: ۱۰۶۱۵۹
تاریخ انتشار: ۰۴ فروردين ۱۳۹۷ - ۲۱:۰۰
قطعا هیچ یک از شهروندان تهرانی که در نوروز به خارج از تهران سفر می‌کنند فرصت گردشگری در پایتخت زیبا را پیدا نمی کنند؛ فرصت بازدید از تهران در نوروز و لذت بردن از همه زیبایی های این کلانشهر به دور از ترافیک و آلودگی هوا نصیب مسافران نوروزی و آن دسته از شهروندان تهرانی که در این ایام از تهران خارج نمی شوند، خواهد شد. فرصتی که تنها در این ایام وجود دارد و در سایر روزهای سال به شکلی نشدنی است.
تدبیر24»تهران یکی از ویژه‌ترین استان های کشور و دارای طبیعتی بکر، کم ‌نظیر با جاذبه ها و اماکن فرهنگی دیدنی و غنی است ؛ در این گزارش نگاهی گذرا به جاذبه‌های گردشگری آن داریم. روایت تهران گردان از گردش در پایتخت توصیفی فراتر از تمرکز برج و باروها،کارخانه ها و مراکز صنعتی و ترافیک تهران است.

تحمل سختی‌های پایتخت نشینی با وجود اماکن گردشگری،زیارتی و تفریحی رنگ دیگری پیدا کرده است و  سال هاست استان تهران، در گروه مکان های انتخابی گردشگران داخلی و خارجی قرار گرفته است.


جاذبه‌های گردشگری استان تهران در بخش های مختلفی قابل تقسیم بندی است.  جاذبه‌های طبیعی، هنری، اماکن تاریخی و فرهنگی ، مراکز ورزشی و تفرجگاه ها، زیارتگاه ها و اماکن مذهبی و بازارها و مراکز تجاری بزرگ، جاذبه‌هایی هستند که هرساله گردشگران داخلی و خارجی بسیاری را به سوی پایتخت روانه می سازد.


تهران شهری است که امروز به دلیل گسترش و رشد جمعیت، در ردیف شهرهای بزرگ جهان قرار دارد، اما خوشبختانه در لایه‌های پنهان محله های تهران، بناهایی وجود دارد که در طول تاریخ شاهد رخدادهای تلخ و شیرین بوده اند که توسط شخصیت‌های مهمی رخ دادند و هنور با وجود ناملایمات پابرجاهستند اما با این حال هنوز می توان؛ تهرانی‌هایی را یافت که خیلی با این محلات آشنا نیستند و سعی داریم با معرفی جاذبه‌های پایتخت و با استفاده ازظرفیت روزهای تعطیل مردم را با این محل ها آشتی دهیم.

دیدنی‌های تهران که باید در نوروز دید:


عمارت مسعودیه، بهشت تهران قدیم


اواخر شهریور ماه ۱۳۹۰ بود که به ناگهان نام ساختمان گمنام خیابان اکباتان، به خبرگزاری‌های پرمخاطب راه یافت. واسطۀ این شهرت، برگزاری پانزدهمین جشن خانه سینما در عمارت مسعودیه تهران بود. در آن شب حیاط مقابل عمارت دیوانخانه گوش تا گوش پر از هنرمندان و هنردوستانی بود که جز شرکت در گردهمایی بزرگداشت رویدادی سینمایی، جنب و جوشی بی‌سابقه به عمارت بی‌سر و صدا و تاریخی مسعودیه بخشیده بودند.


عمارت مسعودیه مربوط به مسعود میرزا، ملقب به ظل السلطان‌، فرزند ناصرالدین شاه در سال ۱۲۹۵ قمری بنا شده است. این بنا در محله دولت تهران قدیم قرار دارد که در حال حاضر بخشهایی از آن در خیابان اکباتان و ملت فعلی واقع شده است. این عمارت در زمینی به وسعت ۴۰۰۰ مترمربع بنا شده و در حال حاضر در اختیار سازمان میراث فرهنگی می باشد و به عنوان یکی از مراکز دیدنی تهران این روزها به همه پیشنهاد می شود.


کاخ گلستان، نگین کاخ‌های پایتخت


مجموعه کاخ گلستان، یادگاری به جای مانده از ارگ تاریخی تهران، محل اقامت شاهان سلسله قاجار و از زیباترین و کهن‌ترین بناهای پایتخت دویست ساله ایران می باشد. سابقه تاریخی ارگ سلطنتی به روزگار صفویه باز می گردد. بخشهای مختلف این مجموعه در حال حاضر شامل ایوان تخت مرمر، خلوت کریم خانی، اتاق موزه (تالار سلام) و حوضخانه آن، تالار آینه، تالار عاج یا سفره خانه، تالار برلیان یا سفره خانه، تالار برلیان یا تشریفات، ساختمان کتابخانه، عمارت شمس العماره، عمارت بادگیر و حوضخانه وسیع آن، تالار الماس، کاخ ابیض و چادر خانه می باشد.


