بخش خصوصی؛ پایه رشد اقتصادی خيرخواهان

بخش خصوصی؛ پایه رشد اقتصادی

اقتصاد ایران در حالی وارد سال پایانی سند چشم‌انداز ۲۰ ساله ۱۳۸۴ تا ۱۴۰۳ می‌شود که موفقیت کمی در جامه عمل پوشاندن به هدف رشد اقتصادی برای تبدیل ایران به اقتصاد اول منطقه مطابق با این سند داشته است. در واقع انتظار طبیعی این بود که دستیابی به رشد اقتصادی بالا و مداوم و به‌تبع آن ایجاد مشاغل جدید برای انبوه جوانان جویای کار، هر اولویت دیگر مدنظر حکومت را تحت‌الشعاع خود قرار دهد.
ایران قوی هاشمی‌طبا

ایران قوی

همچون سال‌های گذشته، در روز 22 بهمن مردم ایران در راهپیمایی سالروز پیروزی انقلاب اسلامی یعنی بیست‌و‌دوم بهمن حضور یافتند و خاطره پیروزی انقلاب و نیز شهدای انقلاب و دفاع مقدس را گرامی داشتند. انقلابی که با شعار استقلال، آزادی، جمهوری اسلامی پیروز شد و مردم اعم از خواص یا عوام با برداشت خود -‌هر‌چند متفاوت- از آن استقبال کرده و بر آن پای فشردند
شنبه ۰۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 2024 April 20
کد خبر: ۱۰۶۳۰۲
تاریخ انتشار: ۰۷ فروردين ۱۳۹۷ - ۰۸:۱۷
"واقعیت مجازی"(Virtual Reality)که به اختصار با حروف VR نمایش داده می‌شود عبارت است از تلاش بشر برای برداشتن مرزهای بین فضای واقعی و فضای مجازی که به کاربر امکان می‌دهد تا با یک محیط شبیه ‌سازی رایانه‌ای تعامل داشته باشد.
تدبیر24»فناوری‌های مربوط به توسعه "واقعیت مجازی"(VR)، در سال 96 پیشرفت‌های شایانی داشته است که در گزارش زیر به برخی از برترین این فناوری‌ها که در حوزه سلامت میسر گردیده است، اشاره می‌کنیم.

کودک مبتلا به بیماری قلبی به فضا رفت

خرداد ماه سال 96 بود که یک پسر بچه 7 ساله مبتلا به یک بیماری قلبی مادرزادی در "ایالت جورجیا" با کمک فناوری "واقعیت مجازی"(VR) توانست به آرزوی خود که سفر به فضا بود، دست یابد.

این کودک که "زیدان" نام دارد با بهره‌گیری از فناوری "واقعیت مجازی" و با کمک یک بنیادغیردولتی موسوم به "آرزوکن"(Make-A-Wish) در آمریکا که رسالت آن برآورده کردن آرزوی کودکانی است که به بیماری‌های کشنده مبتلا هستند، موفق شد تا سفر به فضا را تجربه کند.

این کودک تاکنون چهار عمل قلب باز و 38 "کاتتریزاسیون قلبی"(Cardiac catheterization)، را در طول زندگی کوتاه خود تجربه کرده است. کاتتریزاسیون قلبی، فرآیندی است که برای تشخیص و درمان بیماری‌های قلبی عروقی استفاده می‌شود.

به همین خاطر بنیاد"Make-A-Wish"در "جورجیا" با فراهم کردن تمامی شرایط، این پسر کوچک را به یک سفر فضایی دعوت کرد و آرزوی او که سفر به " زحل" با یک موشک فضایی قرمز بود را با بهره‌گیری از واقعیت مجازی برآورده کرد.

این کودک در این سفر با استفاده از هدست "واقعیت مجازی" توانست سفر به فضا و سیاره "زحل" را تجربه کند.

استفاده از "واقعیت مجازی" برای درمان فلج صورت

متخصصان سرویس سلامت همگانی موفق به توسعه یک برنامه "واقعیت مجازی" شدند که می‌تواند به بیماران فلج صورت کمک کند. این فناوری درمانی به بیماران فلج صورت کمک می‌کند تا تمرینات درمانی روزانه خود را بدون مشکل انجام داده و وضعیت خود را بهبود بخشند.

