بخش خصوصی؛ پایه رشد اقتصادی خيرخواهان

بخش خصوصی؛ پایه رشد اقتصادی

اقتصاد ایران در حالی وارد سال پایانی سند چشم‌انداز ۲۰ ساله ۱۳۸۴ تا ۱۴۰۳ می‌شود که موفقیت کمی در جامه عمل پوشاندن به هدف رشد اقتصادی برای تبدیل ایران به اقتصاد اول منطقه مطابق با این سند داشته است. در واقع انتظار طبیعی این بود که دستیابی به رشد اقتصادی بالا و مداوم و به‌تبع آن ایجاد مشاغل جدید برای انبوه جوانان جویای کار، هر اولویت دیگر مدنظر حکومت را تحت‌الشعاع خود قرار دهد.
ایران قوی هاشمی‌طبا

ایران قوی

همچون سال‌های گذشته، در روز 22 بهمن مردم ایران در راهپیمایی سالروز پیروزی انقلاب اسلامی یعنی بیست‌و‌دوم بهمن حضور یافتند و خاطره پیروزی انقلاب و نیز شهدای انقلاب و دفاع مقدس را گرامی داشتند. انقلابی که با شعار استقلال، آزادی، جمهوری اسلامی پیروز شد و مردم اعم از خواص یا عوام با برداشت خود -‌هر‌چند متفاوت- از آن استقبال کرده و بر آن پای فشردند
پنجشنبه ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ - 2024 March 28
کد خبر: ۱۰۶۱۸۶
تاریخ انتشار: ۰۵ فروردين ۱۳۹۷ - ۰۸:۲۱
پایتختی که مردمش برخلاف دولتش ایرانی‌ها را دوست دارند
دنیای سیاست خارجی، خودی و غیرخودی نمی‌شناسد. وقتی پای منافع و برخی روابط دیپلماتیک خاص به میان می‌آید، شرایط به‌گونه‌ای می‌شود که هم دولت ارمنستان با ایران رابطه خوبی دارد و هم مردمش ایرانی‌ها را دوست دارند اما دولت جمهوری آذربایجان با ایران شکاف‌های عمیقی دارد؛ هرچند مردمش ایرانی‌ها را قوم و خویش خود می‌دانند.

تدبیر24»بحث این نیست که بسیاری از این کشورها تا حدود دو قرن پیش جزو کشور ایران بودند و جنگ‌ها و عهدنامه‌هایی آن‌ها را از ایران جدا کرد؛ هرچند این جدایی به آن‌ها استقلال نبخشید و به کشور روسیه ضمیمه شدند. بحث اصلی این است که مردم جمهوری آذربایجان، به همان زبان و لهجه‌ای سخن می‌گویند که جمعیت قابل توجهی از کشور ایران؛ و فرهنگشان هم با ایرانی‌های غیر ترک‌زبان نیز کمتر تفاوتی دارد.

با همه‌ی این وصف‌ها، جمهوری آذربایجان، از همسایگان کشورمان، بزرگ‌ترین کشور منطقه‌ی قفقاز و پایتخت آن باکو نیز بزرگ‌ترین شهر قفقاز شناخته می‌شود.

این شهر بندری، بزرگ‌ترین شهر و بزرگ‌ترین بندر جمهوری آذربایجان است که مردم آن که اکثرا مسلمان هستند و به زبان ترکی حرف می‌زنند. قدم زدن در شهر باکو – که خیابان‌هایی از آن به نام شخصیت‌هایی چون نظامی و شهریار نام‌گذاری شده‌اند - برای ایرانی‌هایی که با زبان ترکی آشنایی دارند اصلا حس غریبگی ندارد؛ هرچند که موقع هم‌کلام شدن با آن‌ها درمی‌یابیم، واژه‌های فارسی بسیاری در مکالمه‌ی ترک‌زبانان ایران وارد شده که درک سخنان ما را گاهی برای آن‌ها دشورا می‌کند؛ بویژه که متقابلا، واژه‌های روسی بسیاری هم در زبان آنان ورود یافته که درک سخن آن‌ها را برای ما دشوار می‌سازد.

رستوران ساحلی در باکو

به هر حال، کافی است که موقع هم‌کلام شدن با باکویی‌ها، متوجه شوند که ایرانی هستید، حتما با شما چند جمله‌ای صحبت می‌کنند، نظرتان را درباره‌ی چند مقوله‌ی کلیدی ازجمله «اردوغان» رییس جمهوری ترکیه و جایگاهش در ذهن شما می‌پرسند، درنهایت هم خوشحال می‌شوند اگر در پاسخ بگویید که از دیدار باکو لذت برده‌اید.

البته گفته می‌شود که با کو در چند سال گذشته، پیشرفت محسوسی داشته است؛ هرچند هنوز از نظر شهری نقص‌هایی دارد؛ ضمن آن‌که از ویژگی‌های باکو که در وضعیتی شبه‌جزیره‌ای قرار دارد، این است که کوهستانی است و این شرایط موجب شده که بسیاری از خیابان‌ها و محله‌های آن، در سربالایی و سراشیبی قرار داشته باشند.

از دیدنی‌های اصلی باکو، ایچری شَهرَ، بافت قدیمی و کهنِ چند قرن پیش است که در فضای قلعه‌گونه‌ای حفظ شده است؛ قلعه‌ای که مانند ارگ بم، روی بستری صخره‌ای و سنگی بنا شده و یادگارهای شروان‌شاهان را همچنان در خود دارد.

علاوه بر این، از جاذبه‌های باکو، نوار پارک ساحلی آن است که عصرها و شب‌ها، میزبان بسیاری از اهالی باکو و مسافران است.

به هر حال، دیدن دریای خزر از زاویه و ضلعی دیگر، حس جالبی دارد؛ بویژه وقتی احساس می‌کنید شاید آبی که دستتان به آن می‌خورد، ممکن است زمانی ساحل گیلان و مازندران را لمس کرده باشد.

متن و عکس: علیرضا بهرامی - ایسنا

پارک ساحلی باکو در غروب
ساختمان‌های قدیمی در باکو
ساختمان‌های مدرن در باکو
یادگارهای دوران کمونیسم در معماری باکو
نوار ساحلی باکو، محبوب جوان‌ها
نمایی از داخل قلعه- شهر ایچری شَهرَ
نمایی از داخل قلعه- شهر ایچری شَهرَ
نمایی از داخل قلعه- شهر ایچری شَهرَ
نمایی از داخل قلعه- شهر ایچری شَهرَ
ماکت قلعه- شهر باستانی ایچری شَهرَ
ماشین عروس در باکو
بازدید از صفحه اول
sendارسال به دوستان
printنسخه چاپی
نظر شما:
نام:
ایمیل:
* نظر:
داغ ترین ها