بخش خصوصی؛ پایه رشد اقتصادی خيرخواهان

بخش خصوصی؛ پایه رشد اقتصادی

اقتصاد ایران در حالی وارد سال پایانی سند چشم‌انداز ۲۰ ساله ۱۳۸۴ تا ۱۴۰۳ می‌شود که موفقیت کمی در جامه عمل پوشاندن به هدف رشد اقتصادی برای تبدیل ایران به اقتصاد اول منطقه مطابق با این سند داشته است. در واقع انتظار طبیعی این بود که دستیابی به رشد اقتصادی بالا و مداوم و به‌تبع آن ایجاد مشاغل جدید برای انبوه جوانان جویای کار، هر اولویت دیگر مدنظر حکومت را تحت‌الشعاع خود قرار دهد.
ایران قوی هاشمی‌طبا

ایران قوی

همچون سال‌های گذشته، در روز 22 بهمن مردم ایران در راهپیمایی سالروز پیروزی انقلاب اسلامی یعنی بیست‌و‌دوم بهمن حضور یافتند و خاطره پیروزی انقلاب و نیز شهدای انقلاب و دفاع مقدس را گرامی داشتند. انقلابی که با شعار استقلال، آزادی، جمهوری اسلامی پیروز شد و مردم اعم از خواص یا عوام با برداشت خود -‌هر‌چند متفاوت- از آن استقبال کرده و بر آن پای فشردند
جمعه ۳۱ فروردين ۱۴۰۳ - 2024 April 19
کد خبر: ۱۰۶۱۶۶
تاریخ انتشار: ۰۵ فروردين ۱۳۹۷ - ۰۵:۰۰
قزوینی‌ها کام میهمانان خود را با باقلوا و شیرینی‌های سنتی شیرین می‌کنند تا با خاطره‌ای خوش این دیار را ترک کرده و یک سوغات از این شهر با خود به همراه ببرند.
تدبیر24»با شروع اسفند ماه و نزدیک شدن به ایام نوروز با گذر از خیابان‌های اصلی و همچنین محلات قزوین بوی شیرینی به مشام می‌رسد و اهالی دیار مینودری در منازل و کارگاه‌های قنادی شروع به پخت شیرینی می‌کنند.

قزوینی‌ها کام میهمانان خود را با باقلوا و شیرینی‌های سنتی شیرینی می‌کنند تا با خاطره‌ای خوش این دیار را ترک کرده و یک سوغاتی از این شهر با خود به همراه ببرند.

سوسن حیاتی یک کدبانوی هنرمند به ما می‌گوید: به دلیل وجود محصولات باغی نظیر بادام، گردو و پسته در قزوین و مردم هنرمند این شهر، تنوع شیرینی سنتی در قزوین زیاد است.

وی که چند سالی است در پخت شیرینی فعالیت می‌کند، می‌افزاید: در قزوین بیش از 30 نوع شیرینی سنتی وجود دارد که برخی از شیرینی‌ها مانند نان برنجی دارای 4 نوع است که درگذشته تنوع بیش از این بوده است.

حیاتی تصریح می‌کند: قزوین در زمینه‌های معماری و خطاطی هنرمندان زیادی داشته است که باعث شده ظاهر شیرینی قزوین زیباتر باشد ضمن اینکه کیفیت شیرینی‌های سنتی این شهر به دلیل استفاده از مواد اولیه مرغوب، بهتر از شیرینی‌های مشابه با سایر شهرهاست.

بهترین تبلیغ برای شیرینی‌های سنتی قزوین، کیفیت آن است

حیاتی تأکید می‌کند: بهترین تبلیغ برای شیرینی‌های سنتی قزوین، کیفیت آن است و به تأیید میهمانان دیار مینودری، شیرینی‌های سنتی این شهر ظاهر زیبا و کیفیت بالایی دارد و در خصوص باقلوای قزوین نیز می‌توان گفت که 95 درصد آن از بادام و پسته به همراه هل و زعفران تهیه می‌شود و این در حالی است که باقلوای دیگر شهرها، درصد کمی از این مواد را دارد.