کاخ گلستان مجموعه‌ای از بناهاست که در میدان ارگ تهران واقع است. بناهای این کاخ در زمان‌های مختلف ساخته شده‌اند. نام آن از تالار گلستان واقع در عمارت خروجی گرفته شده‌است. کاخ گلستان در سی و هفتمین اجلاس سالانه کمیته میراث جهانی سازمان یونسکو در پنوم پن، پایتخت کامبوج، در فهرست آثار جهانی به ثبت رسید. این اثر شانزدهمین اثر ایرانی است که در فهرست میراث جهانی یونسکو جای می‌گیرد. کاخ گلستان فضایی از ارگ سلطنتی تاریخی بوده است.

کاخ موزه سعدآباد ،یک تیر و چند نشان


مجموعه کاخ سعد آباد که امروزه به عنوان موزه از آن استفاده می‌شود، در شمالی ترین، بلندترین و خوش آب و هوا ترین بخش تهران در مساحتی در حدود ۴۰۰ هکتار واقع شده است. این مجموعه دارای جنگل طبیعی، چشمه سار، باغستان، گلخانه و خیابان پوشیده از گل و درخت است. در این مجموعه، حدود ۱۴ کاخ با تأسیسات جنبی گوناگون ساخته شده است. هر یک از این کاخ ها با مساحتی زیاد و با انواع امکانات تفریحی مانند استخر، مرداب، زمین های بازی و باغ در اختیار یکی از نزدیکان شاه بوده است.
سعدآباد در دوره قاجار بنا شد و سکونت‌گاه تابستانی (ییلاق) شاهان این سلسله بوده است. پس از کودتای ۱۲۹۹ و تصرف آن توسط خاندان پهلوی، بناها و عمارت‌های متعددی در آن ساخته شد که بالغ بر ۱۸ کاخ در ابعاد مختلف می‌شوند. هر یک از بناها محل سکونت یکی از افراد دودمان پهلوی بوده است. محمدرضا پهلوی نیز در دهه ۱۳۵۰ در این مکان سکنی گزید. قدیمی‌ترین کاخ این مجموعه، کاخ (کوشک) احمدشاهی بوده‌است، که در دوران اوایل سلطنت او، ساخت آن به پایان رسیده‌است. جدیدترین کاخ این مجموعه نیز کاخ لیلا پهلوی می‌باشد که متعلق به کوچکترین دختر محمدرضا پهلوی بوده‌ است.


سردر باغ ملی، نماد تاریخی تهران قدیم


سردر باغ ملی طی سال‌های ۱۳۰۱ تا ۱۳۰۴ هجری شمسی، به عنوان دروازه ورود به میدان مشق‌، که محوطه‌ای نظامی و در اختیار قشون بود، احداث شد. مدتی پس از ساخت دروازه‌، فکر ایجاد اولین باغ عمومی شهر تهران به نام باغ ملی، در اراضی داخل میدان مشق‌، مطرح و طرح آن تهیه شده و به اجرا درآمد و نام دروازه میدان مشق به سردر باغ ملی تغییر یافت‌.


باغ ملی چند سالی بیش‌تر به جا نماند و در محوطه آن وزارت امور خارجه‌، کتاب خانه ملی و موزه ایران باستان را ساختند. اما نام این باغ بر سردر میدان مشق باقی ماند و مردم سردر باغ ملی را به عنوان نماد تاریخ معاصر تهران و معماری خاص تهران قدیم می شناسند.

باغ مستوفی الممالک و انعکاس نورهای رنگی


باغی ایرانی که از باغ های زمان قاجار محسوب می‌ شود و متعلق به مستوفی الممالک می باشد. وجود گونه های گیاهی و درختان چنار، از ویژگی های بارز این باغ می باشد. این باغ با مساحت ۳۲ هزار متر مربع در ده ‌ونک واقع شده است. انعکاس نور از میان شیشه‌ های رنگین پنجره‌ های اتاق‌ ها و ایوان خانه قدیمی باغ، حال و هوای گذشته‌ های دور را برای هر کسی تداعی می‌ کرد. این اثر در تاریخ ۲۵ خرداد ۱۳۸۱ به ‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

به گزارش ایسنا، گردشگران نوروزی تهران می‌توانند با تماس با شماره تلفن ۱۳۷ (سامانه گردشگری شهرداری تهران ) برای دریافت اطلاعات درباره تورهای گردشگری تهران به نام "تهران گردی" اقدام کنند یا با مراجعه به سایت visit.tehran.ir -ستاد تهرانگردی شهرداری تهران در زمینه جاذبه‌ها و مسیرهای گردشگری، ایستگاه‌های اطلاع رسانی و ثبت نام در تورهای گردشگری اطلاعات کسب کنند.

برچسب ها: تدبیر24 ، گردشگران
بازدید از صفحه اول
sendارسال به دوستان
printنسخه چاپی
نظر شما:
نام:
ایمیل:
* نظر:
داغ ترین ها