این بیماران با استفاده از این فناوری"واقعیت مجازی" تشویق می‌شوند تا برای بازگردانی توانایی عضلات صورت خود تلاش کنند.

این عینک "واقعیت مجازی" حاوی صفحه نمایشی است که در کنار چشم‌ها قرار می‌گیرد.

تصاویری که بر روی صفحه نمایش پخش می‌شود، برای کاربر یک دنیای سه‌بعدی شبیه‌سازی می‌کند که واقعی به نظر می‌رسد.

"فلج عصب صورتی"، بیماری‌ است که در آن عضلات صورت به دلیل آسیب موقت یا دائمی عصب چهره، ضعیف شده و فلج می‌شود.

قرار است این فناوری در سال جاری بر روی 40 بیمار و به مدت 4 ماه مورد آزمایش قرار گیرد.

روشی جدید برای فراموش کردن ترس‌ها

پیشرفت‌های تکنولوژی در دهه گذشته موجب افزایش سریع حجم تحقیقات در زمینه "تحریک مغناطیسی مغز" (TMS) و اثرات درمانی آن شده است. اوایل سال گذشته یک تیم تحقیقیاتی  از بیمارستان دانشگاه "وورتسبورگ " (University of Würzburg ) در آلمان طی انجام یک مطالعه جدید نشان دادند که چگونه"TMS" در کنار "واقعیت مجازی"(VR) می‌تواند به کاهش اختلالات اضطرابی کمک کند و اساسا به مردم کمک کند تا ترس‌های خود را فراموش کنند.

"تحریک مغناطیسی مغز "با هدایت یک میدان مغناطیسی هدفمند به سمت مناطق خاصی از مغز کار می‌کند.

این روش بسته به فرکانس‌های ارائه‌ شده می‌تواند فعالیت منطقه مورد نظر را تحریک یا مهار کند.

مطالعات قبلی نشان داده است که با هدف قرار دادن "لوب پیشانی" مغز بوسیله تحریک مغناطیسی، پاسخ به اضطراب می‌تواند کاهش یابد.

در این پژوهش 36 نفر با ترس فعال از ارتفاع به دو گروه تقسیم شدند، از جمله یک گروه کنترل  شده که "TMS"غیرواقعی را دریافت کردند.

این گروه‌ها از طریق "واقعیت مجازی" به مدت 20 دقیقه در ارتفاع قرار گرفتند  و از "TMS" در "لوب پیشانی" مغز آنها استفاده شد. 

پس از دو جلسه، گروهی که تحت درمان با "TMS " قرار گرفته بودند، قبل از قرار گرفتن در معرض "واقعیت مجازی"، علائم اضطراب و ترس کمتری را در مقایسه با گروه کنترل شده که " TMS" دریافت نکرده بودند، تجربه کردند.

محققان معتقدند که تلفیق "TMS" و" VR" در یک فرآیند درمانی که قبلا به خوبی اثبات شده است، باعث افزایش کارایی شده و اساسا به مغز کمک می‌کند تا پاسخ‌های اضطراب خود را بی‌اثر کند.

استفاده از واقعیت مجازی برای بازگرداندن توانایی حرکتی به بیماران

محققان امید دارند که با استفاده از "واقعیت مجازی" و قرار گیری در قالب شخصیت‌های مختلف، بیماران مجددا موفق به حرکت دادن اندام‌های خود شوند.

به باور این محققان، این کار نوعی فریب مغز از طریق سیستم ورودی تصویری است. بسیاری از شواهد جدید در زمینه علوم اعصاب و روانشناسی وجود دارد که نشان می‌دهد آواتارهایی(شخصیت‌های رایانه‌ای) که شما در واقعیت مجازی انتخاب می‌کنید می‌تواند رفتارتان را تغییر دهد.

برچسب ها: تدبیر24 ، تحقق
بازدید از صفحه اول
sendارسال به دوستان
printنسخه چاپی
نظر شما:
نام:
ایمیل:
* نظر:
داغ ترین ها