علی‌اصغر یوسف گمرگچی یک پژوهشگر قزوینی است که درباره شیرینی‌های سنتی قزوین به ما می‌گوید: در گذشته از خصوصیات مردم قزوین این بود که کارها را انفرادی انجام نمی‌دادند و همه باهم به‌صورت اشتراکی کارهایی مانند پخت شیرینی را انجام می‌دادند و هر کس مواد اولیه‌ای می‌آورد و درنهایت شیرینی پخته‌شده تقسیم می‌شد.

وی با اشاره به اینکه زنان پخت شیرینی را با شادمانی انجام می‌دادند، ادامه می‌دهد: درگذشته شیرینی را روی علاءالدین طبخ می‌کردند و بعدها با آمدن آپو شیرینی را در آن می‌پختند وقتی که خانم‌ها نان قندی را داخل آپو می‌گذاشتند تا آماده شود اعتقاد داشتند اگر نخندند شیرینی ترک نمی‌خورد و تُرد نمی‌شود.

حیاتی نیز به ما می‌گوید: گذشتگان اعتقاد داشتند آمدن بوی شیرینی از خانه شگون دارد و سعی می‌کردند در مراسم شاد مانند نوروز، عید غدیر و مراسم ازدواج فرزندان خود حتماً در منزل شیرینی تهیه کنند تا این شادی را به خانه بیاورند.

وی خاطرنشان می‌کند: از محسنات شیرینی‌های سنتی قزوین می‌توان به ماندگاری بالا، مضر نبودن و مفید بودن از لحاظ موادمغذی و مقرون‌به‌صرفه بودن اشاره کرد.

این بانوی قزوینی یادآور می‌شود: معمولاً درگذشته بزرگ‌ترهای خانواده و فامیل که تجربه داشتند برنامه‌ریزی می‌کردند که در خانه ‌یکی از اقوام جمع شده و شیرینی بپزند و کوچک‌ترها بر اساس راهنمایی بزرگ‌ترها خمیر می‌گرفتند.

یوسف گمرگچی از شیرینی‌های سنتی قزوین به نان برنجی، پادرازی، کسمه، نان نخودی، باقلوا لوزی و پیچ اشاره می‌کند و ادامه می‌دهد: از خمیر باقلوا دو مدل شیرینی مثل توت درست می‌کردند به این صورت که خمیر را مانند توت ورز می‌دادند و به انتهای آن خلال می‌زدند و در شکر می‌غلتاندند.

حیاتی نیز توضیح می‌دهد: از شیرینی‌های سنتی قزوین می‌توان به نان نخودی، نان برنجی، نان زعفرانی، نان قندی، پادرازی، نان چرخی، قرابیه بادام، قرابیه پسته، گردویی، نان چایی، نان بادامی، نان‌نارگیلی، توت به رنگ‌های سبز و سفید و زعفرانی، نازک پسته، لب پیچ (قطاب)، باقلوای پیچ و لوزی، اتابکی، بهشتی، کلوچه و حاج کریمی اشاره کرد.

وی می‌افزاید: شیرینی حاج کریمی از شیرینی‌های میان‌پر است که پودر پسته در مغز آن به‌کاربرده شده است و در قزوین دیگر تهیه نمی‌شود و به فراموشی سپرده‌شده است.

این بانوی قزوینی ادامه می‌دهد: شیرینی بهشتی نیز نان برنجی است که داخل آن مغز بادام قرار دارد.

به گزارش ایسنا با وجود تنوع در شیرینی‌های سنتی قزوین هیچ‌یک از میهمانان نوروزی قزوین را دست‌خالی ترک نمی‌کنند چراکه به دلیل تنوع بالای شیرینی‌ هر کس با هر ذائقه‌ای که دارد می‌تواند از بین آن‌ها انتخاب کند گرچه انتخاب از بین این شیرینی‌های هزار رنگ بسی دشوار است.

بازدید از صفحه اول
sendارسال به دوستان
printنسخه چاپی
نظر شما:
نام:
ایمیل:
* نظر:
داغ ترین ها